Eduskunta päätti parannuksista kuluttajan asemaan sähkömarkkinoilla
Kuluttajaliitto on tyytyväinen siihen, että moni kuluttajan asemaa parantava muutosehdotus on nyt huomioitu eduskunnan käsittelemissä lakiesityksissä. ”Vaikka esimerkiksi sähköhyvitykseen sisältyykin vielä puutteita ja kohdentumiseen haasteita, on se silti monen kuluttajan kannalta tarpeellinen toimi tällä hetkellä”, katsoo Kuluttajaliiton varapääsihteeri Paula Pessi.
Tuen määrän vaikeaan määrittelyyn viime vuoden lopun kulutuslukujen pohjalta tehtiin nyt eduskunnassa muutos, jonka pitäisi helpottaa sähköyhtiöiden mahdollisuuksia saada hyvitykset maksuun mahdollisimman jouhevasti. ”Nopea toteutus onkin kaiken a ja o, sillä avun tarve on nyt akuutti. Mitä enemmän hyvitysten maksu viivästyy, sitä kurjempi tilanne on niitä tarvitsevien kotitalouksien kannalta”, Pessi painottaa.
Kuluttajaliitto yhtyy talousvaliokunnan huoleen pitkän määräaikaisen sähkösopimuksen viime aikoina tehneiden kotitalouksien osalta. “Sähköyhtiöiden on nyt kannettava yhteiskuntavastuuta ja löydettävä ratkaisuja helpottaakseen niiden kuluttajien asemaa, jotka pahimman hintapiikin aikaan sitoutuivat pitkiin määräaikaisiin sopimuksiin. Kalliiksi osoittautuneet sopimukset koettelevat nyt kuluttajien maksukykyä”, Pessi toteaa.
Pörssisähkö ei saa olla ainoa vaihtoehto
Jo pidemmän aikaa valmisteilla olleeseen sähkömarkkinalain muutoksia koskevaan ehdotukseen oli puolestaan aikeissa sisältyä kuluttajan kannalta todellinen vaaran paikka. Hallituksen esitys lähti siitä, että toimitusvelvollisen sähkön myyjän ainoa toimitusvelvollisuustuote olisi voinut olla myös dynaamisen hinnan sähkösopimus.
”Tämä olisi mielestämme ollut kaikkea muuta kuin kuluttajien kannalta kohtuullinen ratkaisu”, Pessi sanoo. ”Kotitalouksille on oltava tarjolla erilaisia, heidän tarpeitaan vastaavia sähkösopimuksia.”
Nyt esityksessä onkin katsottu, että pörssisähkösopimus ei ainoana toimitusvelvollisuustuotteena riittävästi takaa hinnoittelun kohtuullisuutta kuluttajien kannalta, vaan jättäisi hinnanvaihtelun riskin pelkästään kuluttajan kannettavaksi tavalla, joka voisi johtaa kohtuuttomiin tilanteisiin.
Töitä tiedossa vielä seuraavallekin hallitukselle
Lakiehdotus sisältää hyviä parannuksia myös muun muassa laskutuksen ja hinnan ilmoittamisen selkeydestä ja mahdollisuudesta tarkistaa laskutetun sähköenergian hinnan oikeellisuus asiakasportaalin kautta.
Nyt tehdyt toimet ovat askelia oikeaan suuntaan, mutta paljon tehtävää jää vielä seuraavallekin hallitukselle. Tukijärjestelmää kuluttajien turvaksi vastaavan kaltaisia tilanteita varten tulee rakentaa riittävän ajoissa ennakoiden ja tukien oikea kohdentuminen on pohdittava huolellisesti. "Kotitalouksien selviytyminen kriisitilanteissa tulee pystyä turvaamaan, jotta talousahdingolta vältytään”, Kuluttajaliiton varapääsihteeri Paula Pessi summaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Paula Pessiviestintäpäällikkö, varapääsihteeriKuluttajaliitto ry
Puh:040 350 2454paula.pessi@kuluttajaliitto.fiTiina Vyyryläinenvaikuttamistyön päällikköKuluttajaliitto ry
Puh:050 60674tiina.vyyrylainen@kuluttajaliitto.fiLinkit
Tietoja julkaisijasta
Suomen ainoa yleinen kuluttajien ja julkisten palvelujen käyttäjien edunvalvonta-, koulutus- ja neuvontajärjestö.
Finlands enda allmänna intressebevaknings-, utbildnings- och rådgivningsorganisation för konsumenterna och användare av offentliga tjänster.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kuluttajaliitto
Kysely paljasti kuluttajaystävällisimmän puolueen – Kuluttajaliitto esitti kymmenen kysymystä28.3.2023 13:04:17 EEST | Tiedote
Kuluttajaliitto selvitti, miten pääpuolueet suhtautuvat kuluttajan arjen tärkeisiin teemoihin ja löytyykö niiltä halua ryhtyä tarvittaviin toimiin kuluttajien aseman parantamiseksi seuraavalla hallituskaudella.
Vihdoinkin vihreää valoa viherpesun torjunnassa23.3.2023 12:57:50 EET | Tiedote
Viherpesu vaikeuttaa kuluttajan mahdollisuuksia tehdä arjessaan ympäristön kannalta kestävämpiä valintoja. Viherpesua on perusteettomien vastuullisuusväitteiden ja -merkkien esittäminen ja käyttäminen myyntitarkoituksessa. Asiaan on vihdoin tulossa parannuksia tuoreen direktiiviehdotuksen myötä. Samaan aikaan saatiin myös muita kuluttajan kannalta hyviä uutisia: suunnitteilla on parannuksia kuluttajan oikeuteen saada rikkoontunut tuote korjattua.
10 ehdotusta ylivelkaantumisen ratkaisemiseksi2.3.2023 06:00:00 EET | Tiedote
Taloudenhallinnan toimijat yhdistivät voimansa ja kokosivat korjauspaketin kuluttajien ylivelkaantumisongelman ratkaisemiseksi tulevaa hallitusohjelmaa silmällä pitäen. Kymmenen toimenpidekokonaisuuden lista sisältää konkreettisia parannusehdotuksia muun muassa velkajärjestelyn, perinnän ja ulosoton prosessien kehittämiseen. Diakonissalaitos, Kuluttajaliitto, Takuusäätiö ja Solidate muistuttavat, että velkaongelman selättämiseksi tarvitaan nyt aktiivisia tekoja ja ennakkoluulottomia, rohkeita ratkaisuja.
Pörssisähkösopimus ei saa olla kuluttajan ainoa vaihtoehto26.1.2023 15:41:14 EET | Tiedote
Eduskunta on parhaillaan käsittelemässä muutoksia sähkömarkkinalakiin. Kuluttajaliitto on huolissaan, että ehdotusta voidaan tulkita siten, että pörssisähkösopimus voisi olla ainoa kuluttajalle tarjottu toimitusvelvollisuuden piiriin kuuluva sähkösopimus. Liitto katsoo, että pörssisähkön ajoittain erittäin korkea hinta saattaa vaarantaa erityisesti pienituloisten kotitalouksien toimeentulon.
Kuluttajien valitusväylä kohtuuttomista sähköhinnoista tukossa4.1.2023 13:36:24 EET | Tiedote
Viime aikoina monet sähköyhtiöt ovat ilmoittaneet tuntuvista hinnankorotuksista toistaiseksi voimassa oleviin sähkösopimuksiin. Joidenkin kuluttajien sähköenergian hinta on voinut nousta kerralla jopa satoja prosentteja. Korotus voi olla laiton, mikäli se tapahtuu ilman riittäviä perusteita. Tällöin hinnankorotuksen voi viedä arvioitavaksi kuluttajariitalautakuntaan, joka on kuluttajalle maksuton ja riskitön riidanratkaisuelin. Kuluttajaliitto on huolissaan kuluttajariitalautakunnan pitkistä käsittelyajoista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme