ELY-keskukset ja aluehallintovirasto tiivistävät yhteistyötä Pohjois-Suomessa (Kainuu, Pohjois-Pohjanmaa)

Pohjois-Suomen aluehallintovirasto sekä Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun ELY-keskukset tiivistävät yhteistyötä useilla eri osa-alueilla.

Aluehallintoviraston ja ELY-keskusten tiivistyvällä yhteistyöllä pyritään vastaamaan asiakkaiden ja sidosryhmien tarpeisiin sekä nykypäivän haasteisiin. (Kuva: Kimmo Rauatmaa/Kainuun ELY)

Pohjois-Suomen aluehallintoviraston sekä Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun ELY-keskuksien asiantuntijoista koostuneet työryhmät ovat syksyn aikana pohtineet tunnistettavissa olevia yhteistyön mahdollisuuksia ja rajapintoja 11 osa-alueella. Työryhmien työskentely koettiin jo itsessään yhteistyötä ja tietoisuutta lisääväksi.

”Aluehallintovirastoilla ja ELY-keskuksilla on yhteinen strategia ja paljon yhteisiä rajapintoja sidosryhmiin ja asiakkaisiin. Työryhmissä löysimme todella paljon hyödyllisiä yhteistyön paikkoja, joita työstämme yhdessä ja yhteistyössä eteenpäin. Visiomme mukaan toimimme ihmisten ja alueiden parhaaksi”, Pohjois-Suomen aluehallintoviraston ylijohtaja Terttu Savolainen toteaa.

Kokouksen hyväksymät jatkokehittämiskohteet liittyivät varautumiseen, asiakkuuksien hoitamiseen sekä kansainvälisyyteen. Lisäksi tiivistetään työsuojeluun, maatalouteen sekä rakennerahastoihin ja viestintään liittyvää yhteistyötä. Koulutuksen ja maahanmuutos yhteistyötä tullaan myös kehittämään. Sidosryhmäyhteistyö ja julkisen hallinnon strategian toimeenpanoon liittyvät askelmerkit täsmentyvät myöhemmin.

”Yhteistyötä aluehallintoviraston ja ELY-keskusten kanssa on tehty tähänkin asti. Näemme kuitenkin tarpeellisena edelleen syventää sitä ja tarkastella uusiakin yhteistyön mahdollisuuksia. Näin pystymme entistä paremmin vastaamaan tämän päivän haasteisiin ja palvelemaan entistä paremmin alueen ihmisiä, toimijoita ja yrityksiä", Kainuun ELY-keskuksen ylijohtaja Jaana Korhonen näkee.

Seuraava yhteistyökokous on 28.4.2022.

Pohjois-Suomen aluehallintovirasto
ylijohtaja Terttu Savolainen
terttu.savolainen@avi.fi

Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus
ylijohtaja Jonas Liimatta
jonas.limatta@ely-keskus.fi

Kainuun ELY-keskus
ylijohtaja Jaana Korhonen
jaana.korhonen@ely-keskus.fi

Kontaktmyndighetens motiverade slutsats om MKB-dokumentet för projektet för Helsingfors–Åbo snabb tågförbindelse (Nyland, Egentliga Finland)3.12.2021 15:05:30 EET | Tiedote

Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland har gett en motiverad slutsats om Trafikledsverkets beskrivning av miljökonsekvensbedömningen gällande Helsingfors–Åbo snabb tågförbindelse enligt lagen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning. Med MKB-förfarandet har man sammanfört Natura 2000 -bedömningarna för Kisko ås källflöden och Noux samt bedömningen av behov av en Naturabedömning för Kustövikens Naturaområde. Den motiverade slutsatsen har utarbetats i samarbete mellan experter vid NTM-centralerna i Nyland och Egentliga Finland. NTM-centralernas naturvårdsmyndigheters Naturautlåtanden är bifogade till slutsatsen.

Yhteysviranomaisten perusteltu päätelmä Helsinki-Turku nopea junayhteys -hankkeen YVA-selostuksesta (Uusimaa, Varsinais-Suomi)3.12.2021 14:27:30 EET | Tiedote

Uudenmaan ELY-keskus on antanut ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain mukaisen perustellun päätelmän Väyläviraston Helsinki-Turku nopea junayhteys -hankkeen ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta. YVA-menettelyyn on yhdistetty Kiskonjoen latvavesien ja Nuuksion Natura 2000 -alueita koskevat Natura-arvioinnit sekä arvio Kuusistonlahden Natura-aluetta koskevan Natura-arvioinnin tarpeesta. Perusteltu päätelmä on valmisteltu Uudenmaan ja Varsinais-Suomen ELY-keskusten asiantuntijoiden yhteistyönä. ELY-keskusten luonnonsuojeluviranomaisten antamat Natura-lausunnot ovat päätelmän liitteinä.

Fridlysta fåglar orsakade färre skördeskador än i fjol – ansökan om ersättning ska lämnas in före utgången av året26.11.2021 09:30:00 EET | Tiedote

Enligt preliminära uppgifter har fåglar som är fridlysta enligt naturvårdslagen, såsom vitkindade gäss, orsakat mindre skador på odlingar än i fjol. Gynnsamma väderförhållanden anses vara den huvudsakliga orsaken. Ersättning för skador orsakade av fridlysta fåglar kan sökas före utgången av året. Ersättningen betalas ut i början av nästa år.