ELÄKKEENSAAJILLA MENEE HYVIN - VAI MENEEKÖ SITTENKÄÄN?

Eläketurvakeskus julkaisi 16.1.2017 selvityksensä, jossa tarkasteltiin eläkkeensaajien toimeentulon kehitystä ajanjaksolla 1995-2015. Selvityksen uutisointi antoi hämmentävän positiivisen kuvan eläkkeensaajien toimeentulon kehityksestä tarkastelujaksolla.

- Perustellusti voi kuitenkin kysyä, antaako nyt tehty selvitys ja etenkin sen uutisointi ihan oikean kuvan suomalaisesta eläkeläistodellisuudesta. Selvityksen luvut sinänsä ovat varmasti oikeita, mutta ne kertovat vain keskimääräisestä tilanteesta. Keskiarvojen takaa löytyy monen kohdalla paljon karumpi todellisuus. Ne kätkevät taakseen suuren joukon eläkkeensaajia, jotka joutuvat jatkuvasti kamppailemaan toimeentulostaan. Ostaako tällä viikolla ruokaa vaiko lääkkeitä ei ole vitsi, vaan monelle arkitodellisuutta, toteaa Eläkkeensaajien Keskusliitto EKL ry:n puheenjohtaja Matti Hellsten.

Kansaneläkeindeksin jäädytykset ja leikkaukset, palvelumaksujen järkyttävän suuret korotukset parin viime vuoden aikana sekä erilaisten Kelan lähinnä sairastamiseen liittyvien tukien leikkaamiset ovat kiristäneet kohtuuttomasti kaikkein heikoimmassa asemassa olevien eläkkeensaajien taloudellista asemaa.

- Keskiarvoluvut eivät saa peittää alleen sitä, että eläkkeensaajien joukossa on ihmisiä, joiden toimeentulo on ollut taloudellisessa mielessä vaikeaa. Nyt tehtyjen ja tiedossa olevien päätösten perusteella toimeentulo edelleen vaikeutuu. Tilanne ei ole ensisijaisesti työeläkejärjestelmän vika. Eläkkeensaaja ei ole harvinainen näky leipäjonoissa, jatkaa Matti Hellsten.

Eläkkeensaajien Keskusliitto vaatii, että kaikkein heikoimmassa asemassa olevien eläkkeensaajien ahdingolle on tehtävä jotakin. Köyhyysongelmaa ei ratkaista työeläkeindeksillä, jota sitäkin voitaisiin muuttaa niin, että se pikemminkin tasaisi kuin lisäisi työeläkkeellä olevien tuloeroja. Köyhyysongelmaa pitää lähteä ratkomaan kansaneläkkeiden tasoa korottamalla - ei niitä leikkaamalla.

puheenjohtaja Matti Hellsten, 0400 501 983