DNA:n runkoverkko nostetaan 5G-valmiuteen

DNA:n runkoverkon kapasiteetti ja ohjelmointikyvykkyys nostetaan uudelle tasolle. Töiden valmistuttua DNA:n runko- ja alueverkkojen tuotantoteho kasvaa 5G-verkon vaatimusten tasolle. Jo aloitetut työt ovat osa DNA:n valmistautumista 5G-aikakauteen, mutta ne hyödyttävät matkaviestin- ja kiinteän verkon asiakkaita myös välittömästi, jo ennen 5G-verkkoja, sillä dataliikenne DNA:n verkoissa on kasvanut jälleen uuteen ennätykseen ja kasvaa edelleen.

Verkon kriittiset runkolaitteet on jo vaihdettu, ja DNA:n runkoverkon nopeuksia on nostettu 400 Gbit/s monikertoihin aina 1,2 Tbit/s asti. Lisäksi alueellisten osaverkkojen eli alueverkkojen vähimmäisnopeuksia on nostettu vastaamaan kyseisen alueen uusia ja tulevia vaatimuksia.

"Datan käyttö kasvaa edelleen kovaa vauhtia kaikkialla Suomessa, joten vähimmäisnopeuksia on nostettu ja kapasiteettia lisätty kaikkialla. Eniten kasvaa mobiilidatan käyttö, ja runkoverkon kyvykkyys on tärkeä tekijä myös mobiilidatan sujuvuudessa. Nopeuksia nostetaan ja kapasiteettia lisätään jatkossakin osana verkon normaalia huoltoa ja ylläpitoa", toteaa DNA:n siirtoverkkojohtaja Mikko Kannisto.

Myös verkon arkkitehtuuria ja signalointia päivitetään, jotta valtakunnallisen runkoverkon ja sen osaverkkojen ohjelmoitavuus tehostuu ja niiden keskinäinen yhteentoimivuus tulee saumattomammaksi.

"Entistä paremmasta ohjelmoitavuudesta tulee merkittävästi lisää synergiaetuja. Voimme yksillä ja samoilla töillä tuottaa ja ylläpitää useampia palveluita. Asiakkaan saama palvelu paranee, koska palvelut monipuolistuvat ja yhteysnopeudet kasvavat", sanoo Kannisto.

Vuoden 2018 ensimmäisen neljänneksen aikana DNA:n matkaviestinverkossa kulki dataa 20,85 GB per liittymä, kun vuoden 2017 ensimmäisen neljänneksen vastaava lukema oli 14,97 GB per liittymä.

DNA:n 5G-verkon valmistelutyöt etenevät suunnitelmien mukaisesti, ja DNA tulee tarjoamaan kaupallisia 5G-palveluita heti kun se on toimilupien ja päätelaitteiden saatavuuden puolesta mahdollista.

Mikko Kannisto, johtaja, siirtoverkot, DNA Oyj, puh. 044 590 2527, mikko.kannisto@dna.fi

DNA Oyj on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. DNA on Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Yritysten osalta DNA näkee keskeisenä kasvualueena ajasta ja paikasta riippumattoman uuden työn, joka mahdollistuu älykkäillä päätelaitteilla, monipuolisilla viestintäpalveluilla ja nopeilla yhteyksillä. DNA:n liikevaihto vuonna 2017 oli 886 miljoonaa euroa ja liiketulos 124 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 3,9 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.

DNA:lle kaikkiaan 90 miljoonan rahoitussopimus Euroopan investointipankilta 5G-verkon rakentamiseksi7.2.2019 11:30:00Tiedote

DNA on sopinut syksyn ja talven aikana Euroopan investointipankin (EIP) kanssa kaikkiaan 90 miljoonan euron rahoitussopimuksesta. Sopimus koostuu kahdesta osasta, jo syksyllä sovitusta 50 miljoonasta, sekä 40 miljoonan lisälainasta, mikä vahvistettiin tänään. Sopimuksen allekirjoittivat Euroopan investointipankin varapääjohtaja Alexander Stubb ja DNA:n toimitusjohtaja Jukka Leinonen. Lainaa käytetään erityisesti DNA:n 5G-verkon investointeihin.

EUR 90 million funding agreement in total to DNA from European Investment Bank for building a 5G network7.2.2019 11:30:00Tiedote

DNA has agreed during the autumn and winter on funding agreement for a total investment of EUR 90 million with the European Investment Bank (EIB). The agreement consists of two parts, the EUR 50 million instalment agreed already on autumn, and a supplementary instalment of EUR 40 million confirmed today. The agreement was signed by Vice President Alexander Stubb of the EIB and CEO Jukka Leinonen of DNA. The loan will principally be used for DNA’s investments in the 5G network.