Duunikoutsi on vuoden paras digitaalinen oppimisratkaisu

Suomen eOppimiskeskus ry:n järjestämässä eEemeli-kilpailussa valitaan vuosittain parhaita digitaalisia oppimisratkaisuja. Vuoden 2020 voittajaksi valittiin Talous ja nuoret TATin kehittämä Duunikoutsi-mobiilisovellus.

Duunikoutsi sai tuomaristolta erityistä kiitosta siitä, kuinka hyvin se vastasi tämän vuoden kilpailun kriteereihin: hyvinvoinnin ja tunne- sekä vuorovaikutustaitojen vahvistamiseen, vahvuuksien tunnistamiseen sekä oppimaan oppimisen taitojen tukemiseen. Duunikoutsi on tuomariston mukaan ajankohtainen ja helppokäyttöinen tuote, joka ohjaa nuorta positiivisen vahvistamisen avulla ja tekee personoidun oppimispolun näkyväksi robokoutsin avulla.

”Kehitimme Duunikoutsin nuoren työkaluksi ja apuvälineeksi. Sen tavoitteena on antaa nuorelle varmuutta työelämää varten sekä tukea nuorta omien vahvuuksien ja kiinnostuksen kohteiden tunnistamisessa. Vajaassa vuodessa olemme saaneet kiittelevää palautetta opinto-ohjaajilta, tästä sovelluksesta on tullut varsinainen opon pikku apuri”, TATin kumppanuuspäällikkö Riikka Lehtinen kommentoi.

”Olemme erittäin otettuja Duunikoutsin saamasta tunnustuksesta. Tällä tiellä on hyvä jatkaa – jatkamme Duunikoutsin kehittämistä seuraavaksi osana osaamiskeskustyötä. Tarkoituksenamme on tuoda myös vapaa-aika ja siellä kartutettu osaaminen osaksi Duunikoutsia”, Lehtinen kertoo.

Duunikoutsi-mobiilisovellus on nuorten työelämävalmentaja, joka auttaa tunnistamaan ja sanoittamaan osaamista ja vahvuuksia sekä etsimään TET-paikkaa, kesätöitä tai unelmien työtä. Nuori etenee sovelluksessa tekemällä pieniä haasteita. Itsetuntemuksen haasteita tekemällä nuorelle muodostuu osaamispohjainen CV, jonka hän voi tilata CV-koneesta omaan sähköpostiin. Nuoren apuna on tekoälypohjainen Robokoutsi. Se suosittelee aiheita ja nuoren palautteen pohjalta personoi suositteluja ja tekee näkyväksi aihekartalla nuoren etenemisen ja kiinnostuksen. Duunikoutsi sisältää sen, mitä työnhausta tarvitsee tietää: vinkit, CV:n, testejä ja inspiroivia uratarinoita.

Sovelluksen on kehittänyt TAT yhdessä Oikotie Työpaikkojen ja SAK:n kanssa. Sovelluksen teknisestä toteutuksesta vastaavat 10Monkeys ja Headai. Duunikoutsi on ladattavissa maksutta sovelluskaupoista.

Talous ja nuoret TAT on valtakunnallinen vaikuttaja. Autamme nuoria kehittämään talous- ja työelämätaitoja sekä innostumaan yrittäjyydestä.

Yrittäjyystaitojen työkalupakki Tralla.fi on nyt auki20.4.2020 10:00:00 EESTTiedote

Tralla.fi on maksuton palvelu opettajille ja kaikille yrittäjyyskasvatuksen toimijoille. Palvelu tarjoaa laajan valikoiman materiaaleja, malleja ja työkaluja yrittäjyystaitojen kehittämiseen helposti yhdestä paikasta. ”Tralla-palvelun avulla yrittäjyystaitojen harjoitteleminen on mahdollista kaikissa oppiaineissa eri koulutusasteilla. Haluamme tarjota heti käyttöön otettavia työkaluja, jotta mahdollisimman moni suomalainen lapsi ja nuori pääsisi kehittämään yrittäjämäisiä tietojaan, taitojaan ja asenteitaan. Trallan motto onkin jatkossa Yrittäjyystaidot kuuluvat kaikille”, Trallan projektipäällikkö Suvi Kytöharju kertoo. Trallasta löytyy eri oppiaineisiin muun muassa erilaisia valmiita tehtäviä, ideoita hyvistä käytännöistä, videoita sekä vinkkejä erilaisista peleistä ja sovelluksista, jotka kehittävät yrittäjyysosaamista. Osa materiaaleista soveltuu myös hyvin etäopiskeluun. Kevään aikana sivuston kieliversiota kehitetään ja lähikuukausina palveluun voi lisätä muun muassa materiaalia