Ei ruusuja, vaan tasa-arvoa Suomen uusi hallitus

Naistenpäivä on historiallinen jäänne siltä ajalta, kun tasa-arvon tavoitteluksi riitti kerran vuodessa asian pahoitteleminen äideille, tyttärille ja vaimoille. Sekä sen kuuluisan ruusun antaminen. Yhden päivän voimalla naiset joutuvat kestämään Euroopan pahinta lähisuhdeväkivaltaa, miehiä huonompaa palkkausta ja epävakaata työmarkkina-asemaa. Suurin osa korkeakouluopiskelijoista on naisia, mutta korkeampi koulutusaste ei siltikään näyttäydy korkeampana palkkauksena tai johtotehtävien jakautumisessa.

Rahan sanotaan olevan yhteiskunnassamme arvostuksen todellinen mittari, ja nykyinen hallitus on todellakin näyttänyt mitkä sen arvot ovat. Tällä hallituskaudella tasa-arvo on ottanut merkittäviä askeleita taaksepäin. Erityisen miesvaltaisia ovat hallituspuolueiden keskustan ja sinisten eduskuntaryhmät, ja tämä on näkynyt karulla tavalla hallituksen politiikassa. Tasa-arvon vastaiset teot ovat surullista luettavaa suomalaiselle yhteiskunnalle. Ensin hallitukselta unohtui tasa-arvosuunnitelma. Sen jälkeen naisvaltaiset alat saivat eteensä kilpailukykysopimuksen ja lomarahaleikkaukset. Tämän jälkeen Suomen ulkopoliittinen linja eli omaa elämäänsä ulkoministeri Soinin vastustaessa ministerimatkoillaan naisten oikeuksia omaan kehoonsa. Nykyhallituksen politiikka on ollut kautta linjan naisia ja tasa-arvoa vahingoittavaa. Hallituksen kaatuminen naistenpäivänä on kuin kohtalon ivaa.

Sosialidemokraattiseen ajatusmaailmaan kuuluu erottamattomasti tasa-arvo, joka saavutetaan  muuttamalla rakenteita eikä ruusuja antamalla. Sosialidemokraattinen politiikka on tasa-arvon politiikkaa.  Tämä näkyy tällä hetkellä muun muassa SDP:n eduskuntaryhmässä, jossa naisia on 62 % eli eniten eduskunnassa. Esimerkiksi ajatuspaja Toivon tutkimuksien perusteella SDP on nuorten naisten puolue.

Eduskuntaan valittiin viime vaaleissa 83 naista.  Luku on vasta kolmanneksi korkein eduskunnan historiassa. Älä leiki naistenpäivänä ruusuilla. Äänestä sen sijaan ehdokasta, joka varmistaa että naistenpäivä jää historiaan.

Topi KytölehtoPuheenjohtaja

SONK ry:n puheenjohtaja. Suomen historian aineenopettaja-opiskelija Jyväskylästä, jota innostaa tasa-arvo, sivistys, liikunta ja flamenco.

+358509115304topi.kytolehto@sonk.fi

Toisen asteen opinto-ohjaus tarvitsee lisäresursseja6.3.2019 14:19:47 EETTiedote

Jokin aikaa sitten Helsingin Sanomissa julkaistiin artikkeli nimeltä Liikaa vaihtoehtoja, joka keskittyi multipotentiaaleihin. Multipotentiaalit ovat artikkelin mukaan henkilöitä, joilla ei ole kutsumusta tietylle alalle vaan useita kiinnostuksen kohteita. Artikkelissa puhuttiin myös siitä, kuinka toisella asteella pitäisi valita oma urapolku ja entäpä jos ei ole selvää suuntaa mihin jatkaa. Multipotentiaali tai ei, mutta toisella asteella pitäisi osata vastata vastata siihen lopullisen tuntuiseen ja vähän pelottavaankin kysymykseen “mikä musta tulee isona”. Olen itse valmistunut ylioppilaaksi 2015 ja oman kokemukseni perusteella lukio-opetuksessa opinto-ohjaus painottui nimenomaan lukiokurssien valintaan eikä niinkään jatko-opintojen suunnitteluun. Itse päädyin opiskelemaan vasta välivuoden jälkeen ja nyt vietän uutta välivuotta pohtien mitä oikeastaan haluaisin tehdä. Moni muu on kokenut saman. Koulutus kannattaa -selvityksen (2015) mukaan noin 30 prosenttia ylioppilastutkinnon suori

Toisen asteen maksuttomuus on myös korkeakoulutuksen saavutettavuuden edellytys26.2.2019 10:47:39 EETTiedote