Embargo 19.11.2021 klo 00.01 // Turun kauppakamarin kysely: Varsinaissuomalaisista yrityksistä vain harvassa ei olla palaamassa entisiin työtapoihin ollenkaan
Turun kauppakamarin jäsenyrityksistä valtaosa on palannut tai palaamassa koronaa edeltäviin työtapoihin. Vastaajista vähän yli 42 % on jo palannut työtapoihin täysin ja noin 56 % osittain. Vain noin prosentti vastanneista kertoo, ettei ole palannut tai palaamassa entisiin työtapoihin.
Merkittävin ero entiseen on etätöiden tai paikkariippumattoman työn lisääntyminen. Yleisin käytäntö varsinaissuomalaisissa yrityksissä on vastausten perusteella 1-2 etätyöpäivää viikossa. Yritysten työntekijöistä vähän yli 20 prosenttia tekee tällä hetkellä kokonaan etätöitä, lähes 40 % 1-2 päivää viikossa ja noin 20 prosenttia on etätöissä 3-4 päivää viikossa. Yrityksistä noin 20 prosenttia vastaa, ettei heillä ei tehdä lainkaan etätöitä.
”Näyttää siltä, että yritykset ovat palanneet koronaa edeltäviin työtapoihin kuitenkin siten, että hybridityötä tehdään valtaosassa yrityksiä, joissa työtehtävät sen sallivat”, summaa Turun kauppakamarin toimitusjohtaja Kaisa Leiwo.
”Etätyö tai paikkariippumaton työ on selkeästi yleistynyt koronapandemian seurauksena.”
Eriarvoisuuden kokemuksessa haaste
Tyypillisesti etätöiden määrän ratkaisevat työtehtävät eli se, voidaanko töitä tehdä muualla kuin toimipaikassa. On paljon töitä, joita ei voi tehdä etänä vaan ne edellyttävät fyysistä läsnäoloa. Vastanneista yrityksistä tällaisia ovat mm. siivousala, tuotteita valmistavat alat, konepajatyöt, lvi-asennuksia tekevät yritykset, pakkaamotehtävät tai palvelutalossa toimiminen.
Avoimissa vastauksissa pohditaan asiaa niinkin, että työntekijät kokevat eriarvoisuutta, kun osa voi työskennellä etänä ja toiset ovat sidottuja paikkaan.
Luovuus ja käytäväkeskustelut vähenivät
Moni vastaaja korostaa, että etätöiden tekeminen on työntekijälähtöistä silloinkin, kun työtehtävät sen mahdollistavat. Työnantaja määrittää raamit etätyölle, ja työntekijä valitsee itse, haluaako tehdä etätöitä vai työskennellä mieluummin toimistolla. Avoimissa vastauksissa todetaan, että etätyöhalukkuuteen vaikuttaa mm. se, kuinka kaukana toimipisteestä työntekijä asuu. Joillekin työn tekeminen kotona ei ole yhtä antoisaa tai sitten kotona ei ole yksinkertaisesti tiloja työn tekemiseen.
Etätyön tai paikkariippumattoman työn haasteista vastaajat nostavat esiin erityisesti sosiaalisen kanssakäymisen vähäisyyden, ”käytäväkeskustelujen puutteen”. Harvemmat kohtaamiset johtavat erityisesti luovan ja ideoivan työn vähenemiseen. Osa työntekijöistä kokee jäävänsä yksin, kun ryhmän tuki puuttuu. Työn ja vapaa-ajan erottaminen voi olla etätöissä vaikeampaa. Joissakin tehtävissä etätyö voi kasvattaa myös tietoturvariskejä.
Etätyön johtaminen, työtehon ja työn tekemisen seuranta ja kehittäminen ovat haasteellisia. Näihin haasteisiin on kyselyn vastausten perusteella pyritty löytämään ratkaisuja esimerkiksi sopimalla kaikille yhteisiä toimistopäiviä ja säännöllisiä keskusteluja.
Jaksaminen helpottuu ja arki sujuu
Etätyön hyötyinä kyselyssä nousevat esille lisääntynyt joustavuus, mahdollisuus vapaa-ajan ja työn parempaan yhteensovittamiseen, työmatkoihin kuluvan ajan väheneminen sekä työntekijöiden jaksamisen paraneminen. Etätyö nähdään myös kilpailuetuna, kun yritykset kilpailevat työvoimasta.
Turun kauppakamari kysyi jäseniltään toimintatapojen muutoksesta koronapandemiaan liittyen marraskuussa 2021. Kyselyyn vastasi 151 jäsenyrityksen toimitusjohtajaa. Vastanneista yrityksistä noin 1/3 työllistää yli 50 henkeä ja 2/3 alle 50 henkeä. Suurimmat toimialaryhmät olivat teollisuus (19,2 % vastauksista), palvelut (16,6 % vastauksista) sekä informaatio- ja viestintäala (10,6 % vastauksista).
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kaisa Leiwotoimitusjohtaja
Puh:040 556 6697kaisa.leiwo@kauppakamari.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä, ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917, ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Turun kauppakamari
Turun Messukeskuksen johtoon Päivi Rytsä8.3.2024 11:01:06 EET | Tiedote
Turun Messukeskus Oy:n toimitusjohtajaksi on kutsuttu KTM Päivi Rytsä. Rytsä aloittaa heti tehtävässään nykyisen toimitusjohtajan Marja Pekkasen siirtyessä uusiin tehtäviin.
Vuoden 2024 ICT-teosta palkittu Ote-säätiö osallistaa nuoria teknologian pariin7.3.2024 10:30:00 EET | Tiedote
Turun kauppakamarin ICT-teko-tunnustus myönnettiin Sosiaalipalvelusäätiö Ote sr:lle ansioistaan erityisesti nuorten työllistymisen ja teknologisen osaamisen edistämiseksi. Tunnustus luovutettiin ICT 2024 -tilaisuudessa 7.3.
Joka kolmas varsinaissuomalainen yritys hyödyntää jo tekoälyä7.3.2024 00:01:00 EET | Tiedote
Varsinaissuomalaisissa yrityksissä on kykyä hyödyntää tekoälyä, mutta esimerkiksi resurssit ja turvallisuuteen liittyvät seikat ovat haasteita. Turun kauppakamarin helmikuussa tekemään kyselyyn vastasi 143 jäsenyrityksen toimitusjohtajaa.
Vuoden kaupan ja palvelun teko -tunnustus Lindström Oy:lle28.2.2024 15:00:00 EET | Tiedote
Turun kauppakamarin kaupan ja palvelun -valiokunta on myöntänyt Lindström Oy:lle Vuoden kaupan ja palvelun teko -tunnustuksen. Yritys on yksi Euroopan johtavista tekstiilipalveluyrityksistä, ja sen Lounais-Suomen toimipiste sijaitsee Turussa. Tunnustus jaettiin Kaupan ja palvelun aika -tilaisuudessa 28.2.2024.
Varsinaissuomalaisia yrityksiä mukana valtakunnallisessa ilmasto-ohjelmassa22.2.2024 07:03:00 EET | Tiedote
Pienillä ja keskisuurilla yrityksillä on vahva halu tehdä ilmastotoimia. Keskuskauppakamarin organisoimaan ja LähiTapiolan mahdollistamaan ilmasto-ohjelmaan haki 300 yritystä, joista noin 200 valittiin mukaan. Ilmasto-ohjelmaan osallistuvat yritykset saavat koulutusta, työkaluja ja asiantuntija-apua organisaation hiilijalanjäljen laskentaan sekä opastusta vaikuttavien päästövähennystoimien tekemiseen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme