One4all Finland Oy

Energiansäästö usutti suomalaiset talopesuloiden käyttöön

Suomalaisten pyykinpesussa on havaittavissa selvä trendi: taloyhtiöiden pesutupien käyttö on kasvanut sähkön hintojen noustua. Asukasviestintään ja -palveluihin erikoistuneen One4all Finlandin sähköisessä varauskalenterissa tehtiin viime vuonna yli 640 000 pesutupavarausta. Varausten määrä on jyrkässä nousussa.
Yhä useampi suomalainen hyödyntää taloyhtiönsä pesutupaa osoittaa One4all Finlandin data.

Energiansäästöä etsitään arkisista asioista

“Datamme kertoo, että taloyhtiöiden pesutuvat ovat kasvattaneet suosiotaan. Näimme pesutupavarauksissa selvää kasvua loppuvuodesta, jota selittää ainakin ajankohtainen energiatilanne. Loka-joulukuussa 2022 tehtiin 38 % enemmän pesutupavarauksia kuin vastaavalla ajanjaksolla vuonna 2021”, kertoo Kitte Hamilton, One4allin toimitusjohtaja.

Taloyhtiöt eivät rahasta pesutuvilla

Taloyhtiöiden pesutuvat mahdollistavat asukkaille melkoisen säästön omassa sähkölaskussaan varsinkin, jos pesutuvan käyttö on ilmaista. Pesutupien käyttö myös säästää vettä ja energiaa, sillä niissä on kotikoneisiin verrattuna tehokkaammat pesukoneet ja kuivausrummut, joilla pyykkiä saa pestyä kerralla enemmän ja nopeammin.

Hamilton kertoo, että energiatilanne on aiheuttanut jonkin verran muutoksia pesutupien hintapolitiikkaan sähköisessä varauskalenterissa.

“Valtaosa pesutupakalentereista on kuitenkin edelleen taloyhtiöissä ilmaisia.”

Himopyykkääjiä pitää rajoittaa

“Sunnuntain pyykkivuoro on suomalaiselle edelleen pyhä. Vaikka sunnuntait ovat datamme mukaan suosituin pyykkäyspäivä, niiden lisäksi pyykkäyspiikkejä esiintyy yksittäisinä päivinä”, kertoo Hamilton.

Pesutupien kasvavan suosion vuoksi varsinkin ilmaisten pesutupien kohdalla saattaa olla tarpeen asettaa rajoituksia pyykkivuoroihin, jotta vuoroja riittää kaikille halukkaille.

“Pesutupien ja yksittäisten laitteiden käyttöä on helppo hallinnoida sähköisessä varauskalenterissa. Varauskalenterissa voidaan tehdä erilaisia kalenterikohtaisia määrityksiä ja rajoituksia, kuten rajoittaa varausmääriä tai määritellä, että seuraavan vuoron voi varata vasta silloin, kun edellinen on käytetty. Määrityksiä ja rajoituksia on myös helppo muuttaa tarpeen mukaan”, kertoo Hamilton.

“Jos pesutupa on maksullinen, hinnoittelulla voidaan vaikuttaa pesutupien käyttöasteisiin. Suosituimmat pyykkäysajankohdat voidaan hinnoitella kalliimmiksi kuin muut ajankohdat, jolloin käyttöä saadaan tasattua.”

Sähköinen varaskalenteri auttaa säilyttämään naapurisovun

Hamilton kertoo, että asukkaan varausoikeus on mahdollista laittaa tauolle, jos asukas ei noudata pesutuvan sääntöjä. Hän ei kuitenkaan muista, että tällaista ratkaisua olisi koskaan jouduttu tekemään pesutupien kohdalla.

“Naapureiden pesutupakäyttäytyminen on perinteisesti ollut suuriakin tunteita nostattava aihe, mutta varauskalenterin tasapuolisten käyttösääntöjen avulla voidaan edistää naapurisovun säilymistä.”

Kuvat

One4all Finland Oy
Valimotie 17–19

One4all Finland tarjoaa taloyhtiöille digitaaliset työkalut asumiseen liittyviin palveluihin ja viestintään. One4allin ratkaisut toimivat missä ja milloin tahansa ja niillä voidaan tavoittaa asukkaat entistä nopeammin ja helpommin. Niiden avulla taloyhtiöiden edustajat voivat tarjota asukkaille palveluita ja tietoa asumisesta sekä ohjata asukkaita toimimaan turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti. One4allin liikevaihto oli viimeksi vahvistetulla tilikaudella noin 1,8 miljoonaa euroa. Lisää tietoa yrityksestä löytyy osoitteesta one4all.fi.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta One4all Finland Oy

Keravan arvostetuin taloyhtiö – sähköinen viestintäjärjestelmä tukee As Oy Sibeliuksentie 2:ta kohti visiotaan18.7.2023 09:30:00 EEST | Artikkeli

Keravalaisen taloyhtiön pihapiiriin astuessa on selvää, että tässä taloyhtiössä viihdytään. Piha kukoistaa vihreänä ja porraskäytävässä kulkee iloisia asukkaita, jotka pysähtyvät vaihtamaan keskenään kuulumisia. Taloyhtiön hallituksen jäsen Raila Seppälä ja hallituksen puheenjohtaja Reijo Savolainen kertovat, että taloyhtiön asumisviihtyvyyttä on rakennettu suunnitelmallisesti vuosien ajan.

Asumisen viestintä digitalisoituu lakiuudistuksen myötä30.6.2023 07:45:00 EEST | Tiedote

Sähköisen tiedotuksen ja sähköisten asiointikanavien merkitystä edistetään uudistetussa asumisoikeuslaissa ja 1.1.2024 voimaan astuvassa uudistetussa yhteishallintolaissa. Siirtymä sähköiseen viestintään ja asumisen palveluihin on luonteva kehityssuunta, sillä digipalvelut ovat jo kiinteä osa asukkaiden muuta arkea, kommentoi Kitte Hamilton, toimitusjohtaja, digitaalisiin asumisen palveluihin ja asukasviestintään erikoistuneesta One4all Finland Oy:stä.