EMBARGO 11.8.2021 KLO 00.01// Turun kauppakamarin jäsenkysely: Lähes 90 prosenttia varsinaissuomalaisista yrityksistä kannattaa koronapassia

Turun kauppakamarin jäsenyritysten selvä enemmistö 88,4 % haluaa koronapassin käyttöön. Kyselyssä 7 % vastanneista arvioi, ettei koronapassia tarvita ja 4,6 % ei ota asiaan kantaa. Jopa 68 % vastanneista arvioi, että koronapassista olisi hyötyä omalle liiketoiminnalle. Kyselyyn vastasi 285 varsinaissuomalaista jäsentä. Koronapassin rinnalla myös mm. pikatestaus sai yrityksiltä kannatusta.

”Kun näitä yritysten esiin nostamia koronapassin hyötyjä katsoo, ei voi kuin ihmetellä, että asiaa vasta valmistellaan, toteaa Turun kauppakamarin toimitusjohtaja Kaisa Leiwo.

Hallitus päätti 5.8. kokouksessaan, että se aloittaa suunnittelun ja toivoo, että sitä kautta yhteiskuntaa voitaisiin avata ja koronarajoituksista luopua. Koronapassi ei koskisi toteutuessaan julkisia palveluja tai tiloja, vaan yksityisiä tiloja, kuten tapahtumia, teattereita ja ravintoloita.

Yritykset toivovat, että koronapassin avulla rajoituksia voitaisiin viimein purkaa turvallisesti ja pysyvästi:

”Koronan kanssa on pystyttävä jatkamaan elämää ja liiketoimintaa mahdollisimman normaalisti.”
”Koronapassi helpottaa koronan exit-strategian toteuttamisessa oleellisesti.”
”Olisi joku takuu asioista, kun mitään ohjeistusta koronasta ei ole tullut muuta kuin iltasanomien lööpeistä.”
”Koronapassi lisäisi kuluttajien luottamusta tulevaan ja tätä kautta lisäisi kulutusta.”

Rajoituksia poistuisi, luottamus kasvaisi

Moni yritys nosti esille tapahtumatoiminnan sekä hotelli- ja ravintolatoiminnan ahdingon, johon koronapassi nähtiin ratkaisuna:

”Koronapassi voisi vapauttaa tapahtumatoimintaa ja ravintoloita koskevia rajoituksia.” ”Voisi kohdistaa liiketoimintaa rajoittavia toimenpiteitä vain tarpeen mukaan, ei varmuudeksi.”
”Lisäksi koronapassi lisäisi kuluttajien luottamusta tulevaan ja tätä kautta lisäisi kulutusta.”

Turun kaupunginteatterin toimitusjohtaja Arto Valkama seuraa koronapassikeskustelun etenemistä tiiviisti, sillä syyskausi teatterissa on alkamassa. Ennen kuin rokotekattavuus saadaan vaaditulle tasolle, koronapassi toisi välineen siirtymäkauteen:

”Toivotaan, että koronapassi saadaan nyt käyttöön nopeasti. Olemme tällä hetkellä hyvin epävarmassa tilanteessa”, sanoo Valkama.

Teatterit ovat olleet koronarajoituksista kärsineiden listalla korkealla, sillä toimintaa on rajoitettu merkittävästi. Välillä ovet on jouduttu sulkemaan kokonaan.

”Kahden metrin turvaväleillä kapasiteetista on käytössä vain 15-20 prosenttia. Koronapassilla päästään lähelle sataa.”

Valkaman mukaan koronapassissa on kyse paitsi asiakkaiden myös henkilökunnan turvallisuutta lisäävästä toiminnasta.

Kyselyyn vastanneet yritykset haluaisivat päästä järjestämään omia tapahtumiaan ja tilaisuuksiaan sekä hoitamaan liiketoiminnalle tärkeitä matkoja. Koronapassi nähdään mahdollistajana:

”Mahdollistaa turvallisemman työhön liittyvien tapaamisten järjestelyn.”
”Selkiyttäisi tilannetta, voiko esimerkiksi järjestää tilaisuuksia ja kokouksia ym. ja kuka niihin voisi osallistua.”
”Asentajilla on vaikeuksia päästä työmaalle ilman todistusta negatiivisesta koronatestistä. Passilla säästäisi turhia testejä.”
”On pakko saada yritysten keskinäiset tapaamiset ja toiminta normaalimpaan suuntaan.”

Erityisesti vientiyritykset peräävät mahdollisuutta matkustaa turvallisesti:

”Oltaisiin samalla viivalla matkustamisessa muiden maiden kanssa vientikaupassa”.

”Koronapassin omaavat henkilöt voivat työskennellä ja matkustaa mahdollisimman normaalisti.”

Henkilöstön hyvinvointi mielessä

Yritykset katsovat, että passilla olisi merkitystä oman henkilöstön hyvinvointiin. Varsinais-Suomessa moni on ollut koronan vuoksi käytännössä enemmän tai vähemmän etätöissä jo puolitoista vuotta.

Koronapassi toisi siihen vastausten mukaan helpotusta:

”Työvoiman liikkuvuus paranee. Myöskin työntekijöiden jaksaminen paranee kun pääsevät liikkumaan pois kotoa.”
”Mahdollistaa turvallisemman ja tehokkaamman etätöiden ja läsnätöiden suunnittelun kansainvälisessä organisaatiossa.”

Koronapassi nähtiin tarpeettomaksi useimmiten silloin, kun yrityksessä ei ole tarpeita tapaamisille eikä koronapassilla siten olisi vaikutusta liiketoimintaan. Muutama nosti vastauksessaan esiin myös kysymyksen koronapassin eriarvoistavasta vaikutuksesta.

Pikatestit saavat kannatusta

”Pääsemme koronasta taloudellisesti kuiville vain yritysten vetoavulla, joten nyt asian valmistelua tulisi priorisoida ja kiirehtiä kaikin keinoin. Tätä toivoi myös moni yritys avoimissa vastauksissaan ja koronatoimien hitaus sai yrityksiltä kritiikkiä, sanoo Leiwo.

Koronapassin lisäksi valtaosa kyselyyn vastaajista toivoo koronatestaamisen helpottamista ja pikatestien käyttöön ottamista.

”Keski-Euroopassa on osoittautunut todella toimivaksi laajaan testaamiseen (pikatestit), rokotustodistukseen tai todistukseen sairastetusta taudista perustuva terveysturvallinen yhteiskunnan avaaminen.” Myös rokotusten kiirehtimistä kannatettiin useissa vastauksissa.

Keskuskauppakamari on antanut jo aiemmin huhtikuussa lausunnon, jossa mm. kannustetaan seuraamaan verrokkimaiden mukaisia käytäntöjä käytössä olevien pikatestien käyttöönottamiseksi nopeasti.
(Lausunto: https://kauppakamari.fi/lausunto/suuntaviivat-covid-19-rajoitustoimien-purkamiselle/)

Turun kauppakamarin jäsenkysely koronapassista toteutettiin 6.-9.8.2021 välillä. Kyselyyn vastasi 285 kpl. Lainaukset ovat yritysten avoimia kommentteja ja vastauksia.

Lisätiedot:

Toimitusjohtaja Kaisa Leiwo, Turun kauppakamari, kaisa.leiwo@kauppakamari,

Kauppakamarikysely: Liki 80 prosenttia varsinaissuomalaisista jäsenyrityksistä uskoo työhön liittyvien ajokilometrien vähenevän17.9.2021 06:57:57 EEST | Tiedote

Työhön liittyvä automatkustaminen tulee laskemaan rajusti, vaikka koronaeristäytyminen loppuu. Kauppakamarien jäsenkyselyyn vastanneista yli 71 prosenttia kertoi työhön liittyvän automatkustaminen vähenevän joko merkittävästi tai jonkin verran. Varsinais-Suomen alueella lähes 79 prosenttia arvioi ajokilometrien vähenevän. Työajon lisääntymiseen ei uskonut kyselyyn vastanneista varsinaissuomalaisista yrityksistä yksikään.

Varsinais-Suomen yrityksissä kaivataan nyt osaavia tekijöitä pandemian jälkeiseen aikaan 21.6.2021 06:17:56 EEST | Tiedote

Yritykset toivovat uusien kuntapoliitikkojen panostavan kunnissa ja kaupungeissa erityisesti osaavan työvoiman saatavuuteen sekä yritysten ja oppilaitosten yhteistyön kehittämiseen. Valtiolta yritykset puolestaan toivovat työn verotuksen keventämistä sekä paikallisen sopimisen vapauttamista. Yrityksillä on suuri huoli osaavan työvoiman saatavuudesta, kun yritykset ponnistavat kasvuun pandemian jälkeen.

Miljoonainvestoinnit viivästyvät kunnissa hitaan kaavoitusprosessin takia8.6.2021 07:42:55 EEST | Tiedote

Kaavoituksen ja luvituksen hitaus on merkittävin syy kuntiin tehtävien investointien viivästymiseen. Kauppakamarien tekemässä kyselyssä 10 prosenttia vastanneista yrityksistä kertoi, että kaavoitus- ja luvitusprosessi on hidastanut investointeja merkittävästi. Viivästyneistä hankkeista 30 prosenttia oli arvoltaan yli 5 miljoonan euron investointeja. Turun kauppakamarin jäsenistä 11,9 prosenttia kertoi yritysten investoinnin viivästyneen tai peruuntuneen viranomaislupiin liittyneiden syiden vuoksi. Varsinais-Suomen alueella viivästyneistä hankkeista 37,5 prosenttia oli yli 5 miljoonan euron investointeja. Erityisesti rakennusluvat aiheuttavat päänvaivaa.

Ennustettavuus on minimivaatimus: Suomen tapahtuma-ala odottaa edelleen tietoa kohtalostaan26.5.2021 15:12:23 EEST | Tiedote

Tapahtuma-alalta on evätty toimintaedellytykset jo 14 kuukauden ajan eikä tietoa tulevasta ole. Tapahtumia ei edelleenkään päästä järjestämään, vaikka jo lähes puolet suomalaisista on rokotettu. Yhden elinkeinon estäminen koettelee paitsi alaa myös yleistä oikeustajua. Kesän lisäksi myös tapahtumasyksy tulee näyttämään hyvin synkältä, mikäli toimijoille ei anneta edes arviota siitä, milloin tapahtumia päästään taas järjestämään. Tuloksellisen liiketoiminnan harjoittaminen on hyvin vaikeaa.

Elpymispaketti tuo vauhtia Suomen taloudelle - paketin keskeiset teemat hyvin esillä Eurooppa-foorumissa elokuussa7.5.2021 11:54:10 EEST | Tiedote

Suomikin häviää, jos EU:n elpymistoimet epäonnistuvat tai menevät vanhojen velkojen maksuun talouden uudistamisen sijasta. Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori korostaa, että Suomi kärsisi EU:n elpymispaketin ja samalla EU:n budjetin kaatumisesta. Oikein toteutettuna EU:n paketti tuo vauhtia Suomenkin talouteen, sillä kauppakamarin selvityksen mukaan lähes 50 prosenttia vientiyrityksistä uskoo sen tuovan uusia vientikauppoja EU-maista.