Eeva Ahdekiven DBA-väitös: Säätiöt ovat pääomamarkkinoita vakauttava sijoittajatyyppi

Hartwall Capital Oy Ab:n toimitusjohtaja, KTM Eeva Ahdekivi, väittelee 23.9.2016 Aalto Executive DBA -tutkinto-ohjelmasta (Doctor of Business Administration). Hänen DBA-väitöskirjansa aiheena on säätiöiden rahoituslähteiden, hallinnon ja sijoitustoiminnan väliset yhteydet. Uraauurtava DBA-väitös täydentää rahoitusalan tutkimusta dokumentoimalla ensimmäistä kertaa maailmassa säätiösijoittajien käyttäytymistä empiirisesti.

Tutkimus todistaa säätiöiden hallinnon ja rahoitustavan välillä olevan yhteyden siten, että ulkopuoliseen rahoitukseen tukeutuvat säätiöt (kuten lahjoituksin, liiketoiminnalla tai julkisin varoin rahoitetut säätiöt) keskittävät vähemmän päätösvaltaa säätiön hallitukselle kuin pääomasäätiöt.

Toinen merkittävä tutkimustulos osoittaa, että säätiösijoittajat voivat toimia pääomamarkkinoilla pitkäjänteisesti ja kantaa osakesalkussaan verrattain suuria riskipositioita. Säätiöt käyvät vähemmän osakekauppaa kuin aiemmissa tutkimuksissa tutkitut muut sijoittajatyypit kuten osake- ja eläkerahastot. Säätiöt myös pysyvät omistajina pitkään yksittäisissä osakkeissa, ei ainoastaan ns. perintöosakkeissa. Tämän lisäksi säätiöt voivat sijoituksissaan ottaa vahvasti näkemystä (eikä esim. seurata markkinaindeksin jakaumaa) ja kantaa merkittävää sijoitusriskiä osakesalkussaan.

- Koska säätiöitä ei koske sijoitussääntely, lyhytaikaisen raportoinnin velvoite tai asiakashankinnan paineet, säätiöt voivat toimia osakemarkkinoilla itsenäisesti ja tasapainottaa markkinan liikkeitä mm. satunnaisissa markkinahäiriöissä, sanoo Eeva Ahdekivi.

Säätiöiden taloudellinen merkitys kasvaa yhteiskunnassa

Tutkimus jakautuu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa tutkitaan 890 säätiön aineistosta yhteyksiä säätiön rahoitustavan ja säätiön valitseman hallintotavan välillä. Tutkimuksen toisessa osassa hyödynnetään 530 säätiön anonyymejä osakesalkkutietoja vuosilta 2000 - 2013.

Tutkimus avaa uusia tarkastelutapoja säätiöiden taloudelliseen tutkimukseen. Kolmannen sektorin merkitys yhteiskunnassa kasvaa, ja säätiöihin kertyy merkittävää omaisuutta, joka tekee säätiöistä taloudellisen toimijan.

Eeva Ahdekivi hyödynsi DBA-tutkimuksessaan kokemustaan eri omistajatyypeistä rahoitus- ja sijoitusalalla. Ennen nykyistä toimitusjohtajuuttaan hän on työskennellyt investointipankeissa, Pohjola Omaisuudenhoito Oy:ssä ja valtion osakesijoitusyhtiö Solidium Oy:ssä sijoitusjohtajana.

DBA-väitöstilaisuus

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu tarkastaa KTM Eeva Ahdekiven DBA-väitöskirjan ”Interactions between Non-Profit Finance, Governance and Investments” perjantaina 23.9.2016 klo 13 Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun päärakennuksessa, Aalto University Executive Educationin tiloissa, Nelimarkka-salissa, (2.krs, A-siipi). Osoite on Runeberginkatu 14-16, Helsinki.

Kustoksena toimii professori Seppo Ikäheimo Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulusta ja vastaväittäjänä professori Steen Thomsen Copenhagen Business Schoolista.

Mikä on Aalto Executive DBA – Doctor of Business Administration –ohjelma?

Aalto Executive DBA (Doctor of Business Administration) -ohjelma on suunnattu kokeneille johtajille, jotka haluavat suorittaa tohtorintutkinnon työn ohella.  Se on työelämälähtöinen ja tutkimus on soveltavaa. DBA on maailmalla tunnustettu tutkinto, joka on mahdollista suorittaa useissa johtavissa kouluissa, kuten Harvard Business Schoolissa.

Samaan tapaan kuin Aalto Executive MBA ja Aalto MBA -tutkinto-ohjelmat, DBA ei kuulu suomalaiseen tutkintojärjestelmään. Tutkinnon myöntää kuitenkin akkreditoitu Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu. Aalto Executive DBA -ohjelman voi suorittaa työn ohella 3–6 vuodessa. Maksullinen ohjelma käynnistyi vuoden 2013 alussa.

DBA-ohjelman akateemisena johtajana toimii Aalto-yliopiston markkinoinnin laitoksen professori Henrikki Tikkanen.

DBA-väitöskirjatilaukset ja tiedustelut

Eeva Ahdekivi
toimitusjohtaja, KTM, Hartwall Capital Oy Ab
puhelin 050 5235840