Enemmistö suomalaisista yrityksistä näyttää hyväksyneen ylipitkät maksuehdot

Matala korkotaso on elvyttänyt yritystoimintaa Suomessa ja Euroopassa, jossa 16 prosenttia yrityksistä sanoo nyt investoivansa liiketoimintojensa kasvuun. Tästä huolimatta pitkät maksuajat näyttävät jääneen piinaamaan yritysten muuten hyvää kehitystä, paljastuu Intrumin eurooppalaisesta yritysten maksutaparaportista.

Suomessa kolme neljästä (75 %) kyselyyn vastanneesta yrityksestä kertoo hyväksyneensä pidempiä maksuehtoja kuin mitä he olisivat valmiita myöntämään. Maksuehdon pidentämisestä kärsii Suomessa selvästi useampi yritys kuin Euroopassa keskimäärin (56 %). Yleisimmin maksuehtoja halutaan pidentää suurten yritysten toimesta, ja tästä käytännöstä näyttää tulleen isojen toimijoiden vallitseva tapa. Sen sijaan pienet ja keskisuuret yritykset pyytävät entistä harvemmin ylipitkiä maksuehtoja.

- Pitkät maksuajat ovat aina riski yrityksen kasvulle, sillä niihin sitoutunut pääoma on pois investoinneista ja henkilöstön palkkaukseen käytettävistä resursseista. Tämän takia maksuehtojen pituudella on merkitystä, korostaa Juha Iskala, Intrumin myynti- ja markkinointijohtaja raportin löydöksiä.

Lyhyemmät maksuajat vähentävät riskejä ja parantavat yrityksen likviditeettiä. Jotta päästäisiin eroon pitkittyneistä maksuajoista, yritysten tulee ottaa vastuu kohtuullisten maksuehtojen tarjoamisesta ja vaatimisesta.

- Usein kaupankäynnissä neuvotteluasetelma yritysten välillä ei ole tasainen, ja yritykset kokevat, että heillä ei ole todellista neuvotteluvaraa. 24 % kyselyyn vastanneista yrityksistä kertoo hyväksyvänsä ehdoitta pidemmät maksuehdot.

Lisätietoja antavat:

Juha Iskala, myynti- ja markkinointijohtaja, Intrum
juha.iskala@intrum.com, puh: 050 370 6333

Leena Rindell, viestintäpäällikkö, Intrum
leena.rindell@intrum.com, puh: 050 376 1124

Intrum Oy:n toimitusjohtaja Tommi Sova: ”Jokainen virheellinen luottopäätös on turha. Ongelma olisi ratkaistavissa positiivisen maksutiedon lisäämisellä luottorekisteriin jo nykyisen lainsäädännön puitteissa”12.7.2018 09:45Tiedote

Yli sadan kansanedustajan allekirjoittama lakialoite maksuhäiriömerkinnän nopeammaksi poistamiseksi luovutettiin kesäkuussa eduskunnalle. Lakialoitteessa esitetään luottotietolain muuttamista niin, että maksuhäiriömerkinnät poistetaan luottotietorekisteristä aina, kun velka on suoritettu, se on vanhentunut tai velan peruste on poistunut.