Ensimmäinen teos arkkitehti Elissa Aallosta on julkaistu

Arkkitehti Elissa Aalto 100-juhlavuosi huipentuu marraskuussa julkaistavaan kirjaan, näyttelykiertoon Alvar Aalto-kaupungeissa ja syntymäpäivään 22.11.2022.

Alvar ja Elissa Aalto Maison Carrén olohuoneessa rakennustöiden loppuvaiheessa,  1959. Valokuva Alvar Aalto -säätiö.
Alvar ja Elissa Aalto Maison Carrén olohuoneessa rakennustöiden loppuvaiheessa, 1959. Valokuva Alvar Aalto -säätiö.

Elissa Aallon (1922–1994) kiehtova elämänpolku vei lapsuuden Kemistä arkkitehdiksi Aallon arkkitehtitoimistoon Helsinkiin, ja myöhemmin Alvar Aallon puolisona maailman metropoleihin. Alvar Aalto -säätiön tuottama, intendentti Mia Hipelin toimittama Arkkitehti Elissa Aalto -teos valottaa hänen vähän tunnettua henkilöhistoriaansa sekä taiteellista tuotantoa. Kirjan artikkelikirjoittajat ovat Mia Hipeli, Timo Riekko, Jonas Malmberg, Aila Svenskberg, Tommi Lindh ja Jussi Rautsi.

Media on tervetullut kirjan julkaisutilaisuuteen 15.11.2022 Helsingin Akateemiseen Kirjakauppaan klo 15.30 (Keskuskatu 1, Kirjakulma 2 krs). Tilaisuus jatkuu keskustelulla ”Kuka oli arkkitehti Elissa Aalto?” klo 16.30 alkaen.

Ihmisenä iloinen ja nauravainen, arkkitehtina tarmokas ja määrätietoinen. Aikalaistarinat ja harvinaiset arkistomateriaalit tuovat esiin moniulotteisen, rikkaan henkilökuvan Elissa Aallosta. Alvar Aallon loppuelämän puolison saavutukset ovat usein jääneet ensimmäisen aviopuolison, arvostetun arkkitehti Aino Aallon (1894–1949) varjoon. Intendentti Mia Hipeli luotaa Elissan elämänvaiheita ja persoonaa mm. säilyneen kirjeenvaihdon ja tarinoiden valossa.  Elissa Aalto, alun perin Elsa Mäkiniemi, oli arkkitehti Alvar Aallon (1898–1976) aviopuoliso vuosina 1952–76. Hän oli myös arkkitehtitoimiston osakas 1958 lähtien, sekä toimitusjohtaja Alvar Aallon kuoleman jälkeen. Elissa Aalto jatkoi puolisonsa kesken jääneiden arkkitehtuuritöiden suunnittelua ja toteutusta omaan kuolemaansa 1994 asti.

Kirjan harvinainen lähdeaineisto; henkilökohtainen kirjeenvaihto, piirustukset, valokuvat ja muut dokumentit ovat Alvar Aalto -säätiön omasta arkistosta. Intendentti Timo Riekko nostaa esiin arkistojen kätköistä Elissa Aallon oman tuotannon, mm. rakennuspiirustuksia, luonnoksia ja valokuvia, joita ei ole aiemmin nähty julkisuudessa. Yliarkkitehti Jonas Malmberg avaa artikkelissaan tekijyyden ongelmaa ja tutkijan haasteita löytää relevanttia lähdeaineistoa Elissa Aallon työn osuudesta, myös tunnetuissa kohteissa. Toimittaja Aila Svenskberg pohtii arkkitehti Elissa Aallon suhdetta muotoiluun ja sisustusarkkitehtuuriin mm. Artekin 1950-luvun painokankaiden ja autenttisena säilyneen yksityiskodin, Villa Hauta-ahon (1982) kautta.

Alvar Aalto -säätiön toimitusjohtaja Tommi Lindhin ja ympäristöneuvos Jussi Rautsin keskustelu syventää Elissa Aallon tärkeää roolia Aallon perinnön säilyttäjänä ja työn jatkajana. Jussi Rautsi työskenteli Arkkitehtitoimisto Alvar Aalto & Co:ssa Elissa Aallon johtajakaudella. Luvassa on rikkaita elettyjä muistikuvia ajalta, jolloin syntyivät arkkitehtitoimiston viimeiset työt, kuten Riolan kirkko ja seurakuntakeskus Italiassa (1966-80), Essenin oopperatalo Saksassa (1959, 1983–88), Paimion parantolan muutostyöt, sekä Finlandia-talon ja Viipurin kirjaston laajat korjaukset.

Julkaisu on myynnissä Alvar Aalto Shopissa, Alvar Aalto -säätiön museokohteissa ja verkkokaupassa shop.alvaraalto.fi, sekä eri jälleenmyyjillä.

Arkkitehti Elissa Aalto
Toimittaja: Mia Hipeli
Kirjoittajat: Mia Hipeli, Timo Riekko, Jonas Malmberg, Aila Svenskberg, Tommi Lindh ja Jussi Rautsi
128 sivua, 4-värinen, sidottu, suomi–englanti
Käännökset: Gekko Design
Graafinen suunnittelu: Tiina Ekosaari
Julkaisija: Alvar Aalto -säätiö
ISBN 978-952-5498-77-6
Hinta 30,00 €

Elissa Aalto 100-juhlavuotta on vietetty Alvar Aalto -säätiössä monin tavoin. Alvar Aallon ateljeessa Helsingissä on esillä pienoisnäyttely Elissa Aallon elämäntyöstä ja Alvar Aalto Shopin valikoimissa on myynnissä ainutlaatuinen Elissa Aalto 100-tuotesarja. Alvar Aalto -säätiön julkaisema Elissa Aalto -kirja valaisee suurelle yleisölle varsin tuntemattomaksi jääneen suunnittelijan työtä ja elämää. Elissa Aallon syntymäpäivää vietetään 22.11.2022.

Lisätietoja, lehdistömateriaali, haastattelupyynnöt:
Viestintäpäällikkö Mirkka Vidgrén
mirkka.vidgren@alvaraalto.fi

Elissa Aalto 100 -juhlavuoden koordinaattori
Tuottaja Mari Forsberg
mari.forsberg@alvaraalto.fi
puh. +358 50 325 1909

Kirjatilaukset:
Alvar Aalto Shop
shop.alvaraalto.fi
shop@alvaraalto.fi

Arkkitehti Elissa Aalto -julkaisu. Valokuva Maija Holma, Alvar Aalto -säätiö.

Alvar Aalto -viikko avattiin Saksan Wolfsburgissa - ohjelmistossa runsas kirjo kulttuuritapahtumia3.9.2022 12:38:31 EEST | Tiedote

Alvar Aalto -viikko järjestetään tänä vuonna ensimmäistä kertaa Suomen rajojen ulkopuolella, Saksan Wolfsburgissa 1.–11.9.2022. Kaupungissa sijaitsee kolme merkittävää, Alvar Aallon suunnittelemaa rakennuskokonaisuutta - Wolfsburgin kulttuurikeskus (1958–62), Pyhän Hengen kirkko ja seurakuntakeskus (1959–62) sekä Stephanus -kirkko ja seurakuntakeskus (1963, 1965–68). Päätapahtumapaikkana on kulttuurikeskus, jonka käyttöön vihkimisestä tuli elokuussa kuluneeksi 60 vuotta.

Arkkitehti Elissa Aallon 100-vuotisjuhlavuoden kesässä opastettuja teemakierroksia ja uusi tuotesarja22.6.2022 13:30:00 EEST | Tiedote

Alvar Aallon toisen arkkitehtipuolison, Elissa Aallon syntymän 100-vuotisjuhlavuoden vietto jatkuu Alvar Aalto -säätiössä kesällä 2022. Säätiön museokohteissa Helsingissä ja Jyväskylässä voi kesän aikana osallistua Elissa Aallosta kertoville opastetuille teemakierroksille. Juhlavuoden kunniaksi tulee myyntiin myös Elissa Aalto 100 -tuotesarja, joka on kuvitettu arkkitehdin elämään liittyvillä valokuvilla ja luonnoksilla.