DNA:n ja SOS-Lapsikylän suosittu satusarja saa jatkoa

SOS-Lapsikylä ja DNA julkaisevat kaksi uutta satua yhteiseen Satuillaan-satujen sarjaansa. Uusilla saduilla halutaan osoittaa huomiota sille, että tasainen arki ja turvallinen yhdessäolo omien läheisten aikuisten kanssa on lapselle hienointa juhlaa. Satuillaan-satusarja syntyi DNA:n ja SOS-Lapsikylän yhteistyössä vuonna 2019. Saduilla on jo yli puoli miljoonaa kuuntelukertaa, ja niitä kuunnellaan edelleen tuhansia kertoja joka kuukausi.

SOS-Lapsikylä ja DNA julkaisevat kaksi uutta satua yhteiseen Satuillaan-satujen sarjaansa. Saduilla halutaan osoittaa huomiota sille, että tasainen arki ja turvallinen yhdessäolo läheisten aikuisten kanssa on lapselle hienointa juhlaa.

Uusia satuja voidaan lukea ja kuunnella, ne toimivat yhtä hyvin iltasatuna kuin automatkan viihteenä. Sisältönsä puolesta ne vaalivat lapsen kykyä ihmettelyyn ja luoviin ratkaisuihin. Sadut tarjoavat myös keskustelupohjan lapsen elämässä jännittävien tilanteiden käsittelyyn.

Satujen päähenkilönä seikkailevat edelleen kuusivuotias Nelli ja maaginen Vihreä Kettu, jotka törmäävät erilaisiin tilanteisiin ja keskustelevat havainnoistaan avoimesti.

Sadut ovat ajankohtaisia aina, ja erityisesti nyt kesällä, kun monien vapaa-aika lisääntyy ja kiireettömään yhdessäoloon on tavallista enemmän mahdollisuuksia.

”Yhteinen satuhetki tärkeän aikuisen kanssa viestii lapselle siitä, että aikuinen on häntä varten. On upeaa, jos lapsen ja aikuisen välille syntyy jaettua pohdintaa, iloa tai ihmettelyä. Yhtä tärkeää ja aivan riittävää on myös pysähtyä ja hiljentyä hetkeksi yhdessä vain nauttimaan satujen maailmasta”, toteaa SOS-Lapsikylän ehkäisevän digityön päällikkö Johanna Virtanen.

Ensimmäinen uusista saduista "Nellin ja Vihreän Ketun kesä" on julkaistu tänään 23.6.2022. Seuraava satu, koulun aloittamisesta kertova "Tavallisen päivän taika" julkaistaan 4.8.2022.

Lapsella on oikeus huolettomuuteen myös pelottavassa maailmassa

Molemmat uudet sadut tapahtuvat tavallisessa arjessa. Ensimmäisessä sadussa Nelli ja Vihreä Kettu viettävät lämmintä päivää uimarannalla. Seuraavassa sadussa Nelli aloittaa koulun. Paljon jännittävää ja erikoista tapahtuu, mutta vire on iloinen ja toimelias.

"Ympäröivässä maailmassa on nyt paljon pelottavaa, mikä näkyy esimerkiksi siten, että lasten ja nuorten ahdistuneiden yhteydenottojen määrä SOS-Lapsikylän Apuu-chatissa on kasvanut räjähdysmäisesti. Meillä aikuisilla on tärkeä tehtävä suojella lasten mahdollisuutta iloon ja turvallisuudentunteeseen. Näissä saduissa haluammekin tarjota huolettomia yhteisiä hetkiä", painottaa DNA:n viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Vilhelmiina Wahlbeck.

Uudet sadut on kirjoittanut lastenkirjailija Nora Surojegin. Hän vastasi myös aiempien Satuillaan-satujen modernisoiduista versioista.

Uusimman ja aiempien satujen ääni- ja tekstiversiot löytyvät kootusti DNA:n sivuilta: www.dna.fi/satuillaan

DNA on toiminut SOS-Lapsikylän tärkeänä yhteistyökumppanina vuodesta 2011. Yhteistyö keskittyy tänä vuonna Apuu-chatin tukemiseen. Apuu-chat on tarkoitettu kaikille 7–15-vuotiaille lapsille, jotka tuntevat olonsa uhatuksi tai turvattomaksi. Chat on auki klo 9–22 joka päivä ja paikalla on aina lastensuojelun ammattilainen.

Lisätietoja:

Viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Vilhelmiina Wahlbeck, DNA Oyj, puh. 044 040 1671, vilhelmiina.wahlbeck@dna.fi

Ehkäisevän digityön päällikkö Johanna Virtanen, SOS-Lapsikylä ry, puh 050 533 9255, johanna.virtanen@soslapsikyla.fi

SOS-Lapsikylässä tavoitteenamme on auttaa yhä useampaa lasta ja nuorta kasvamaan mahdollisuuksiensa mittoihin. Olemme lastensuojelun ja lapsiperheiden varhaisen tuen asiantuntija ja palveluntuottaja sekä kuntien ja maakuntien kehittämiskumppani lapsiperheiden hyvinvoinnin edistämiseksi. SOS-Lapsikylä on toiminut Suomessa vuodesta 1962 ja olemme osa 130 maassa toimivaa kansainvälistä SOS Children’s Villages -järjestöä. www.sos-lapsikyla.fi

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2021 liikevaihtomme oli 956 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

DNA:n kesäkuun 2022 myydyimmät puhelimet, älykellot ja tietokoneet – lasten kellopuhelimet hyppäsivät myydyimpien listalle1.7.2022 08:00:00 EEST | Tiedote

Ensipuhelimiksi ja varapuhelimiksi hankittavat 4G-puhelimet nousivat toukokuun tavoin myös kesäkuussa myydyimpien puhelinten listalle. Kesällä puhelinta ostettaessa korostuvat myös näytön ominaisuudet, akunkesto ja vedenkestävyys. Lapsille suunnatut Xplora-kellopuhelimet nousivat komeasti DNA:n kesäkuun myydyimpien älykellojen ja aktiivisuusrannekkeiden listalle. ASUS nappasi puolestaan eniten listasijoituksia myydyimpien tietokoneiden listalla.

Yhteisverkossa uusi 5G-taajuusalue käyttöön kesän aikana – paremmat yhteydet festareille, mökkireissuille ja matkoille29.6.2022 09:40:00 EEST | Tiedote

DNA:n ja Telian yhteisesti omistama Suomen Yhteisverkko Oy on rakentanut kattavaa 5G-verkkoa Saimaan alueelle. Uusi nopeampi verkko toimii jo muun muassa Juvalla, Parikkalassa, Punkaharjulla, Puumalassa, ja Sulkavalla. Työn myötä myös alueen 4G-yhteydet ovat parantuneet. Uusi nopeampi verkko helpottaa kesän viettoa alueella tuoden varmemmat yhteydet festareille, mökeille ja kesämatkailuun.

A storm front is approaching Finland, should we unplug everything? Expert explains when such precautions are an overreaction and when not28.6.2022 14:20:00 EEST | Press release

Heavy rains, lightning and thunderstorms are expected to hit the western and southern parts of Finland during Tuesday and Wednesday. Many were taught as children that in the event of thunder, electrical equipment, phones and modems must be unplugged, but are the old instructions still valid? Sami Aavikko, CEO of DNA Store, says that in rural areas, you should still follow the advice, although in urban areas the measure is mainly useful as something that strengthens your sense of security.

Ukkosrintama lähestyy Suomea, täytyykö töpselit ottaa irti seinästä? Asiantuntija kertoo, milloin varotoimenpide on ylireagointia ja milloin ei28.6.2022 14:20:00 EEST | Tiedote

Rankkasateiden, salamoiden ja ukkospuuskien ennakoidaan iskevän Suomen länsi- ja eteläosiin vielä tiistain ja keskiviikon aikana. Monelle on lapsena opetettu, että ukkosella sähkölaitteet ja puhelin tai modeemi täytyy ottaa seinästä irti, mutta pitävätkö vanhat ohjeet yhä paikkansa? DNA Kaupan toimitusjohtaja Sami Aavikko kertoo, että maaseudulla neuvosta kannattaa yhä ottaa vaarin, joskin kaupunkialueilla toimenpiteestä on hyötyä lähinnä turvallisuudentunteen vahvistajana.

DNA's and SOS Children's Village's popular fairy tale series continues23.6.2022 10:00:00 EEST | Press release

SOS Children’s Village and DNA publish two new fairy tales in their common fairy tale series. The new fairy tales are intended to draw attention to the facts that steady everyday life and being safely together with adults close to you is the greatest celebration for a child. The Satuillaan fairy tale series started as a cooperation between DNA and SOS Children's Village in 2019. The fairy tales are very popular: together they have now more than half a million listening sessions, and they still gain more than one thousand listening session monthly.