Embargo 6.3.2018 klo 20 // Kauppi: Suomi liittoutunut viisaasti EMU:n uudistamisessa

Suomi on lähtenyt EMU:n kehittämiseen korostaen markkinakuria ja jäsenmaiden vastuuta omasta taloudestaan. ”Suomalainen finanssiala pitää Suomen hallituksen lähtökohtia EMU:n kehittämiseen järkevinä. Suomi on aktiivisesti liikkeellä ja viisaasti liittoutunut asiassa Alankomaiden, Irlannin, Latvian, Liettuan, Ruotsin, Tanskan ja Viron kanssa”, Finanssiala ry:n (FA) toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi totesi tiistaina 6.3.2018 Brysselissä suomalaisille EU-kirjeenvaihtajille. Maiden valtiovarainministerit julkaisivat 6.3.2018 yhteisen kannanoton Euroopan talous- ja rahaliitto EMU:n kehittämisestä. Ministereiden mukaan nykyinen euroalueen vahvuus on tulosta päämäärätietoisesta työstä.

Kauppi pitää tärkeänä sitoutumista pankkiunionin loppuunsaattamiseen. Yhteisen kannanoton allekirjoittaneet ministerit ovat valmiita jatkamaan keskusteluja yhteisen kriisinratkaisurahaston yhteisestä varautumisjärjestelystä sekä teknisiä keskusteluja yhteisestä eurooppalaisesta talletussuojajärjestelmästä (EDIS). Poliittiset keskustelut yhteisestä talletussuojajärjestelmän ensimmäisestä vaiheesta voitaisiin aloittaa sitten, kun riskien vähentämistä on tehty riittävästi.

Valtiovarainministerit ovat Kaupin mukaan oikein oivaltaneet, että EU:ssa on keskityttävä aloitteisiin, joilla on kansalaisten tuki. ”Kansalaiset ymmärtävät varmasti ministereiden fiksun ja maltillisen kannan EU:n yhteiseen talletussuojaan, koska yhteisvastuun nopea laajentaminen lisäisi moraalikato-ongelmia ja voisi johtaa epäoikeudenmukaiseen taakanjakoon. Hyvin asiansa hoitaneet tahot, kuten suomalaiset pankit ja niiden asiakkaat, joutuisivat helposti maksumiehiksi.”

Kauppi patistaa, että kaikkien pankkiunionimaiden pankkijärjestelmät samoin kuin yksittäiset pankit on saatava terveelle pohjalle, ennen kuin pankkiunionin yhteisvastuuta kasvatetaan. ”Kukin maa on itse velvollinen huolehtimaan tästä ja kantamaan kustannukset. Pankit on myös testattava ennen yhteisvastuun lisäämistä”, Kauppi painottaa.

Puolueeton lääketieteellinen asiantuntijalausunto tarpeen korvausriidoissa25.9.2018 06:00Tiedote

Korkein oikeus (KKO) ja oikeusministeri Antti Häkkänen ovat viime aikoina nostaneet esiin tärkeän asian sosiaalivakuutusta koskevien etuudenhakijoiden oikeusturvasta. Etuuksia ja korvauksia koskevissa riitatapauksissa on kiistan käsittelyä varten vaikeaa saada ulkopuolisen puolueettoman tahon antamia lääketieteellisiä asiantuntijalausuntoja. Vakuutus- ja työeläkeyhtiöitä edustava Finanssiala ry (FA) kannattaa ministerin ja KKO:n tavoitetta, että asia saadaan pikaisesti kuntoon. FA:n mukaan asiantuntijalausuntojen laadinnassa on otettava huomioon kaikkien etuuskiistoja käsittelevien tuomioistuinten ja muutoksenhakuelinten tarpeet.

Lobbaus on osa demokratiaa – lobbarirekisteri on tarpeen21.9.2018 13:24Tiedote

Finanssiala ry (FA) on samaa mieltä kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläisen kanssa siitä, että Suomeen tulee perustaa kattava lobbarirekisteri. Lobbaus kuuluu olennaisena osana avoimeen ja moniarvoiseen demokratiaan. Siksi siitä on syytä tehdä avointa ja läpinäkyvää. Vehviläinen vastaanotti perjantaina 21.9. Itä-Suomen yliopiston tutkijoiden laatiman raportin, jossa tarkasteltiin lobbarirekisterin kansainvälisiä esimerkkejä.