En betydande donation till Nationalgalleriet från A-Insinöörit

”Som finländskt företag vill vi speciellt så här under jubileumsåret Finland 100 bära vårt strå till stacken till förmån för de inhemska konstinstitutionerna och den konstegendom som tillhör alla oss finländare gemensamt. Framgång bygger vi upp tillsammans. Nationalgalleriets museer är en del av den byggda miljön, och med sina konstupplevelser skapar de en naturlig samarbetsform”, konstaterar verkställande direktör Jyrki Keinänen från A-Insinöörit.

Det traditionsrika företagets donation till den nationella kulturorganisationen är ett viktigt budskap till de samhälleliga aktörerna. ”Kulturen är ett levande och viktigt värde också inom företagsvärlden. Donationen från A-Insinöörit är en satsning på den finländska kulturen och dess internationella framtid”, betonar Nationalgalleriets generaldirektör Risto Ruohonen.

Nationalgalleriets verksamhetskostnader täcks med intäkter från penningspelsverksamhet, men att bygga upp något så att det blir betydande på så väl nationell som internationell nivå kräver mer flexibla finansieringssätt. Placeringen av ränteintäkter från medel som har donerats till stiftelsekapitalet möjliggör sådana projekt som man inte nödvändigtvis kan genomföra med de resurser som finns till hands.  Nationalgalleriets styrelse besluter om användningsmålen för ränteintäkterna från placeringarna.

Nationalgalleriets andra insamlingsperiod började den 10.11.2017 och fortsätter ända till slutet av 2019.

Tilläggsinformation:

generaldirektör, Nationalgalleriet

Jyrki Keinänen
verkställande direktör, A-Insinöörit

Nationalgalleriet utgörs av Konstmuseet Ateneum, Museet för nutidskonst Kiasma och Konstmuseet Sinebrychoff. Nationalgalleriet ansvarar för statens konstsamlingar. Nationalgalleriets avdelning för samlingsförvaltning upprätthåller samlingarna. Till Nationalgalleriet hör dessutom Statens konstverkskommission och dess samlingar. www.nationalgalleriet.fi

Wihuri-päivänä 11.10.2017 Kansallisgallerian taidemuseoihin on vapaa pääsy6.10.2017 12:07Tiedote

Keskiviikkona 11.10.2017 vietetään ensimmäistä Wihuri-päivää Kansallisgallerian taidemuseoissa. Wihuri-päivän aikana Jenny ja Antti Wihurin rahasto tarjoaa jokaiselle kävijälle maksuttoman sisäänpääsyn Ateneumin, Kiasman ja Sinebrychoffin taidemuseon näyttelyihin. Kuvataiteen tukeminen on aina ollut Wihurin rahastolle tärkeää toimintaa. Wihuri-päivä syntyikin luontevana jatkona rahaston vuonna 2016 Kansallisgallerialle tekemän miljoonan euron lahjoituksen myötä. ”Wihurin rahaston lahjoitus on hieno osoitus suomalaisen kuvataiteen, sivistyksen ja kulttuurin tärkeydestä yhteiskunnassamme”, sanoo Kansallisgallerian pääjohtaja Risto Ruohonen. ”Kun voimme avata museoidemme näyttelyt kävijöille maksutta, saamme yhteisen taiteemme todellakin jokaisen ulottuville.” Ateneumin taidemuseossa voi tutustua Suomen taiteen tarina –kokoelmanäyttelyyn, Nykytaiteen museo Kiasmassa on esillä ARS17-suurnäyttely ja Sinebrychoffin taidemuseossa sekä vanhan taiteen aarteita, että Paul ja Fanny Sinebrychoffi

Fritt inträde till Nationalgalleriets konstmuseer under Wihuri-dagen 11.10.20176.10.2017 12:07Tiedote

Onsdagen den 11 oktober 2017 firas den första Wihuri-dagen i Nationalgalleriets konstmuseer. Under Wihuri-dagen bjuder Jenny och Antti Wihuris stiftelse varje besökare på fritt inträde till Ateneums, Kiasmas och Konstmuseet Sinebrychoffs utställningar. För Wihuri-stiftelsen har det alltid varit viktigt att stöda bildkonsten. Wihuri-dagen föddes därför som en naturlig fortsättning på den donation på en miljon euro som stiftelsen gjorde till Nationalgalleriet 2016. ”Donationen från Wihuris stiftelse är ett fint uttryck för den finländska konstens, bildningens och kulturens viktiga betydelse i vårt samhälle”, säger Nationalgalleriets generaldirektör Risto Ruohonen. ”När vi kan öppna våra museers utställningar gratis för våra besökare, kommer vår gemensamma konst verkligen inom räckhåll för alla.” På Konstmuseet Ateneum kan man ta del av samlingsutställningen Historier inom finsk konst, i Museet för nutidskonst Kiasma pågår storutställningen ARS17 och i Konstmuseet Sinebrychoff visas såväl