Eget yrkesinriktat utbildningsprogram för personliga assistenter – Assistans tryggar en smidig vardag för handikappade

Undervisningsstyrelsen har fattat ett historiskt beslut om ett nytt yrkesinriktat utbildningsprogram för personliga assistenter.

Personlig assistans möjliggör en fungerande vardag för ett stort antal handikappade och invalider. Rätten till personlig assistans grundar sig på handikappservicelagen.

Assistenterna är de hjälpbehövandes fötter och händer, ögon och öron. I Finland finns cirka 25 000 personliga assistenter som tidigare saknat en egen yrkesinriktad utbildning.

En ny examensbenämning för personliga assistenter har fogats till den nya yrkesexamen för rengörings- och fastighetsservicebranschen, under kompetensområdet för hemarbetsservice. Examen träder i kraft från och med början av 2018. Efter ikraftträdandet blir personlig assistent en skyddad examensbenämning som endast de som avlagt examen får använda.

Utgångspunkten är att vård eller omsorg inte hör till personliga assistenters arbetsbeskrivning. I arbetsuppgifterna kan dock ingå vård- och omsorgsuppgifter, till exempel när det gäller att assistera en andningsförlamningspatient eller ALS-patient.

Den som avlägger examen för personliga assistenter kan i fortsättningen inkludera även delar från andra grund-, yrkes- och specialyrkesexamina i sin examen, såsom från social- och hälsovårdens grundexamen för närvårdare.

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena har redan i flera års tid föreslagit att det behövs ett eget utbildningsprogram för personliga assistenter. Detta förslag har äntligen hörts och utbildningsprogrammet för personliga assistenter är nu en officiell del av Finlands utbildningssystem. Detta tryggar finansiering för utbildningen.

– En egen examen är en god startpunkt för assistentarbetet och ett framsteg för hela yrkesbranschen. Personliga assistenter har förtjänat en egen examen, gläder sig JHL:s branschchef Teija Asara-Laaksonen.

Mer information:

JHL:s branschchef Teija Asara-Laaksonen, tfn 040 770 6577, teija.asara-laaksonen@jhl.fi

Chef för utbildningsområdet Anne Karjalainen, tfn 050 3410 749, anne.karjalainen@jhl.fi

Avtalsombudsman Veikko Lehtonen, tfn 050 318 3598, veikko.lehtonen@jhl.fi

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL:s 220 000 medlemmar jobbar med många slags uppgifter inom finländsk välfärd, omsorg och säkerhet. Branscher där det finns JHL-anslutna yrkespersoner är vård, omsorg, kosthåll, teknik och infrastruktur, trafik, renhållning och underhåll, förvaltning, fostran, bildning, fritid, kultur, säkerhet och räddning – i kommunerna, statssektorn, företagen och församlingarna. JHL är den största personalorganisationen inom kommunsektorn.

Följ Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL

Senaste pressmeddelandena från Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL

JHL:n Niemi-Laine: Ammattitutkinnon suorittaneita ei pidä sulkea yliopisto-opintojen ulkopuolelle – työkokemuksesta pitäisi saada enemmän pisteitä14.7.2019 14:00:00 EESTTiedote

JHL:n mielestä yliopisto-opintoihin pyrkivien, jo ammatilliset opinnot suorittaneiden pitäisi saada nykyistä enemmän pisteitä alan työkokemuksesta. Lukiotodistusta painottava valintaperuste vähentää roimasti ammatillisen koulutuksen suorittaneiden mahdollisuuksia yliopistotasoisiin jatko-opintoihin. Ammatillisen koulutuksen valitseminen johtaisi lisäkoulutusmahdollisuuksien osalta umpikujaan.

JHL:s medlemmar om den kommande förhandlingsrundan: Bort med konkurrenskraftstimmarna eller ersätt dem rejält, löneförhöjningarna som allmän förhöjning14.6.2019 10:56:06 EESTTiedote

JHL frågade i maj sina medlemmar om målen inför avtalsförhandlingarna inkommande vinter. 8 500 svar inkom på enkäten och nästan 85 procent av respondenterna var av den åsikten att största delen av löneförhöjningarna ska genomföras som en allmän förhöjning. Förlängningen av arbetstiden som ingick i konkurrenskraftsavtalet borde antingen upphöra eller ersättas på ett rejält sätt.

JHL näkee paljon hyvää tulevan hallituksen ohjelmassa: Työelämää parannetaan kolmikannassa, työttömiä kyykyttävä aktiivimalli ajetaan alas ja julkiset palvelut vahvistuvat3.6.2019 13:43:54 EESTTiedote

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL iloitsee siitä, että luottamus on palaamassa Suomen työmarkkinoille. Uusi hallitus lähtee rakentamaan työelämän uudistuksia yhdessä ammattiyhdistysliikkeen ja työnantajien kanssa. Hallitus myös sitoutuu ohjelmassaan romuttamaan aktiivimallin, jota JHL on vastustanut alusta saakka.