Ensi vuonna asuntokauppa onnistuu myös sähköisesti kotisohvalta, pankissa käyntiä ei enää tarvita

Suomalaiset asunto-osakkeet siirtyvät sähköiseen rekisteriin vaiheittain vuodesta 2019 alkaen. Ensimmäisessä vaiheessa rekisteriin tulevat uudet asunto-osakeyhtiöt, ja seuraavissa vaiheissa jo olemassa olevat asunto-osakkeet muunnetaan sähköisiksi. Danske Bank ja Kiinteistömaailma ovat mukana rakentamassa asunto-osakkeiden sähköistä kaupankäyntijärjestelmää, joka mahdollistaa asuntokaupan alusta loppuun digitaalisessa ympäristössä, ilman pankissa käyntiä.

Danske Bank -ryhmä on nyt mukana rakentamassa Suomeen sähköistä asunto-osakkeiden kaupankäyntijärjestelmää, jota tarvitaan kun ensimmäiset asunto-osakkeet tulevat sähköisen asunto-osakerekisterin piiriin vuoden 2019 alussa. Sähköistä kaupankäyntijärjestelmää rakentaa teknologiayritys Tomorrow Labs yhdessä yksityisten sekä julkishallinnollisten toimijoiden kanssa. Tomorrow Labsin asunto-osakkeiden digitaalinen kaupankäyntijärjestelmä pohjautuu lohkoketjuteknologiaan.

Danske Bankin Henkilöasiakasliiketoiminnan johtaja Kenneth Kaarnimo korostaa Maa- ja metsätalousministeriön asunto-osakkeiden sähköistyshankkeen roolia asuntokaupan digitalisoinnin mahdollistajana: ”Asunto-osakkeiden sähköinen rekisteri luo edellytykset asunto-osakkeiden digitaaliselle kaupankäynnille ja siksi näemme hankkeen erittäin tärkeänä. Se luo paitsi läpinäkyvyyttä, myös edellytykset sähköiseen asiointiin ja palveluihin, sekä sähköiseen kaupankäyntiin ja vakuuksien hallintaan. Asunto-osakkeiden sähköisen rekisterin toteutustapa ja suomalainen asunto-osakeyhtiöjärjestelmä mahdollistavat sen, että meillä on mahdollisuus ottaa uusi iso askel ja tulla pohjoismaisittain edelläkävijöiksi digitaalisessa asuntokaupassa.”

Danske Bank -ryhmään kuuluvan Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Erkki Heikkisen mukaan Tomorrow Labs -kumppaniverkostoon kuuluminen on luonteva jatko yrityksen aikaisemmille hankkeille, joissa digitaalisuutta hyödyntäen helpotetaan asunnonvaihtajan palvelua.

”Asuntokaupan prosessit sähköistyvät muun yhteiskunnan digitalisoituessa. Meille on tärkeä olla tämänkaltaisissa hankkeissa mukana rakentajina ja vaikuttajina, ei muutoksiin sopeutujina”, Heikkinen toteaa.

Tästä on kyse: Asunto-osakkeet sähköiseen rekisteriin vuoden 2019 alusta alkaen

• Asunto-osakkeiden sähköinen rekisteröinti alkaa tammikuussa 2019. Ensimmäisenä rekisteriin tulevat uudet asunto-osakeyhtiöt.
  • Jo olemassa olevien asunto-osakeyhtiöiden paperisen osakekirjat muunnetaan sähköisiksi ja liitetään rekisteriin lähivuosina.
  • Sähköisessä muodossa olevien osakekirjojen kauppaa varten tarvitaan uusi kaupankäyntijärjestelmä, jota teknologiayritys Tomorrow Labs valmistelee yhdessä kumppaniverkostonsa kanssa.
  • Kiinteistömaailma ja Danske Bank ovat mukana tässä kumppaniverkostossa.

Toimitusjohtaja Erkki Heikkinen, Kiinteistömaailma Oy, puh. 050 433 2080
Liiketoiminnan kehitysjohtaja Rami Tättilä, Danske Bank, puh. 050 423 0266

Kiinteistömaailma on vuonna 1990 perustettu valtakunnallinen kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee lähes 700 asuntokaupan ammattilaista yli 50 eri paikkakunnalla reilussa 100 asuntomyymälässä. Brändin omistaa Danske Bank ja asuntomyymälät ovat itsenäisten franchising-yrittäjien omistamia osakeyhtiöitä. Useilla alueilla – esimerkiksi pääkaupunkiseudulla – Kiinteistömaailma on alansa kiistaton markkinajohtaja.

Asunto myydään keskimäärin kolmessa kuukaudessa31.12.2018 09:00Tiedote

Asuntokaupat saatiin vuonna 2018 päätökseen Suomessa keskimäärin 95 päivässä. Vaihtelu on kuitenkin suurta. Nopeimmillaan asunto vaihtaa omistajaa parissa viikossa sen myyntiin laittamisesta, mutta keskimäärin myynti ottaa aikaa esimerkiksi Helsingissä 57 päivää (Kiinteistömaailman välittämät kohteet 41 päivää), Kotkassa 124 päivää (Kiinteistömaailman välittämät kohteet 105 päivää), Naantalissa 97 päivää (93) ja Sotkamossa 155 päivää (122). Asunto-osakkeiden kaupan sähköistyminen lyhentää kaupan valmisteluihin kuluvaa aikaa ensi vuodesta alkaen.

Kiinteistömaailman hintaennustepäivitys vuoteen 2021, lisäteemana neuvotteluvara: Neuvottelukulttuuri vaihtelee asuntokaupoissa eri puolilla Suomea  13.11.2018 09:00Tiedote

Pääkaupunkiseutu, muutamat kasvukeskukset kehyskuntineen sekä Pohjanmaan rannikko. Tähän kolmikkoon kiteytyy lähivuosina maan myönteisin hintakehitys, käy ilmi Kiinteistömaailman, eCraftin ja Etuovi.comin asuntojen hintaennusteesta vuoteen 2021. Lisäteemana tällä ennustepäivityskierroksella tarkasteltiin pyydettyjä ja toteutuneita asuntokauppahintoja. Analyysi kertoo neuvotteluvarassa olevan selviä paikkakuntakohtaisia eroja. Neuvotteluvara on vähäisintä Pirkkalassa, Tampereella ja Helsingissä; tinkimiskulttuuri näyttää vahvimmalta osassa Itä-Suomen kaupunkeja.

Asuntojen hintakehitysennuste vuoteen 2021, erityisteemana neuvotteluvara asuntokaupoilla8.11.2018 07:00Kutsu

Kiinteistömaailma, Etuovi.com ja eCraft julkaisivat vuodenvaihteessa uuden tekoälymallin, joka ennustaa asuntojen hintakehityksen kunnittain kolmelle seuraavalle vuodelle. Toimituksenne edustaja on lämpimästi tervetullut aamukahvitilaisuuteen, jossa julkaisemme päivityksen hintaennusteeseen, ulottaen sen nyt vuoteen 2021 saakka. Lisäteemana tilaisuudessa on neuvotteluvara asuntokaupoilla: mitä laaja aineisto kertoo pyydetyistä ja toteutuneista hinnoista erityyppisissä asunnoissa ja eri kaupungeissa? Tilaisuus pidetään tiistaina 13.11.2018 klo 9.00 Scandic Simonkentässä (Simonkatu 9, Helsinki) Uutta ennustetta ja lisäteemaa käsittelevät johtava data-analyytikko Tommi Vilkamo eCraftilta, toimitusjohtaja Erkki Heikkinen Kiinteistömaailmasta ja vt. toimitusjohtaja Heikki Huttunen Etuovi.comista. Ilmoittautumiset ma 12.11.2018 kello 11 mennessä: pirjo.hellsten@kiinteistomaailma.fi tai puh 040 767 2238. Tervetuloa!

Kiinteistönvälittäjäbarometri kertoo: Asuntomarkkinan kuva poikkeuksellisen pirstaleinen9.10.2018 09:15Tiedote

Kiinteistömaailman Kiinteistönvälittäjäbarometri sekä asuntokaupan kokonaismarkkinan tilastot kertovat, että isossa kuvassa hieman hiljentynyt asuntokaupan trendi jatkuu, vaikka kaikki edellytykset asuntokaupan kasvulle ovat olemassa. Asuntokaupan ennustaminen on tällä hetkellä poikkeuksellisen vaikeaa, koska talouden yleiset trendit ja asuntokaupan toteuma eivät kohtaa, ja alueelliset erot näkyvät kiinteistönvälittäjien vastauksissa selvästi. Barometrissä selvitettiin lisäksi ostajien valveutuneisuutta taloyhtiötietoon liittyen.

Kutsu mediatilaisuuteen 9.10.2018 - aiheena tuore Kiinteistönvälittäjäbarometri sekä kyselytutkimus suomalaisille asunnonostajille8.10.2018 08:37Kutsu

Kiinteistömaailman puolivuosittainen Kiinteistönvälittäjäbarometri julkaistaan 9.10.2018. Mediatilaisuudessa käydään läpi asuntomarkkinoiden tilannetta sekä kiinteistönvälittäjien näkemyksiä seuraavan puolen vuoden jaksolle. Lisäksi tämän syksyn erikoisteemana on taloyhtiötieto ja ostajien valveutuneisuus asuntokaupoilla.

Kutsu mediatilaisuuteen 9.10.2018 - aiheena tuore Kiinteistönvälittäjäbarometri sekä kyselytutkimus suomalaisille asunnonostajille3.10.2018 08:00Kutsu