Ensi vuonna asuntokauppa onnistuu myös sähköisesti kotisohvalta, pankissa käyntiä ei enää tarvita

Suomalaiset asunto-osakkeet siirtyvät sähköiseen rekisteriin vaiheittain vuodesta 2019 alkaen. Ensimmäisessä vaiheessa rekisteriin tulevat uudet asunto-osakeyhtiöt, ja seuraavissa vaiheissa jo olemassa olevat asunto-osakkeet muunnetaan sähköisiksi. Danske Bank ja Kiinteistömaailma ovat mukana rakentamassa asunto-osakkeiden sähköistä kaupankäyntijärjestelmää, joka mahdollistaa asuntokaupan alusta loppuun digitaalisessa ympäristössä, ilman pankissa käyntiä.

Danske Bank -ryhmä on nyt mukana rakentamassa Suomeen sähköistä asunto-osakkeiden kaupankäyntijärjestelmää, jota tarvitaan kun ensimmäiset asunto-osakkeet tulevat sähköisen asunto-osakerekisterin piiriin vuoden 2019 alussa. Sähköistä kaupankäyntijärjestelmää rakentaa teknologiayritys Tomorrow Labs yhdessä yksityisten sekä julkishallinnollisten toimijoiden kanssa. Tomorrow Labsin asunto-osakkeiden digitaalinen kaupankäyntijärjestelmä pohjautuu lohkoketjuteknologiaan.

Danske Bankin Henkilöasiakasliiketoiminnan johtaja Kenneth Kaarnimo korostaa Maa- ja metsätalousministeriön asunto-osakkeiden sähköistyshankkeen roolia asuntokaupan digitalisoinnin mahdollistajana: ”Asunto-osakkeiden sähköinen rekisteri luo edellytykset asunto-osakkeiden digitaaliselle kaupankäynnille ja siksi näemme hankkeen erittäin tärkeänä. Se luo paitsi läpinäkyvyyttä, myös edellytykset sähköiseen asiointiin ja palveluihin, sekä sähköiseen kaupankäyntiin ja vakuuksien hallintaan. Asunto-osakkeiden sähköisen rekisterin toteutustapa ja suomalainen asunto-osakeyhtiöjärjestelmä mahdollistavat sen, että meillä on mahdollisuus ottaa uusi iso askel ja tulla pohjoismaisittain edelläkävijöiksi digitaalisessa asuntokaupassa.”

Danske Bank -ryhmään kuuluvan Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Erkki Heikkisen mukaan Tomorrow Labs -kumppaniverkostoon kuuluminen on luonteva jatko yrityksen aikaisemmille hankkeille, joissa digitaalisuutta hyödyntäen helpotetaan asunnonvaihtajan palvelua.

”Asuntokaupan prosessit sähköistyvät muun yhteiskunnan digitalisoituessa. Meille on tärkeä olla tämänkaltaisissa hankkeissa mukana rakentajina ja vaikuttajina, ei muutoksiin sopeutujina”, Heikkinen toteaa.

Tästä on kyse: Asunto-osakkeet sähköiseen rekisteriin vuoden 2019 alusta alkaen

• Asunto-osakkeiden sähköinen rekisteröinti alkaa tammikuussa 2019. Ensimmäisenä rekisteriin tulevat uudet asunto-osakeyhtiöt.
  • Jo olemassa olevien asunto-osakeyhtiöiden paperisen osakekirjat muunnetaan sähköisiksi ja liitetään rekisteriin lähivuosina.
  • Sähköisessä muodossa olevien osakekirjojen kauppaa varten tarvitaan uusi kaupankäyntijärjestelmä, jota teknologiayritys Tomorrow Labs valmistelee yhdessä kumppaniverkostonsa kanssa.
  • Kiinteistömaailma ja Danske Bank ovat mukana tässä kumppaniverkostossa.

Toimitusjohtaja Erkki Heikkinen, Kiinteistömaailma Oy, puh. 050 433 2080
Liiketoiminnan kehitysjohtaja Rami Tättilä, Danske Bank, puh. 050 423 0266

Kiinteistömaailma on vuonna 1990 perustettu valtakunnallinen kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee lähes 700 asuntokaupan ammattilaista yli 50 eri paikkakunnalla reilussa 100 asuntomyymälässä. Brändin omistaa Danske Bank ja asuntomyymälät ovat itsenäisten franchising-yrittäjien omistamia osakeyhtiöitä. Useilla alueilla – esimerkiksi pääkaupunkiseudulla – Kiinteistömaailma on alansa kiistaton markkinajohtaja.

Kiinteistönvälittäjäbarometri: vahvana käynyt uudisasuntokauppa jatkaa kasvuaan – Selvitys ensiasunnoista: alle 25-vuotiaiden ostajien määrä kasvaa mentäessä kasvukeskusten ulkopuolelle11.4.2018 09:15Tiedote

Vuosi 2017 oli uudiskohteiden huippuvuosi, ja vuoden 2018 ensimmäinen vuosineljännes näyttää samansuuntaista kehitystä myös tälle vuodelle. Välittäjät näkevät, että tilanne asuntomarkkinoilla on pysynyt lähes samanlaisena viime syksyyn verrattuna: pienille asunnoille on kysyntää ja siten myös hinnoissa nousupainetta. Selvitys ensiasunnoista kertoo, että kasvukeskusten ulkopuolella ensiasunnot ostetaan nuorempana, ja ensiasunnot ovat isompia kuin kasvukeskuksissa.

Kutsu Kiinteistömaailman ja Danske Bankin yhteiseen mediatilaisuuteen 11.4.2018 - aiheena tuore Kiinteistönvälittäjäbarometri sekä selvitys ensiasunnon ostajista9.4.2018 12:40Tiedote

Kiinteistömaailman puolivuosittainen Kiinteistönvälittäjäbarometri julkaistaan 11.4.2018. Mediatilaisuudessa käydään läpi asuntomarkkinoiden tilannetta sekä kiinteistönvälittäjien näkemyksiä seuraavan puolen vuoden jaksolle. Lisäksi tämän syksyn erikoisteemana on laaja selvitys ensiasunnoista ja ensiasunnon ostajista.

Kutsu Kiinteistömaailman ja Danske Bankin yhteiseen mediatilaisuuteen 11.4.2018 - aiheena tuore Kiinteistönvälittäjäbarometri sekä selvitys ensiasunnon ostajista5.4.2018 08:45Kutsu

Sari Leppikangas on nimitetty Kiinteistömaailma Oy:n omistaman Pala-palvelun liiketoimintajohtajaksi22.3.2018 09:45Tiedote

Sari Leppikangas on nimitetty johtamaan Kiinteistömaailma Oy:n omistamaa uutta Pala-palvelua. Pala tarjoaa palveluja asuntojen itsemyyjille: myyjä hoitaa asuntokauppansa itse mutta ostaa haluamansa Palan palvelua esimerkiksi asunnon markkinointia tai kauppaneuvotteluja varten. Palvelu on tällä hetkellä pilottivaiheessa, ja siihen voi tutustua osoitteessa www.palalkv.fi. Sari Leppikangas on tehnyt pitkän uran erilaisissa finanssialan esimiestehtävissä. Viimeksi hän on työskennellyt Danske Bankissa uusasiakashankinnassa esimiehenä. - Sarin tehtävä on luotsata Pala-palvelu pilottivaiheesta vahvaksi palvelubrändiksi. Kokeneena palveluesimiehenä ja pankkitaustansa ansiosta hänellä on siihen erinomaiset edellytykset. Palveluperheeseemme kuuluu jatkossa Kiinteistömaailma-franchisingketjun tarjoama täyden palvelun kiinteistönvälityspalvelu sekä uusi Pala-palvelu itsemyyjien avuksi, kuvaa Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Erkki Heikkinen. Lisätiedot Erkki Heikkinen, toimitusjohtaja, Kiinte

Kiinteistömaailmalla selvän kasvun vuosi 2017: yli 13 000 asuntokauppaa9.2.2018 12:00Tiedote

Kiinteistömaailma-ketju teki päättyneenä vuonna yli 13 000 asunto- ja kiinteistökauppaa. ”Selkeästi edellisvuosia parempi kauppamäärä on jatkoa jo useamman vuoden kasvulle; edellisen kerran yli 13 000 kauppakappaleen ylsimme vuonna 2012”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Erkki Heikkinen. Uusia yrittäjiä ja osakkaita ketjuun tuli vuoden aikana peräti kaksikymmentä vahvistamaan valtakunnallista yli 100 myymälän verkostoa.