Marketing Finland ry

Effie Awards Finland 2021 -kilpailussa Bob the Robot nappasi Grand Effien ja kultaa, IVALO Creative Agency voitti kaksi kultaa ja hopean.

Jaa

Bob the Robotin toteuttama Suomen kansallisjuoma -kampanja Hartwallille voitti Effie Awards Finland 2021 -kilpailun Grand Effien sekä kultaa erikoissarjassa Strateginen markkinointi. Tuomaristo vaikuttui siitä, kuinka koko kansan vihaamasta harmaasta vuodenajasta luotiin voimavara, jolla luodaan brändille arvoa kerta toisensa jälkeen. IVALO Creative Agencyn Bed Peace -vastuullisuuskampanja Finlaysonille vei yhteensä kaksi kultaa ja yhden hopean. Kilpailussa palkittiin tuloksellista markkinointia yhteensä neljällä kultaisella, neljällä hopealla ja neljällä pronssisella Effie Awardsilla. Kilpailun järjestää Suomessa Marketing Finland yhteistyössä Sanoman kanssa.

“Vuoden voittajatöitä yhdistää yksi tekijä: ajattelun saumattomuus. Palkinnoille yltäneet kampanjat ovat malliesimerkkejä siitä, kuinka liiketoiminnan haasteet ovat antaneet suunnan strategialle, joka puolestaan välittyy luoviin ratkaisuihin toteutusta myöten. Erityisesti kampanjoissa, joissa ratkaisuksi ei ollut valikoitunut se ilmeisin ja toisaalta helpoin, olivat tuloksetkin poikkeuksellisia. Oli myös hienoa huomata, että positiivista muutosta halutaan nähdä muuallakin kuin myynnin kehityksessä. Brändien voima näkyä yhteiskunnallisina toimijoina nosti mukavasti päätään, vaikkakin laajemmalle vaikuttavuusajattelulle on edelleen runsaasti tilaa”, kommentoi kilpailun päätuomari ja SEKin vastaava luova johtaja Suvi Lähde.

“Tämän vuoden Effiessä nähtiin monipuolinen katsaus kotimaiseen markkinoinnin tekemiseen. Huomattavaa oli, miten monikanavaisesti ja luovasti kilpailutöissä oli hyödynnetty eri kanavia sekä tapoja tehdä markkinointia”, Marketing Finlandin toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki täydentää.

”Viime vuosi osoitti jälleen kiistatta markkinoinnin roolin yritysten liiketoiminnalle. Se aikaansaa kysyntää. Yritysten taloudellisen menestyksen ansiosta Suomen kansantalous voi hyvin. Suuri kiitos sekä omasta että koko Sanoman puolesta kaikille näille upeille voittotöille. Oli ilo ja kunnia päästä oppimaan jälleen kerran markkinoinnin mestareilta kuninkuusluokassa. Kannustan kaikkia tutustumaan voittotöihin ja ottamaan mallia, miten saadaan aikaan poikkeuksellisia tuloksia. Vahva insight, upeat luovat ratkaisut ja tarkoin harkittu mediastrategia on yhdistävä tekijä voittotöissä” toteaa Karri Ahonen, johtaja, Sanoma B2B Solutions.

 

Voittajatyöt perusteluineen:

 

GRAND EFFIE

Suomen kansallisjuoma

Hartwall Oy & Bob the Robot Oy, Miltton, Cocoa Media Productions, Lataamo Group, Dagmar

(Strateginen markkinointi)
 
Moni ei tähän pysty. Ei ole helppoa kääntää voimaksi sitä, mitä yleisesti pidetään heikkoutena tai jopa vihataan – koko kansakunnan voimin. Ja kun inhosta syntyy idea, jolla onnistutaan aukottomalla strategialla ryyditettynä rakentamaan brändille arvoa kerta toisensa jälkeen, ei sitä voi kuin rakastaa. Takaa-ajoasemasta lähtenyt vuosien työ on kantanut pitkälle, eikä ole mitään syytä, etteikö tämä kiistaton voittajakonsepti jatkaisi nousuaan läpi harmaan arjen pitkälle tulevaisuuteen.

 

ERIKOISSARJA

KULTA

Suomen kansallisjuoma

Hartwall Oy & Bob the Robot Oy, Miltton, Cocoa Media Productions, Lataamo Group, Dagmar

(Strateginen markkinointi)

Malliesimerkki siitä, kuinka lähes mahdottomalta tuntunut markkinatilanne on käännetty kasvuksi oivaltavalla strategialla ja johdonmukaisella brändityöllä. Käsissämme on nyt ilmiöksi muodostunut konsepti, joka on onnistunut uusiutumaan vuodesta toiseen ja jatkaa kulkuaan suomalaisten sydämiin läpi harmaimpienkin päivien.

HOPEA

Kokkikartano – pienen keravalaisen ruokatehtaan kasvutarina

Snellmanin Kokkikartano Oy & Folk Finland, Woodpecker, Dagmar, DNM13 Revolution Oy, Genero - The Growth Marketing Co.

(Strateginen markkinointi)

Tältä se näyttää, kun markkinointiviestinnän oivallus lähtee tuotteesta ja muodostaa uskomattoman eheän kokonaisuuden aina luovasta strategiasta toteutuksiin. Kun taustatyö on tehty kerran hyvin, jaksaa se kantaa useamman vuoden. Tämä saumaton palapeli vaikuttaa vaikuttavuudellaan.


 PRONSSI

Love Conquers All

Burger King Finland & TBWA\Helsinki, Napa Agency

(Pienet ja alueelliset budjetit, Yrityskuva)

 Vahva, erottuva ja mieleen jäävä kampanja, jossa brändin rohkeus herättelee myös yleisönsä. Oivaltava idea on nerokas peliliike – se ottaa vipuvoimaa kilpailijastaan, mutta kotiutuu arvoksi omalle brändille. Kokonaisuus on eheä, ja toteutuksen laatu korostaa ideaa kauneudellaan.
 


KAUPPA & KULUTTAJA

KULTA:

Talousjournalismi haasteellisen kohderyhmän vetovoimatekijäksi

Helsingin Sanomat / Sanoma Media Finland & TBWA\Helsinki

(Uusi tuote tai palvelu)

Tällaista analyysia markkinatilanteesta ja kohderyhmästä pääsee ihastelemaan harvoin. Ja juuri siksi ratkaisu onnistuu vastaamaan haasteeseen täydellisesti. Kampanjan kaikki palaset loksahtavat kohdalleen ja toteutus puhuttelee kohderyhmää niin osuvasti, ettei siitä voi kuin vaikuttua.
 

 PRONSSI

”Se rouheampi uutuus” – Fazerin kaikkien aikojen menestynein patukkalanseeraus

Fazer & Oy SEK Ab, Dagmar

(Uusi tuote tai palvelu)

 Tämä kampanja todistaa, että timanttisella strategisella työllä onnistutaan vaikuttamaan oman liiketoiminnan lisäksi koko kategoriaan. Vaikka lähtötilanne oli haastava perinteikkäälle brändille, onnistui se erottumaan kilpailijoistaan ja hurmaamaan yleisönsä luovalla toteutuksella.

MEDIA

HOPEA:

Bed Peace

Finlayson & IVALO Creative Agency, Miltton Oy, Content Corner, Toinen PHD, Simelius&Simelius

(Mediaidea)

 Mikä on media, mitä se voi olla? Kun ratkaisuksi ei valikoidu se ilmeisin ja toisaalta helpoin, ovat tuloksetkin poikkeuksellisia. Tämän kampanjan menestys ei nojannut vain oivaltavaan mediaratkaisuun, se onnistui luomaan arvoa myös merkityksellisellä viestillä, joka rakensi brändin liiketoimintaa pitkälle tulevaisuuteen.
 

POSITIIVINEN MUUTOS

 

KULTA:

Bed Peace

Finlayson & IVALO Creative Agency, Miltton Oy, Content Corner, Toinen PHD, Simelius&Simelius

(Ympäristö – Brändit)
 
On hienoa huomata, että positiivista muutosta halutaan nähdä muuallakin kuin myynnin kehityksessä. Kun aidot vastuullisuusteot valjastetaan markkinoinnin viestien sisällöiksi ja ne saavat oivaltavan luovan muodon, ovat tulokset kiistattomia – niin liiketoiminnan kuin ympäröivän maailman kannalta.

PRONSSI:

Miten Pelastusarmeijan historian suurin keräystuotto saavutettiin

Pelastusarmeija & Make it Simple Oy, Otto Tuotanto, Onni Wiljami Photography, Miracle Sound Oy

(Sosiaalinen vastuu – Non-profit)

Hyvä idea toimii kaikessa yksinkertaisuudessaan aina. Ja kun sen toteuttaa tavalla, joka tuo aiheen aidosti ihmisen lähelle, ei sitä voi ohittaa. Tämä kampanja pakotti toimimaan ja teki passiivisesta kohderyhmästä aktiivisen toimijan. Yhteiseksi hyväksi.
 

TUOTTEET & PALVELUT

 

KULTA:

Bed Peace

Finlayson & IVALO Creative Agency, Miltton Oy, Content Corner, Toinen PHD, Simelius&Simelius

(Asuminen)

Tämä kampanja loistaa eheydellään. Systemaattinen ja brändin ydintä viestivä kokonaisuus tavoitteista ja strategiasta toteutukseen sekä tulosten analysointiin asti todentaa vaikuttavuutta, johon vain harva yltää. Upea esimerkki siitä, että se ei aina voita, joka myy eniten, vaan se, joka onnistuu luomaan arvoa.



HOPEA:

Lidlin Satukausi

Lidl Suomi & Folk Finland, Otto Tuotanto, Virta media

(Elintarvikkeet)

 Tarinan voimaan luottaminen kannattaa. Se tekee tästä kampanjasta oppikirjaesimerkin siitä, kuinka erottuva markkinointi tuo lisäarvoa brändille. Tämä huumoriin nojaava irtiotto korona-arjen sentimentaalisuudesta toimii myös kaupallisesti. Suorastaan satumaisesti.
 

HOPEA:

Cledos Meal 5,95

Food Folk Finland Oy & OMD Finland Oy, Nord DDB Helsinki

(Matkailu & Turismi)

Harva kampanja on kohderyhmälleen niin uskollinen, että se jää ulkopuoliselle jopa mysteeriksi. Juuri tämä syvästä kohderyhmäymmärryksestä juontunut strategia ja luova ratkaisu tekevät kokonaisuudesta toimivan. Kun yleisönsä kanssa on näin yhtä, näkyy se myös tuloksissa.

PRONSSI:

Kyllä kyllä, näin räjäytetään autokaupan traditiot

Suomen Autokauppa Oy & Avidly Oyj, Grilli Films, Nöjd

(Autoilu&Moottoriala)

Kun markkinointiviestintä onnistuu olemaan kilpailuista erilaistava ja samaan aikaan asiakkaalle relevantti, on yhdistelmä voittamaton. Kyllä kyllä. Tämä kampanja oli luovaa ratkaisua myöten kaikessa riemastuttavuudessaan juuri sitä.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Marketing Finland ry
Hitsaajankatu 24
00810 Helsinki

010 248 1060https://www.marketingfinland.fi/

Marketing Finland ry
Hitsaajankatu 24
00810 Helsinki
010 248 1060

Marketing Finland on markkinoinnin ja viestinnän verkosto, johon voivat liittyä jäseniksi markkinointia ja viestintää tekevät yritykset sekä alan palvelutarjoajat. Marketing Finlandin jäsenet ovat mukana ostamassa ja tuottamassa suurinta osaa Suomessa tehtävää markkinointia ja viestintää.

Marketing Finland kuuluu maailman johtaviin markkinoinnin verkostoihin: WFA, 90 % maailman markkinointiostoista, EACA, 2500 markkinoinnin ja viestinnän organisaatiota ja 120 000 ammattilaista 30 Euroopan maasta ja ICCO, 3000 viestintätoimistoa globaalisti 66 maasta.

Marketing Finland luo elinvoimaa uudistamalla yhdessä markkinointia ja viestintää. Uskomme, että menestys vaatii vahvaa markkinoinnin ja viestinnän osaamista sekä tämän kytkemistä uuden arvonluonnin ajuriksi.

 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Marketing Finland ry

Finnish Comms Awards 2022 sai uudet kategoriat – aika tunnustaa vuorovaikutuksessa syntyvä arvo10.6.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Järjestyksessä 11. Finnish Comms Awards uudisti kilpailun kategoriat vastaamaan ammattimaisen viestintäkonsultoinnin palvelutarjontaa ja -kysyntää. Lähtökohtana on edelleen jakaa tunnustusta viestintätoimiston ja asiakkaan tulokselliselle yhteistyölle. Uusissa kategorioissa nostetaan vahvemmin esiin viestinnän strategista roolia ja neuvonannon merkitystä asiakkaille. Ansaitussa julkisuudessa näkyminen ei ratkaise viestintätöiden paremmuutta, vaan asiakkaan kokema hyöty ja vaikuttavuus.

MUUTOKSEN ROIHU SYTTYY, KUN IHMISTÄ KUUNNELLAAN – NETPROFILEN, SIUN SOTEN JA VISMAN MUUTOSVIESTINNÄSTÄ VUODEN VIESTINTÄTYÖ, VIESTINTÄTOIMISTO DRUMISTA VUODEN VIESTINTÄTOIMISTO12.11.2021 01:17:10 EET | Tiedote

Netprofilen Siun Sotelle ja Vismalle toteuttama Muutoksen roihu syttyy, kun ihmistä kuunnellaan -työ valittiin Vuoden viestintätyöksi Finnish Comms Awards 2021 -kilpailussa. Vuoden viestintätoimistona palkittiin Viestintätoimisto Drum. Vuoden viestintäkonsultiksi valittiin Jirimiko Oranen Netprofilesta.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme