Eläinten hyvinvointi maatiloillamme on hyvä – eläinsuojelulain kiristykselle ei tarvetta

6.6.2017 09:00 | Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Maa- ja metsätalousministeriö kertoo huomenna 7.6. linjauksistaan eläinsuojelulain uudistukseksi. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK korostaa, että eläinten hyvinvointi on aivan jotain muuta kuin lakipykäliä. Eläinten hoidon taso on maatiloillamme lähes aina lainsäädännön vaatimuksia korkeampi. Valtaosa kotieläintiloistamme on sitoutunut lainsäädäntöä parempaan eläintenhoidon tasoon vapaaehtoisten laatu-, terveydenhuolto- ja eläinten hyvinvointijärjestelmien kautta.

Eläinsuojelulain uudistuksen taustalla ei ole tarve muuttaa eläintenpitoa tuotantotiloilla vaan tarve selkeyttää lakia ja muuttaa sitä vastaamaan paremmin EU-säädöksiä. MTK haluaa Suomeen maailman parhaan eläinsuojelulain, joka huomioi sekä eläinten että maatalousyrittäjien hyvinvoinnin.

–Tukivalvontojen kautta tuotantoeläimet ovat säännönmukaisessa valvonnassa toisin kuin lemmikkieläimet, joita uusi laki myös koskee, muistuttaa MTK:n asiantuntijaeläinlääkäri Leena Suojala.

Hyvästä eläinten terveydestä tiloillamme kieliivähäinen antibioottien käyttö. Broilereillamme on nokat ja sioillamme saparot toisin kuin suuressa osassa Eurooppaa.

–Saksasta on tultu ihmettelemään Suomeen, miten saparopossujen kasvatus meillä oikein onnistuu, Suojala sanoo.

MTK:n mukaan lainsäädäntö on ylipäätään tehoton, hidas ja kallis tapa tehdä uudistuksia tiloilla. Lainsäädännön kautta ei myöskään tätä nykyä saada lisähintaa markkinoilta. Lain tiukennusten sijaan eläintenpidon uudistukset kotieläintiloilla tulisi perustaa vapaaehtoisiin laatujärjestelmiin ja niiden tulisi määräytyä markkinakysynnän mukaan.

–Korkealuokkaisesta tuotannostamme huolimatta sianlihan tuottajahinta meillä on tällä hetkellä EU-maiden alhaisin. Meidän ei tule omaa lainsäädäntöämme kohtuuttomasti tiukentamalla antaa lisää kilpailuetua tuontiruualle, joka tuotetaan heikommin eläinsuojelustandardein, sanoo MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.

–Jos markkinat ovat valmiita maksamaan tuotantoeläinten olosuhteiden kehittämisestä, niin kehitys ei jää maatalousyrittäjistä kiinni, Marttila uskoo.

MTK pitää tärkeänä, että turkistuotannon elinkeinovapaus säilyy Suomessa ja että ala voi toimia ja kehittyä nykymallilla, lainsäädännön tason ylittävän ja maailman mittakaavassa ainutlaatuisen, toimialan oman laatujärjestelmän kautta.

Asiantuntija, eläinlääkäri Leena Suojala, MTK, 040 779 2945
Puheenjohtaja Juha Marttila, MTK, 050 341 3167

Pohjoismaiden maanviljelijät kokoontuvat Hämeenlinnaan ruotimaan alan digitalisoitumista 16.-18.8.201715.8.2017 09:44Kutsu

Pohjolan Talonpoikaisjärjestön Keskusneuvosto NBC:n laajennettu yleiskokous järjestetään Hämeenlinnan Cumulus Resort Aulangolla 16.-18.8.2017. Kokouksessa pohjoismaiset viljelijäjärjestöt keskustelevat muun muassa ruoka-alan digitalisoitumisen haasteista ja mahdollisuuksista sekä osuustoiminnan kilpailueduista ja tulevaisuudennäkymistä. Kokoukseen osallistuu toistasataa viljelijä- ja osuustoimintajärjestöjen edustajaa. Suomella on NBC:n puheenjohtajuus 2015-2017.

Sadonkorjuun kasviksia lautasille15.8.2017 07:00Tiedote

Elokuun loppupuoliskon viikot 33 ja 34 on nimetty Suomessa kasvisten sadonkorjuuviikoiksi. Valtakunnallisia kasvisviikkoja päästään viettämään tänäkin vuonna. Avomaan ammattiviljelijöiden huolenpidossa kasvikset ovat kehittyneet varmasti, vaikkakin kylmyyden takia hitaasti. Joillekin kasveille viileys on jopa etu. Esimerkiksi salaateissa ei ole havaittu laatuongelmia, eivätkä kasvit ole alkaneet kukkia, kuten niille käy helteillä. Myös kukka-, parsa- ja keräkaaleille kesän lämpölukemat ovat olleet riittäviä.

Lähiruoka- ja pienpanimotrendit esillä Herkkujen Suomi-lähiruokatapahtumassa3.8.2017 10:03Tiedote

Tänään alkava lähiruokatapahtuma Herkkujen Suomi ja Syystober-olutjuhla järjestetään Helsingin Rautatientorilla jo seitsemättä kertaa, ja tänä vuonna tapahtuma on uudistunut ja yhtenäistynyt yhdeksi tapahtumakokonaisuudeksi. Tapahtuman teema #Syödäänyhdessä yhdistää oluen ja lähiruuan yhtenäisellä anniskelu- ja ruoka-alueella. Lähiruuan ja suomalaisen oluen tuotanto ja kulutus on kasvanut Suomessa tasaista vauhtia, ja suoramyynti kiinnostaa kuluttajaa ja tuottajaa enemmän kuin koskaan. Herkkujen Suomessa kuluttaja pääsee tutustumaan lähiruoka- ja pienpanimotrendeihin ja ostamaan herkkuja suoraan tuottajalta.