Embargo 6.3.2018 klo 20 // Kauppi: Suomi liittoutunut viisaasti EMU:n uudistamisessa

Suomi on lähtenyt EMU:n kehittämiseen korostaen markkinakuria ja jäsenmaiden vastuuta omasta taloudestaan. ”Suomalainen finanssiala pitää Suomen hallituksen lähtökohtia EMU:n kehittämiseen järkevinä. Suomi on aktiivisesti liikkeellä ja viisaasti liittoutunut asiassa Alankomaiden, Irlannin, Latvian, Liettuan, Ruotsin, Tanskan ja Viron kanssa”, Finanssiala ry:n (FA) toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi totesi tiistaina 6.3.2018 Brysselissä suomalaisille EU-kirjeenvaihtajille. Maiden valtiovarainministerit julkaisivat 6.3.2018 yhteisen kannanoton Euroopan talous- ja rahaliitto EMU:n kehittämisestä. Ministereiden mukaan nykyinen euroalueen vahvuus on tulosta päämäärätietoisesta työstä.

Kauppi pitää tärkeänä sitoutumista pankkiunionin loppuunsaattamiseen. Yhteisen kannanoton allekirjoittaneet ministerit ovat valmiita jatkamaan keskusteluja yhteisen kriisinratkaisurahaston yhteisestä varautumisjärjestelystä sekä teknisiä keskusteluja yhteisestä eurooppalaisesta talletussuojajärjestelmästä (EDIS). Poliittiset keskustelut yhteisestä talletussuojajärjestelmän ensimmäisestä vaiheesta voitaisiin aloittaa sitten, kun riskien vähentämistä on tehty riittävästi.

Valtiovarainministerit ovat Kaupin mukaan oikein oivaltaneet, että EU:ssa on keskityttävä aloitteisiin, joilla on kansalaisten tuki. ”Kansalaiset ymmärtävät varmasti ministereiden fiksun ja maltillisen kannan EU:n yhteiseen talletussuojaan, koska yhteisvastuun nopea laajentaminen lisäisi moraalikato-ongelmia ja voisi johtaa epäoikeudenmukaiseen taakanjakoon. Hyvin asiansa hoitaneet tahot, kuten suomalaiset pankit ja niiden asiakkaat, joutuisivat helposti maksumiehiksi.”

Kauppi patistaa, että kaikkien pankkiunionimaiden pankkijärjestelmät samoin kuin yksittäiset pankit on saatava terveelle pohjalle, ennen kuin pankkiunionin yhteisvastuuta kasvatetaan. ”Kukin maa on itse velvollinen huolehtimaan tästä ja kantamaan kustannukset. Pankit on myös testattava ennen yhteisvastuun lisäämistä”, Kauppi painottaa.

Vakuutuspetoksia tehtaillaan arviolta 30 miljoonan euron edestä18.7.2018 16:02Tiedote

Vakuutuspetoksissa tekotapojen kirjo on suuri: silmälaseista tuhopolttojen kautta valekuolleisiin. Vahinkoja lavastetaan, tehdään tahallaan tai liioitellaan. Kun vahinkoilmoitukseen liittyy petosepäily tai muuta merkittävää epäselvyyttä, vahinkokäsittelyyn tulevat usein mukaan vakuutustutkijat, kansanomaisemmin vakuutusetsivät. Viime vuonna vakuutustutkijoiden työn tuloksena epäselviä vahinkoilmoituksia paljastui arviolta 30 miljoonan euron edestä. Osa näistä oli petoksia, osassa vaadittua korvausta alennettiin tai se evättiin kokonaan. Mikäli nämä epäselvät vahingot olisi korvattu, koko summa olisi tullut rehellisten vakuutuksenottajien maksettavaksi.