Ensimmäistä valtakunnallista OLKA-viikkoa vietetään 9.-15.10.2020

OLKA-viikko on saanut alkunsa vuosittaisesta, jo seitsemän kertaa sairaalassa järjestetystä Vapaaehtoinen Ilona –tapahtumasta. Kulttuuririkkaalla tapahtumalla halutaan tuoda esille vapaaehtoisten toiminnan tärkeys ja merkitys. Tapahtuma on tuonut sairaalaan esiintyjiä harrastajista ammattilaisiin ilahduttamaan potilaita, vierailijoita sekä henkilökuntaa.

Tänä vuonna tapahtuma haluttiin laajentaa viikon mittaiseksi. Se alkaa Ilonan nimipäivästä 9.10. ja päättyy kansainväliseen vertaistuen päivään 15.10. Koronatilanteen vuoksi tapahtumaviikko on siirretty pidettäväksi verkossa. Viikon aikana julkaistaan päivittäin jokin mukava esitys.

”Olemme koonneet viikon tapahtumia OLKA-toiminnan uusille sivuille. Tervetuloa seuraamaan niitä. Kannattaa myös seurata paikallisten OLKA-toimijoiden Facebook-sivuja”, kannustavat OLKA-toiminnasta vastaavat, asiantuntija Anu Toija EJY ry:stä ja projektipäällikkö Tarja Nordman HUS kehittämisyksiköstä.

OLKAn vapaaehtoiset toimivat sairaalassa potilaiden ja potilaiden läheisten tukena. He toivottavat potilaan tervetulleeksi sairaalaan ja saattavat tarvittaessa sairaalassa eteenpäin. Vapaaehtoiset käyvät myös osastoilla potilaiden luona juttelemassa.

”Vertaistuki on tärkeä tukimuoto potilaalle ja läheiselle. Moni potilas ilahtuu, kun voi jutella saman sairauden läpikäyneen henkilön kanssa.”, Nordman sanoo.

Sairaalassa toimivat vapaaehtoiset tunnistaa päällään olevasta vaaleavihreästä Vapaaehtoinen-liivistä. Koronatilanteen vuoksi sairaalassa tapahtuva vapaaehtoistoiminta on kuitenkin keskeytetty toistaiseksi.

OLKA-toimintaan sisältyy neljä erilaista palvelualuetta. Yksi niistä on Vapaaehtoinen Ilona -palvelu, joka tarkoittaa erilaisia vapaaehtoisen rooleja sairaalassa. Tästä OLKA-viikkoa edeltänyt tapahtuma oli saanut nimensä. Nykyisin OLKA-toiminta on laajentunut valtakunnalliseksi kattaen miltei koko Suomen ja laajenee edelleen.

Tervetuloa verkkoon seuraamaan OLKA-viikon tapahtumia:

• pe 9.10. Ilonan päivä! OLKAn yhteistyö yhdistysten kanssa (FB:ssa OLKA Jyväskylä)
  • la 10.10. Vapaaehtoiset kertovat hyvästä kohtaamisesta (FB:ssa OLKA Vaasa)
  • su 11.10. Vertaistuen merkitys (FB:ssa OLKA Mikkeli)
  • ma 12.10. Opiskelijat OLKAssa ja luonto, Facebook-livelähetys klo 10-14 (FB:ssa OLKA Pori)
  • ti 13.10. Vapaaehtoinen sairaalaopas tukenasi (FB:ssa OLKA Lahti)
  • ke 14.10. Kulttuuria OLKAssa (FB:ssa OLKA Kuopio)
  • to 15.10. Kansainvälinen vertaistuen päivä (FB:ssa OLKA Pääkaupunkiseutu)

Lisätiedot:
Asiantuntija Anu Toija, EJY ry (järjestöt), 050 381 5511, anu.toija@ejy.fi
Projektipäällikkö Tarja Nordman (sairaalat), 040 732 3444, tarja.nordman@hus.fi

OLKA pähkinänkuoressa:

Vuonna 2013 tuotemerkkirekisteröity toiminta, jota kehittävät HUS ja Ejy ry. Sairaalan aulassa on OLKA-piste, jossa potilasjärjestöt ja sairaalan yksiköt esittelevät toimintaa ja tukimuotoja.

OLKAn palveluja ovat

• OIVA-tietopalvelu (OLKA-pisteillä potilasjärjestöjen ja sairaalan yksiköiden esitteitä, lehtiä, infoja, Vertaistalo.fi)
  • TOIVO-tukipalvelu (vertaistukijat, saattohoidon tukihenkilöt)
  • Vapaaehtoinen ILONA-palvelu (erilaiset vapaaehtoistehtävät sairaalassa)