Ensimmäiseen lippulaivaohjelman rahoitushakuun 16 hakemusta

Suomen Akatemian ensimmäisen lippulaivaohjelman haku päättyi 9.11.2017. Hakemuksia jätettiin kaikkiaan 16 kappaletta. Näistä seitsemän on yksittäisten tutkimusorganisaatioiden hakemuksia ja yhdeksän on konsortioita eli useamman tutkimusorganisaation yhteisiä hakemuksia. Hakijoina oli 10 yliopistoa ja viisi valtion tutkimuslaitosta. Rahoitusta haettiin kaikkiaan 173,3 miljoonaa euroa. Suomen Akatemia on varautunut rahoittamaan tästä hausta enintään 25 miljoonalla eurolla lippulaivoja niidenensimmäisellä nelivuotiskaudella.

Akatemian hallituksen nimittämä lippulaivajaosto tekee päätökset lippulaivaohjelman valinnoista 18.4.2018.

Lippulaivaohjelman toinen haku aukeaa toukokuussa 2018 ja sen hakuaika päättyy 20.6.2018.

Lippulaivassa yhdistyvät korkeatasoinen tutkimus, taloudellista kasvua tukeva ja/tai muu merkittävä yhteiskunnallinen vaikuttavuus, vahva yhteistyö elinkeinoelämän sekä muun yhteiskunnan kanssa, muuntautumiskyky ja isäntäorganisaation tai isäntäorganisaatioiden vahva sitoutuminen. Tulevat lippulaivat ovat laadukkaasti, joustavasti ja vaikuttavasti toimivia osaamiskeskittymiä, joissa on samanaikaisesti meneillään useita eri hankkeita ja muita toimintoja. Toimintakauden aikana lippulaivat kehittyvät ja pystyvät muuntamaan omaa toimintaansa systemaattisesti uudistaen ja laajentaen. Lippulaiva voidaan valita kaikilta tieteen aloilta.

Johtava tiedeasiantuntija Maiju Gyran
etunimi.sukunimi(at)aka.fi, p. 029 533 5015

Ylijohtaja, tutkimus Riitta Maijala
etunimi.sukunimi(at)aka.fi, p. 029 533 5002

verkkotiedottaja Vesa Varpula
etunimi.sukunimi(at)aka.fi

Suomen Akatemia rahoittaa korkealaatuista tieteellistä tutkimusta, toimii tieteen ja tiedepolitiikan asiantuntijana sekä vahvistaa tieteen ja tutkimustyön asemaa. Vuonna 2018 rahoitamme tutkimusta 436 miljoonalla eurolla. Suomen Akatemia saa osan tutkimusrahoitukseen käyttämistään varoista rahapelitoiminnan voittovaroista.  Vuonna 2018 Akatemia käyttää tieteen edistämiseen rahapelitoiminnasta saatuja varoja 70,7 miljoonaa euroa.

Academy of Finland selects first two competence clusters to the new Flagship Programme18.4.2018 16:15Tiedote

The Academy of Finland today announced the first two competence clusters to be funded under its new Flagship Programme. The two clusters are: CERES - the Competence Centre for the Materials Bioeconomy: A Flagship for our Sustainable Future (Aalto University, VTT Technical Research Centre of Finland Ltd) and 6Genesis - the 6G-Enabled Wireless Smart Society & Ecosystem (University of Oulu).

Arvot ja sukupuoli heijastuvat nuorten yrittäjyys- ja johtajuustavoitteisiin27.3.2018 12:14Tiedote

Ulkoisten palkkioiden ja rahan arvostus sekä toisaalta alhaisempi turvallisuushakuisuus näyttävät heijastuvan nuorten aikuisten kiinnostukseen ryhtyä yrittäjiksi tai tavoitella johtaja-asemaa. Mitä enemmän nuoret aikuiset arvostivat 21-vuotiaina rahaa ja ulkoisia palkkioita, sitä todennäköisemmin heillä oli korkeat tavoitteet ryhtyä yrittäjiksi ja pyrkiä johtajiksi 27-vuotiaina. Tutkimustulos käy ilmi Suomen Akatemian Biofuture2025-akatemiaohjelman hankkeessa tehdystä tutkimuksesta.