DNA:n kesäkuun 2022 myydyimmät puhelimet, älykellot ja tietokoneet – lasten kellopuhelimet hyppäsivät myydyimpien listalle

Ensipuhelimiksi ja varapuhelimiksi hankittavat 4G-puhelimet nousivat toukokuun tavoin myös kesäkuussa myydyimpien puhelinten listalle. Kesällä puhelinta ostettaessa korostuvat myös näytön ominaisuudet, akunkesto ja vedenkestävyys. Lapsille suunnatut Xplora-kellopuhelimet nousivat komeasti DNA:n kesäkuun myydyimpien älykellojen ja aktiivisuusrannekkeiden listalle. ASUS nappasi puolestaan eniten listasijoituksia myydyimpien tietokoneiden listalla.

Apple iPhone 13 5G ponnahti kirkkaasti DNA:n kesäkuun myydyimmäksi puhelimeksi. Tehokkaan laitteen, nopeiden 5G-yhteyksien sekä tutun iPhone-käyttökokemuksen lisäksi iPhone 13 -sarjan puhelimet ovat kiinnostaneet erityisesti laskeneen hintansa sekä iPhone-puhelinten kilpailijoita korkeamman jälleenmyyntiarvon vuoksi.

"Palauttaessaan vanhan iPhone-puhelimensa DNA Kauppaan saa tuntuvan vaihtohyvityksen. Sen avulla myös kalliimpaan puhelimeen pääsee käsiksi pienemmällä summalla. Hyvitetyt laitteet tyhjennetään tietoturvallisesti ja kierrätetään vastuullisesti", kertoo DNA Kaupan toimitusjohtaja Sami Aavikko.

Kesäkuun listalle nousi toukokuun tavoin muutamia edullisempia 4G-puhelimia, joita on hankittu muun muassa lapsille ensipuhelimiksi, varapuhelimiksi mökkiaskareisiin tai hajonneen puhelimen tilapäiseksi korvaajaksi. Hyvän käyttökokemuksen tarjoava Xiaomi Redmi 9C NFC nousi peräti DNA:n toiseksi myydyimmäksi puhelimeksi. Myös listan toinen Xiaomi-malli, Redmi Note 10 5G, on pysytellyt pitkään myydyimpien listalla. Applen ohella DNA:n myydyimpien puhelinten listaa hallitsivat kesäkuussa Samsungin keskihintaiset puhelimet.

"Samsungin valmistajauskollisuus on Android-valmistajista selkeästi korkeimmalla tasolla. Samsung-puhelinten ostajat ovat tyypillisesti tyytyväisiä valitsemaansa tuotemerkkiin", sanoo Aavikko.

"Kesällä puhelinta ostettaessa kiinnitetään huomiota muun muassa kirkkaaseen, auringonpaisteessa luettavana säilyvään näyttöön, reissatessa pitkän käyttöajan tarjoavaan akkuun sekä vedenkestävyyteen. Näitä ominaisuuksia löytyy useista DNA:n kesäkuun myydyimpien listalle nousseista puhelimista", summaa Aavikko.

Lasten Xplora-kellopuhelinmallit hyppäsivät kesäkuun myydyimpien älykellojen ja aktiivisuusrannekkeiden listalle

Apple Watch Series 7 GPS -malli otti selkeän kärkipaikan kesäkuun myydyimpänä älykellona. DNA:n myydyimpien älykellojen ja aktiivisuusrannekkeiden kärkikolmikko oli kesäkuussa muutenkin Applen hallitsema Series 7 GPS+Cellular ja SE GPS -mallien napatessa toisen ja kolmannen sijan.

"Applen älykellot ovat pitäneet säännöllisesti kärkisijoja koko ensimmäisen vuosipuoliskon ajan, ja ne ovatkin olleet DNA:n ostetuimpia älykelloja koko alkuvuoden ajan", kertoo Aavikko.

Kärkikolmikkoa lähimmäksi ylsivät Samsung, OnePlus ja Garmin suosituilla malleillaan. Vaikka älykellot hallitsevat myydyimpien listaa, löytyy älykelloja ja aktiivisuusrannekkeita uusimman Digitaaliset elämäntavat -tutkimuksen* mukaan noin joka kolmannesta suomalaisesta kotitaloudesta.

Myydyimpien älykellojen ja aktiivisuusrannekkeiden listalle nousivat myös kesäkuussa DNA Kauppoihin ja DNA:n nettikauppaan myyntiin tulleet, lapsille suunnatut Xplora-kellopuhelimet.

"Xplora XGO2 -mallin nopea nousu kärkikymmenikköön osoittaa, kuinka perheen pienimmille tarkoitetulle, helppokäyttöiselle ja matkassa mukana pysyvälle kellopuhelimelle on yhä enemmän kysyntää", sanoo Aavikko.

ASUS nappasi eniten listasijoituksia myydyimpien tietokoneiden listalla

Myydyimpien tietokoneiden listalla kärkeen nousi SIM-korttipaikalla, pitkällä akunkestolla ja jatkuvalla 4G-yhteydellä varustettu, täysin äänetön Lenovo IdeaPad 4G 14". ASUS nappasi eniten listasijoituksia, ja mukaan ylsi myös ROG Strix -pelikannettava (sija 14). Applen MacBookien saatavuus on ollut paikoin heikkoa, joten ainoastaan suosikkimalli MacBook Air 13" (2020) nousi myydyimpien laitteiden joukkoon.

"Peruskäyttöön ja muun muassa koululaisille tyypillisesti hankittavien Chromebookien kysyntä on hiukan hiipunut, mutta on odotettavissa, että se kasvaa jälleen syksyllä, kun koulut alkavat", toteaa Aavikko.

DNA julkaisee myydyimmät puhelimet ja älykellot -seurannan kuukausittain, aina kuukauden ensimmäisenä arkipäivänä. Lisäksi DNA julkaisee myydyimmät tietokoneet -seurannan jokaisen kvartaalin lopussa samassa yhteydessä. Tiedot perustuvat DNA:n eri myyntikanavissa kerättäviin myyntilukuihin. Aiempien kuukausien myyntitilastot löytyvät täältä.

*DNA:n ja Nepan yhteistyössä tuottama Digitaaliset elämäntavat -tutkimus tehtiin online-paneelissa 4.–12.5.2022. Vuosittain toteuttavaan tutkimukseen vastasi tuhat 16–74-vuotiasta suomalaista.

Lisätietoja DNA:n vaihtohyvityksestä voi lukea täältä.

DNA:n myydyimmät puhelimet kesäkuu 2022:

1. (3.) Apple iPhone 13 5G
2. (8.) Xiaomi Redmi 9C NFC*)
3. (9.) Samsung Galaxy A13*)
4. (12.) Samsung Galaxy A22 5G
5. (4.) Samsung Galaxy S21 FE 5G
6. (1.) Samsung Galaxy A52s 5G
7. (2.) Samsung Galaxy A32 5G
8. (11.) Apple iPhone 13 Pro 5G
9. (10.) Apple iPhone 13 Pro Max 5G
10. (5.) Apple iPhone 12 5G
11. (7.) Apple iPhone 11*)
12. (6.) Xiaomi Redmi Note 10 5G
13. (-) OnePlus 9 5G
14. (15.) OnePlus Nord CE 2 5G
15. (-) Honor Magic 4 Lite 5G

Edellisen kuukauden sijoitus sulkeissa.
*) 4G-puhelin. Muut listalla olevat puhelimet ovat 5G-puhelimia.

DNA:n myydyimmät älykellot ja aktiivisuusrannekkeet kesäkuussa 2022

1. (1.) Apple Watch Series 7 GPS
2. (6.) Apple Watch Series 7 GPS+Cellular
3. (2.) Apple Watch SE GPS
4. (8.) Samsung Galaxy Watch4 4G
5. (9.) OnePlus Watch
6. (11.) Apple Watch SE GPS+Cellular
7. (5.) Garmin Venu 2
8. (-) Huawei Band 6*
9. (3.) Honor Band 5*
10. (-) Xplora XGO2
11. (-) Xplora X5 Play
12. (14.) Huawei Watch GT 3
13. (7.) Samsung Galaxy Watch4 BT
14. (-) Honor Band 6*
15. (10.) Garmin Fenix 6

Edellisen kuukauden sijoitus sulkeissa.
*) Aktiivisuusranneke

DNA:n myydyimmät tietokoneet huhti–kesäkuussa 2022

1. Lenovo IdeaPad 4G 14” (Windows)
2. ASUS Vivobook 14” (Windows)
3. ASUS E210 11,6” (Windows)
4. Lenovo IdeaPad 3 14” (Windows)
5. Apple MacBook Air 13” (2020) (MacOS)
6. ASUS X415 14” (Windows)
7. ASUS Vivobook Pro 15 OLED 15,6” (Windows)
8. ASUS Vivobook 17 17,3” (Windows)
9. ASUS E210 11,6” (Windows)
10. Acer Swift 1 SF114-34 14” (Windows)
11. ASUS ZenBook 13 OLED 13,3” (Windows)
12. Acer Chromebook 315 15,6” (Chromebook)
13. ASUS Chromebook CX1400 14” (Chromebook)
14. ASUS ROG Strix G15 15,6” (Windows)
15. HP Laptop 15s-fq0009no 15,6” (Windows)

Toimitusjohtaja Sami Aavikko, DNA Kauppa Oy, puh. 044 044 3069, sami.aavikko@dna.fi

DNA Kaupan toimitusjohtaja Sami Aavikko

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2021 liikevaihtomme oli 956 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

DNA Kauppa on Suomen laajin matkapuhelimia ja muita mobiilipäätelaitteita sekä matkaviestinliittymiä myyvä ketju, johon kuuluu noin 60 myymälää. DNA Kaupan valikoimissa ovat myös tv- ja laajakaistapalvelut sekä niihin liittyvät päätelaitteet. Ketju on osa DNA-konsernia, jonka liikevaihto vuonna 2021 oli 956 miljoonaa euroa. DNA:lla on 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.

Yhteisverkon 5G laajenee Imatralle – Kaupungin edustaja: ”Hyvät yhteydet ovat tärkeitä imatralaisille ja paikallisille yrittäjille”2.8.2022 08:15:00 EEST | Tiedote

DNA:n ja Telian yhteisesti omistama Suomen Yhteisverkko Oy (SYV) rakentaa uutta kattavaa 5G-verkkoa Pohjois- ja Itä-Suomeen yhteistyössä Nokian kanssa. Elokuussa rakentaminen jatkuu Imatralla. Laadukkaammista yhteyksistä hyötyvät niin asukkaat, lomailijat kuin yritykset. 5G-verkon rakentaminen parantaa myös Imatran 4G-yhteyksiä.

DNA’s annual School Survey reveals various phenomena relating to how children get and use phones. This year’s survey shows, among other things, that parents of children in various age groups are concerned about the extent to which they should restrict and monitor their children’s use of digital devices, what content is appropriate for their children and how much screen time they should be allowed. According to Vilhelmiina Wahlbeck, SVP, Communications, Sustainability & Brand Development at DNA, the key is to spend time with your children to teach them. It is adults’ responsibility to lead children safely into the digital world.

DNA:n vuosittain teettämästä Koululaistutkimuksesta nousee esiin erilaisia lapsien puhelimen käyttöön ja hankintaan liittyviä ilmiöitä. Tämän vuoden tutkimuksesta selviää muun muassa, että digilaitteiden käytön rajoittaminen ja valvonta sekä sopiva sisältö ja ruutuaika pohdituttavat eri-ikäisten lasten vanhempia. DNA:n vastuullisuudesta, viestinnästä ja brändin kehityksestä vastaavan Vilhelmiina Wahlbeckin mukaan avainsana on yhdessä opettelu, sillä aikuisen tehtävä on johdattaa lapsi digimaailmaan.

An ICE contact may speed up the process of contacting your family in an emergency — how to set it up on your phone so that it can be used11.7.2022 09:00:00 EEST | Press release

Do you have a letter combination ICE written in front of a family member’s name in your phone’s address book? Perhaps you have thought that by marking the In Case of Emergency contact in this way, you make the work of authorities easier in an emergency where, for example, you are unconscious. Wrong — modern phones are so well protected that emergency personnel are not able to unlock your phone in order to access the contact data on your phone. Cedric Kamtsan, Vice President, Mobile Business at DNA, explains how to set up an ICE contact on your phone so that it can be viewed without unlocking.