Ensi vuonna asuntokauppa onnistuu myös sähköisesti kotisohvalta, pankissa käyntiä ei enää tarvita

Suomalaiset asunto-osakkeet siirtyvät sähköiseen rekisteriin vaiheittain vuodesta 2019 alkaen. Ensimmäisessä vaiheessa rekisteriin tulevat uudet asunto-osakeyhtiöt, ja seuraavissa vaiheissa jo olemassa olevat asunto-osakkeet muunnetaan sähköisiksi. Danske Bank ja Kiinteistömaailma ovat mukana rakentamassa asunto-osakkeiden sähköistä kaupankäyntijärjestelmää, joka mahdollistaa asuntokaupan alusta loppuun digitaalisessa ympäristössä, ilman pankissa käyntiä.

Danske Bank -ryhmä on nyt mukana rakentamassa Suomeen sähköistä asunto-osakkeiden kaupankäyntijärjestelmää, jota tarvitaan kun ensimmäiset asunto-osakkeet tulevat sähköisen asunto-osakerekisterin piiriin vuoden 2019 alussa. Sähköistä kaupankäyntijärjestelmää rakentaa teknologiayritys Tomorrow Labs yhdessä yksityisten sekä julkishallinnollisten toimijoiden kanssa. Tomorrow Labsin asunto-osakkeiden digitaalinen kaupankäyntijärjestelmä pohjautuu lohkoketjuteknologiaan.

Danske Bankin Henkilöasiakasliiketoiminnan johtaja Kenneth Kaarnimo korostaa Maa- ja metsätalousministeriön asunto-osakkeiden sähköistyshankkeen roolia asuntokaupan digitalisoinnin mahdollistajana: ”Asunto-osakkeiden sähköinen rekisteri luo edellytykset asunto-osakkeiden digitaaliselle kaupankäynnille ja siksi näemme hankkeen erittäin tärkeänä. Se luo paitsi läpinäkyvyyttä, myös edellytykset sähköiseen asiointiin ja palveluihin, sekä sähköiseen kaupankäyntiin ja vakuuksien hallintaan. Asunto-osakkeiden sähköisen rekisterin toteutustapa ja suomalainen asunto-osakeyhtiöjärjestelmä mahdollistavat sen, että meillä on mahdollisuus ottaa uusi iso askel ja tulla pohjoismaisittain edelläkävijöiksi digitaalisessa asuntokaupassa.”

Danske Bank -ryhmään kuuluvan Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Erkki Heikkisen mukaan Tomorrow Labs -kumppaniverkostoon kuuluminen on luonteva jatko yrityksen aikaisemmille hankkeille, joissa digitaalisuutta hyödyntäen helpotetaan asunnonvaihtajan palvelua.

”Asuntokaupan prosessit sähköistyvät muun yhteiskunnan digitalisoituessa. Meille on tärkeä olla tämänkaltaisissa hankkeissa mukana rakentajina ja vaikuttajina, ei muutoksiin sopeutujina”, Heikkinen toteaa.

Tästä on kyse: Asunto-osakkeet sähköiseen rekisteriin vuoden 2019 alusta alkaen

• Asunto-osakkeiden sähköinen rekisteröinti alkaa tammikuussa 2019. Ensimmäisenä rekisteriin tulevat uudet asunto-osakeyhtiöt.
  • Jo olemassa olevien asunto-osakeyhtiöiden paperisen osakekirjat muunnetaan sähköisiksi ja liitetään rekisteriin lähivuosina.
  • Sähköisessä muodossa olevien osakekirjojen kauppaa varten tarvitaan uusi kaupankäyntijärjestelmä, jota teknologiayritys Tomorrow Labs valmistelee yhdessä kumppaniverkostonsa kanssa.
  • Kiinteistömaailma ja Danske Bank ovat mukana tässä kumppaniverkostossa.

Toimitusjohtaja Erkki Heikkinen, Kiinteistömaailma Oy, puh. 050 433 2080
Liiketoiminnan kehitysjohtaja Rami Tättilä, Danske Bank, puh. 050 423 0266

Kiinteistömaailma on vuonna 1990 perustettu valtakunnallinen kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee lähes 700 asuntokaupan ammattilaista yli 50 eri paikkakunnalla reilussa 100 asuntomyymälässä. Brändin omistaa Danske Bank ja asuntomyymälät ovat itsenäisten franchising-yrittäjien omistamia osakeyhtiöitä. Useilla alueilla – esimerkiksi pääkaupunkiseudulla – Kiinteistömaailma on alansa kiistaton markkinajohtaja.

Kiinteistönvälittäjäbarometri kertoo: Asuntomarkkinan kuva poikkeuksellisen pirstaleinen9.10.2018 09:15Tiedote

Kiinteistömaailman Kiinteistönvälittäjäbarometri sekä asuntokaupan kokonaismarkkinan tilastot kertovat, että isossa kuvassa hieman hiljentynyt asuntokaupan trendi jatkuu, vaikka kaikki edellytykset asuntokaupan kasvulle ovat olemassa. Asuntokaupan ennustaminen on tällä hetkellä poikkeuksellisen vaikeaa, koska talouden yleiset trendit ja asuntokaupan toteuma eivät kohtaa, ja alueelliset erot näkyvät kiinteistönvälittäjien vastauksissa selvästi. Barometrissä selvitettiin lisäksi ostajien valveutuneisuutta taloyhtiötietoon liittyen.

Kutsu mediatilaisuuteen 9.10.2018 - aiheena tuore Kiinteistönvälittäjäbarometri sekä kyselytutkimus suomalaisille asunnonostajille8.10.2018 08:37Kutsu

Kiinteistömaailman puolivuosittainen Kiinteistönvälittäjäbarometri julkaistaan 9.10.2018. Mediatilaisuudessa käydään läpi asuntomarkkinoiden tilannetta sekä kiinteistönvälittäjien näkemyksiä seuraavan puolen vuoden jaksolle. Lisäksi tämän syksyn erikoisteemana on taloyhtiötieto ja ostajien valveutuneisuus asuntokaupoilla.

Kutsu mediatilaisuuteen 9.10.2018 - aiheena tuore Kiinteistönvälittäjäbarometri sekä kyselytutkimus suomalaisille asunnonostajille3.10.2018 08:00Kutsu

Kodinvaihdon polku kulkee uutta reittiä sosiaalisesta mediasta asuntokaupoille17.9.2018 08:00Tiedote

Kiinteistömaailmalla myynnissä olevissa kodeissa asuntoesittely tapahtuu videon avulla vuoden jokaisena päivänä 6000 - 7000 kertaa, oli joulu tahi juhannus. Näiden varsinaisten videoasuntoesittelyjen lisäksi kohdevideoita silmäillään sosiaalisen median kanavilla päivittäin monin-moninkertainen määrä. Kodinvaihtoa edeltävä tapahtumien kulku ei ole kuten ennen, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Erkki Heikkinen.

Mökkiostajan markkina uudistuu – Finsilvan, Kontion ja Kiinteistömaailman konseptilla unelmien kesäpaikan voi ostaa uudiskohteen tavoin5.7.2018 09:00Tiedote

Mökkivalmis-palvelulla uuden mökin voi rakennuttaa ennätyshelposti. Suomen suurimmat metsä-, kiinteistönvälitys ja hirsirakennusalan toimijat Finsilva Oyj, Kiinteistömaailma-ketju ja Kontio Oy tuovat yhdessä markkinoille täysin uudenlaisen vaihtoehdon rakennuttaa moderni vapaa-ajanasunto rantatontille. Uudessa palvelumallissa mökkiprojektin pullonkaulat on tunnistettu ja niihin on haettu ostajaa helpottava ratkaisu. Mökkivalmis-palvelulla ostaja voi hankkia vaivattomasti rakennusvalmiin tontin, hirsihuvilan avaimet käteen -rakennettuna ja edullisen rahoituspaketin koko projektille.