DNA:n maaliskuun 2021 myydyimmät puhelimet ja älykellot sekä tietokoneet – 5G-puhelimet valtasivat maaliskuun listaa

Alkuvuosi ja maaliskuu oli DNA:lla laitemyynnin osalta vilkas. Tietokoneista haetaan nyt tehoa, älykelloista arjen apureita ja puhelimista nopeita 5G-malleja.

5G-verkon laajentuessa 5G-puhelimet käyvät yhä kiihtyvämpään tahtiin kaupaksi – tuttuja Samsungin Android-malleja ja iPhone 11- sekä iPhone SE -malleja lukuun ottamatta koko DNA:n maaliskuun myydyimpien puhelinten lista koostui yksinomaan 5G-puhelimista.

”5G-verkon laajentuessa myös viimeisintä teknologiaa edustavien 5G-puhelimien ja -liittymien myynti on kiihtynyt. Tämä näkyy DNA:n maaliskuun 2021 myydyimpien puhelinten listalla, sillä viidestätoista laitteesta jo kymmenen on 5G-mallisia. Tämä on ymmärrettävää, sillä DNA:n viiveettömämpi 5G-verkko kattaa jo yli 2 miljoonaa suomalaista yhteensä 86 eri paikkakunnalla, ja 5G-puhelimet toimivat myös parhaiten 4G-verkossa”, kertoo DNA Kaupan toimitusjohtaja Sami Aavikko.

Koko alkuvuoden myydyin puhelin DNA:lla oli iPhone 11, joka otti jälleen maaliskuussa ykköspaikan. Listan toisella sijalla oli Xiaomin tammi–helmikuun vaihteessa myyntiin tullut – arvostelumenestystäkin saanut – 5G-malli Redmi Note 9T, joka nousi maaliskuussa DNA:n myydyimmäksi 5G-puhelimeksi. DNA:n koko alkuvuoden 2021 myydyin 5G-puhelin oli Galaxy A42 5G.

Alkuvuosi ja maaliskuu on ollut jälleen DNA:lla aktiivinen älykellojen ja aktiivisuusrannekkeiden ostokuukausi, kun lumesta sulavat lenkkeilyreitit ovat kutsuneet ihmisiä pitämään huolta arkisesta aktiivisuudestaan. DNA:n tarjoamasta on haettu juuri itselle sopivia älykelloja ja -rannekkeita. Hyvien kellovaihtoehtojen seuraksi myydyimpien älykellojen listalle ponkaisi Garminin tuore uutuusmalli: Lily Sport -älykello.

Kannettavien tietokoneiden lisäksi myynti on ollut vilkasta alkuvuonna niin pöytätietokoneiden kuin tietokonetarvikkeiden, kuten kuulokkeiden, hiirien sekä näppäimistöjen osalta. Erityisesti tehokkaiden pelaamiseen ja suunnittelutyöhön suunnattujen tietokoneiden suosio kasvoi. Tulevina kuukausina markkinoille tulee myös useita 5G-tietokonemalleja, jotka tekevät pelaamisesta ja työskentelystä entistä jouhevampaa.

”Alkukevään laitemyynnin ja kesäsesongin odotetaan olevan viime vuotta vilkkaampaa. Nyt kuluttajat panostavat kodin elektroniikkaan, sillä markkinoille on tullut paljon viimeistä teknologiaa sisältäviä uutuuslaitteita helpottamaan arkea. Löytääkseen omiin käyttötarkoituksiin sopivimmat laitteet, kannattaa laitehankinnoissa käyttää asiantuntijoiden apua – niin DNA:n nettikaupassa kuin myymälöissä myyjämme auttavat hankkimaan käyttäjän omiin tarpeisiinsa sopivimmat laitteet”, Aavikko summaa.

DNA:n myydyimmät puhelimet maaliskuussa 2021

1. (1.) Apple iPhone 11
2. (-) Xiaomi Redmi Note 9T 5G *)
3. (3.) Samsung Galaxy A42 5G *)
4. (10.) Samsung Galaxy A21s
5. (4.) Samsung Galaxy A41
6. (2.) Samsung Galaxy A20e
7. (5.) OnePlus Nord N10 5G *)
8. (-) Xiaomi Mi 10T Lite 5G *)
9. (11.) Apple iPhone 12 Pro Max 5G *)
10. (13.) Apple iPhone 12 5G *)
11. (7.) Apple iPhone SE (2. sukupolvi)
12. (12.) Apple iPhone 12 Pro 5G *)
13. (6.) Samsung Galaxy A51 5G *)
14. (-) OnePlus 8T 5G *)
15. (-) Samsung Galaxy S20 FE 5G *)

Edellisen kuukauden sijoitus sulkeissa.
*) 5G-puhelin

DNA:n myydyimmät älykellot ja aktiivisuusrannekkeet maaliskuussa 2021

1. (1.) Apple Watch Series 6
2. (4.) Huawei Band 4 Pro *)
3. (2.) Apple Watch SE­­­­­­­­
4. (6.) Samsung Galaxy Fit2 *)
5. (10.) Samsung Galaxy Watch3
6. (3.) Huawei Watch GT 2
7. (-) Samsung Galaxy Watch Active
8. (11.) Honor Watch GS Pro
9. (8.) Samsung Galaxy Watch Active2
10. (5.) Huawei Watch Fit
11. (-) Garmin Fenix 6 Pro
12. (7.) Apple Watch Series 3
13. (14.) Garmin Fenix 6
14. (-) Huawei Watch GT 2 Pro
15. (-) Garmin Lily Sport

Edellisen kuukauden sijoitus sulkeissa.
*) Aktiivisuusranneke

DNA:n myydyimmät tietokoneet tammi–maaliskuussa 2021

1. Apple MacBook Air 13'' (2020) (MacOS)
2. ASUS E410MA 14” N5000 (Windows)
3. Acer Chromebook 314 14’’ (Chromebook)
4. Lenovo IdeaPad 3 14’’ (Windows)
5. ASUS TUF Gaming FX505 15,6” (Windows)
6. Lenovo YOGA S7 14'' (Windows)
7. Apple MacBook Air 13'' (2020) (MacOS)
8. Apple MacBook Pro 13'' (2020) (MacOS)
9. Lenovo IdeaPad 3 Gaming 15.6’’ (Windows)
10. Acer Aspire 5 15,6'' (Windows)
11. ASUS ROG Strix GL10CS, pöytäkone (Windows)
12. Samsung Chromebook 4+ 15,6’’ (Chromebook)
13. Lenovo Ideacentre AIO 3 27'', AIO (Windows)
14. Acer Nitro 5 15,6'' (Windows)
15. Honor Magicbook 14” (Windows)

DNA julkaisee myydyimmät puhelimet ja älykellot -seurannan kuukausittain, aina kuukauden ensimmäisenä arkipäivänä. Lisäksi DNA julkaisee myydyimmät tietokoneet -seurannan kvartaalien lopussa samassa yhteydessä. Tiedot perustuvat DNA:n eri myyntikanavissa kerättäviin myyntilukuihin. Aiempien kuukausien myyntitilastot löytyvät osoitteesta https://corporate.dna.fi/media/myyntitilastot

Toimitusjohtaja Sami Aavikko, DNA Kauppa Oy, puh. 044 044 3069, sami.aavikko@dna.fi

DNA Kauppa on Suomen laajin matkapuhelimia ja muita mobiilipäätelaitteita sekä matkaviestinliittymiä myyvä ketju, johon kuuluu 60 myymälää. DNA Kaupan valikoimissa ovat myös tv- ja laajakaistapalvelut sekä niihin liittyvät päätelaitteet. Ketju on osa DNA-konsernia, jonka liikevaihto vuonna 2019 oli 942 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 934 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Tutkimus: Yhä suuremmalla osalla 6-vuotiaista on jo oma älypuhelin – DNA:n asiantuntija kertoo, mitä jokaisen vanhemman tulee vähintään tietää hankkiessaan puhelinta lapselleen8.4.2021 08:30:00 EEST | Tiedote

Ensipuhelin hankintaan lapsille yhä varhaisemmassa vaiheessa ja muutos näkyy erityisesti 5–6-vuotiaiden ikäryhmässä. Tuoreen DNA:n koululaistutkimuksen mukaan jo 60 prosentilla 5–6-vuotiaista lapsista on nykyisin oma puhelin. Asiantuntijan mukaan alati aikaistuva ensipuhelimen hankintaikä kertoo esimerkiksi siitä, että vanhemmat kokevat puhelimen entistä tärkeämmäksi välineeksi niin yhteydenpitoon kuin digitaitojen oppimiseen.

Survey: Friends, pets, grandparents and grandchildren are part of the family for many – it's time for employers to wake up to the range of family perceptions7.4.2021 09:45:00 EEST | Press release

According to a survey commissioned by DNA and carried out by Taloustutkimus (in Finnish), more than half of working-age Finns (57%) consider it important that the employer has family-friendly practices. Nearly half (46%) also feel it is important that the companies that provide services to them take into account various kinds of family situations and perceptions. Up to two out of three respondents (67%) feel that their family extends beyond the traditional concept of a nuclear family.

Tutkimus: Ystävät, lemmikit, isovanhemmat ja lapsenlapset ovat monelle osa perhettä – työnantajien on aika havahtua perhekäsitysten kirjoon7.4.2021 09:45:00 EEST | Tiedote

DNA:n Taloustutkimuksella teettämän kyselyn perusteella yli puolet työikäisistä suomalaisista (57 %) pitää tärkeänä, että työnantajalla on perheystävällisiä käytäntöjä. Liki puolet (46 %) kokee myös tärkeäksi, että heitä palvelevat yritykset ottavat erilaiset perhetilanteet ja -käsitykset huomioon. Jopa kaksi kolmesta vastaajista (67 %) kokee perheensä olevan perinteistä ydinperheen käsitettä laajempi.

These were the highest data peaks in 2020 – expert predicts the future peak days and how the landscape of the leisure time of Finns is changing25.3.2021 09:30:00 EET | Press release

In 2020, once again, Finns used more data than in the previous years, and DNA’s statistics indicate clear data peaks. The highest data peak in mobile data occurred at 8 p.m. on Independence Day, whilst the highest fixed data peaks coincided with major game launches. According to DNA’s Vice President, Broadband and TV Business, Jarno Haikonen, these are examples of the trends that will characterise data use in Finland in the next few years.

Nämä olivat kovimmat datapiikit vuonna 2020 – asiantuntija ennakoi tulevat huippupäivät ja kuinka suomalaisten vapaa-aika on muuttumassa25.3.2021 09:30:00 EET | Tiedote

Vuonna 2020 suomalaiset käyttivät jälleen aiempia vuosia enemmän dataa, ja DNA:n tilastosta erottuu selviä datahuippuja. Vuoden kovin datapiikki mobiilidatassa nähtiin itsenäisyyspäivänä kello 20 ja kiinteän datan piikit osuvat suurten pelijulkaisujen yhteyteen. DNA:n laajakaista ja TV -liiketoiminnan johtajan Jarno Haikosen mukaan ne ovat esimerkkejä trendeistä, jotka määrittävät lähivuosien datankäyttöä Suomessa.

5 tips: Keep these in mind if you are buying a new phone – DNA’s expert provides advice especially to people who are interested in 5G phones24.3.2021 09:00:00 EET | Press release

Sami Aavikko, CEO of DNA Store, urges anyone wanting to buy a phone to pay special attention to the features your phone absolutely needs to have and to the expected service life of the phone. If you are interested in 5G phones, you should consider especially the subscription type in order to make the most out of your new phone.