Ekonomistin pikakommentti: Tekemisen meininkiä työmarkkinoilla

Lokakuun työllisyysluvut olivat Keskuskauppakamarin pääekonomistin Jukka Appelqvistin mukaan positiivinen yllätys. Ainoa isompi ongelma on pitkäaikaistyöttömien määrä. Suomen taloudessa olisi edelleen huomattavaa nousupotentiaalia, jos vain avoimena oleviin paikkoihin onnistuttaisiin löytämään tekijöitä.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist. Kuva: Liisa Takala.

Suomessa oli Tilastokeskuksen mukaan lokakuussa työllisenä 65 000 henkeä enemmän kuin vuosi sitten. Työllisyysasteen trendi oli 72,7 prosenttia eli sama kuin ennen koronakriisin alkua. Trendi jatkoi paranemistaan suhteessa edellisiin kuukausiin.

”Sanoisin, että lokakuun työllisyysluvut olivat huomattavan positiivinen yllätys. Työllisyyden paraneminen jatkui ripeänä, työttömyydenkin osalta aletaan vihdoin nähdä toivottua alenemista. Oikeastaan ainoa isompi ongelma on se, että pitkäaikaistyöttömiä on edelleen aivan liikaa”, Appelqvist sanoo.

Työttömiä oli Tilastokeskuksen määritelmällä mitattuna 37 000 vähemmän kuin vuosi sitten. Työttömyysasteen trendi oli 7,1 prosenttia.

”Vielä ei olla koronaa edeltäneellä tasolla, mutta työttömyysasteen trendin paraneminen on lupaavaa. Vuoden 2020 elokuussa trendi oli 8,4 prosenttia, eli laskua on tullut reilussa vuodessa 1,3 prosenttiyksikköä”, Appelqvist summaa.

Taloudessa nousupotentiaalia kunhan työntekijöitä löytyy

Avoimien työpaikkojen määrä oli lokakuussa edelleen erittäin korkea. TE-toimistoihin ilmoitettiin lokakuussa 91 600 uutta avointa työpaikkaa. Kaikkiaan lokakuussa oli avoinna 169 700 työpaikkaa eli 69 100 enemmän kuin vuosi sitten.

”Työvoiman vahvana jatkuva kysyntä kertoo siitä, että Suomen taloudessa olisi edelleen huomattavaa nousupotentiaalia, jos vain avoimena oleviin paikkoihin onnistuttaisiin löytämään tekijöitä”, Appelqvist sanoo.

Pitkäaikaistyöttömyydessä ei lokakuussa nähty kuin melko vaatimatonta paranemista. Pitkäaikaistyöttömiä oli TEM:n mukaan lokakuussa edelleen 108 000, eikä laskua mitattu kuin hieman yli tuhat henkeä edellisestä kuusta.

”Siinä missä vielä kesällä saatettiin ajatella, että kyse on vain hetkellisestä viiveestä, alkaa syksyn edetessä olla yhä selvempää, että pitkäaikaistyöttömien osalta puhutaan jokseenkin isoista kohtaanto-ongelmista”, Appelqvist sanoo

Viime viikolla julkistetussa Tilastokeskuksen kyselyssä työnantajat luokittelivat avoinna olevista työpaikoista peräti 67 prosenttia vaikeasti täytettäviksi. Vaikeasti täytettävien työpaikkojen osuutta voidaankin pitää eräänlaisena työmarkkinoiden kohtaantovaikeuksien mittarina. Vain kerran aikaisemmin historiassa on käyty yhtä korkeassa lukemassa.

Keskuskauppakamarin työllisyystavoitelaskurin mukaan hallitus on tällä hetkellä 74 000 työllisen päässä tavoitteestaan. Sivustolla pidetään myös kirjaa päätösperäisistä työllisyystoimista ja niiden työllisyysvaikutuksista.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist. Kuva: Liisa Takala.

Pörssiyhtiöiden hallitustyöskentely entistä aktiivisempaa, selviää Keskuskauppakamarin selvityksestä30.11.2021 07:00:00 EET | Tiedote

Koronapandemia vaikutti merkittävästi pörssiyhtiöiden hallinnointiin. Pörssiyhtiöiden hallitukset kokoontuivat vuonna 2020 aiempaa useammin ja osallistumisaktiivisuus kokouksiin kasvoi. Noin 90 prosenttia pörssiyhtiöistä hyödynsi yhtiökokousten järjestämistä helpottanutta väliaikaista lainsäädäntöä. Tänä vuonna nähtiin myös ensimmäinen pörssiyhtiön yhtiökokous, jossa osakkeenomistajilla oli mahdollisuus äänestää reaaliaikaisesti etäyhteyden välityksellä.