En betydande donation till Nationalgalleriet från A-Insinöörit

”Som finländskt företag vill vi speciellt så här under jubileumsåret Finland 100 bära vårt strå till stacken till förmån för de inhemska konstinstitutionerna och den konstegendom som tillhör alla oss finländare gemensamt. Framgång bygger vi upp tillsammans. Nationalgalleriets museer är en del av den byggda miljön, och med sina konstupplevelser skapar de en naturlig samarbetsform”, konstaterar verkställande direktör Jyrki Keinänen från A-Insinöörit.

Det traditionsrika företagets donation till den nationella kulturorganisationen är ett viktigt budskap till de samhälleliga aktörerna. ”Kulturen är ett levande och viktigt värde också inom företagsvärlden. Donationen från A-Insinöörit är en satsning på den finländska kulturen och dess internationella framtid”, betonar Nationalgalleriets generaldirektör Risto Ruohonen.

Nationalgalleriets verksamhetskostnader täcks med intäkter från penningspelsverksamhet, men att bygga upp något så att det blir betydande på så väl nationell som internationell nivå kräver mer flexibla finansieringssätt. Placeringen av ränteintäkter från medel som har donerats till stiftelsekapitalet möjliggör sådana projekt som man inte nödvändigtvis kan genomföra med de resurser som finns till hands.  Nationalgalleriets styrelse besluter om användningsmålen för ränteintäkterna från placeringarna.

Nationalgalleriets andra insamlingsperiod började den 10.11.2017 och fortsätter ända till slutet av 2019.

Tilläggsinformation:

generaldirektör, Nationalgalleriet

Jyrki Keinänen
verkställande direktör, A-Insinöörit

Nationalgalleriet utgörs av Konstmuseet Ateneum, Museet för nutidskonst Kiasma och Konstmuseet Sinebrychoff. Nationalgalleriet ansvarar för statens konstsamlingar. Nationalgalleriets avdelning för samlingsförvaltning upprätthåller samlingarna. Till Nationalgalleriet hör dessutom Statens konstverkskommission och dess samlingar. www.nationalgalleriet.fi