DNA:n asiakkaat ovat Euroopan ahkerimmat mobiilidatan käyttäjät ja maailmanlaajuisestikin aivan kärjessä

DNA pysyi myös vuonna 2018 maailman kärkijoukoissa mobiilidatan käyttömäärissä liittymää kohden, kertoo kansainvälisen tutkimusyhtiö Tefficientin tuore raportti. *)

DNA:n asiakkaat käyttivät vuonna 2018 liittymää kohden dataa toiseksi eniten koko maailmassa – keskimäärin 20,8 gigatavua kuukaudessa, kun edellisenä vuonna vastaava luku oli 15,9 gigatavua. DNA:n asiakkaat olivat viime vuonna jo tuttuun tapaan Euroopan ahkerimpia mobiilidatan käyttäjiä. Koko maailman tilastossa niukasti DNA:n edelle kiri kuwaitilainen operaattori.

Tefficient raportoi, että DNA:n mobiilidataliikenne kasvoi edellisestä vuodesta 34 prosenttia. DNA odottaa kasvun jatkuvan edelleen.

DNA:n asiakkaiden datakäyttö ylitti viime vuonna historialliset 20 gigatavua kuukaudessa

DNA oli viime vuonna maailmanlaajuisesti toinen niistä kahdesta operaattorista, joiden asiakkaiden mobiililiittymäkohtainen keskimääräinen datamäärä ylitti historialliset 20 gigatavua kuukaudessa.

Vuoden 2019 tammikuussa DNA:n asiakkaiden mobiililiittymien keskimääräinen datakäyttö per liittymä oli jo 24 gigatavua.

”Kotimaan rajaton datakäyttö on oleellinen tekijä siinä, että asiakkaamme hyödyntävät mobiililaitteitaan näin reippaasti. Dataa käytetään erityisesti liikkuvan kuvan – tv-sisältöjen ja videoiden – katseluun, sekä kodin ulkopuolella että kotona. Laadukkaat verkot ja mobiililaitteet ovat avain sujuvaan ja monipuoliseen käyttökokemukseen”, toteaa DNA:n radioverkoista vastaava johtaja Jarkko Laari.

DNA:n matkaviestinverkossa siirrettävästä datasta selvästi suurin osa liittyy erilaisiin videopalveluihin. Näistä merkittävimpiä ovat Netflix, YouTube ja Twitch.

Kasvu jatkuu sekä 4G:ssä että 5G:n myötä

Viime vuoden loka-joulukuussa DNA:n kaikesta mobiilidatasta jo 92 prosenttia siirtyi 4G-verkossa. 4G-liikenne kasvoi vuoden viimeisellä neljänneksellä 37 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Vuoden lopussa DNA:n kuluttajaliiketoiminnan mobiililiittymistä (postpaid) yli 61 prosenttia oli 4G-liittymiä. **)

Kahden viime vuoden aikana DNA:n verkoissa siirretyn mobiilidatan määrä on yli kaksinkertaistunut. DNA ottaa käyttöön 5G-teknologiaa kasvavan dataliikenteen mahdollistamiseksi ja erinomaisen laadun takaamiseksi.

”Olemme panostaneet voimakkaasti 5G-kyvykkyyden rakentamiseen verkossamme viime vuosien aikana. Se näkyy jo nyt asiakkaille entistä parempana keskimääräisenä datanopeutena 4G-verkossa, datavolyymin kasvusta huolimatta. Ennustamme datan käytön kasvun jatkuvan vahvana 5G:n myötä. Luonnollisesti 4G säilyy 5G:n rinnalla vielä pitkään, mutta 5G-teknologia mahdollistaa käyttäjille entistäkin laadukkaampia ja nopeampia laajakaistayhteyksiä. 5G:llä toteutetaan myös täysin uusia langattomia palveluita ja mahdollistetaan erittäin suuri määrä verkkoon kytkettyjä laitteita ja sensoreita esineiden internetissä”, Laari toteaa.

Jarkko Laari, johtaja, radioverkot, DNA Oyj, puh. 044 044 4949, jarkko.laari@dna.fi

*) Lähde: Tefficientin tutkimusraportti (Tefficient Industry Analysis #1 2019) 29.3.2019 https://tefficient.com/all-operators-climbed-the-tree-46-turned-usage-growth-into-arpu-growth/
Tefficient on kansainvälinen tietoliikennealan analyysi-, vertailu- ja konsulttiyritys, jonka raportit ovat ladattavissa osoitteessa https://tefficient.com/more-data-always-for-more-it-happens/

**) Lähde: DNA:n tilinpäätös 2018 https://corporate.dna.fi/documents/94506/120813/DNA_tilinpaatostiedote_2018_suomi_final.pdf/

DNA on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Tehtävämme on tarjota tuotteita ja palveluita, jotka tekevät yksityis- ja yritysasiakkaidemme arjesta mutkatonta. DNA:lla on merkittävä yhteiskunnallinen rooli tärkeiden viestintäyhteyksien tarjoajana ja digitaalisen kehityksen mahdollistajana. DNA valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2018 liikevaihtomme oli 912 miljoonaa euroa ja liiketuloksemme 139 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.

Tutkimus: Hyvinvoinnin mittaaminen ja ruokaostokset netistä nosteessa – aktiivisuusranneke tai älykello jo joka neljännen taloudessa15.5.2019 10:00:32 EESTTiedote

Oman hyvinvoinnin mittaaminen digilaitteilla lisääntyy, ja useampi kuin joka kolmas käyttää jo hyvinvointisovelluksia, selviää DNA:n tuoreesta Digitaaliset elämäntavat -tutkimuksesta. Tämä näkyy myös laitetasolla, sillä aktiivisuusranneke tai älykello löytyy jo joka neljännen (26 %) suomalaisen taloudesta. Hyvinvoinnin digitaalinen mittaaminen kiinnostaa erityisesti kaksi- ja kolmekymppisiä. Myös ruokaostosten tekeminen verkossa on lyömässä läpi. Ruokaostosten teko on lisääntynyt DNA:n kyselyssä kahdessa vuodessa, ja nyt noin joka kolmas on ostanut ruokaa netistä.