Epäilyt pesuaineiden kaksoislaadusta tyrmättiin pohjoismaisessa tutkimuksessa

Kuluttajajärjestöjen toteuttama tutkimus osoitti, että kuluttajilla ei ole aihetta huoleen puhdistustuotteiden kaksoislaadusta pohjoismaissa. Tutkimus paljasti kuitenkin puutteita luvatussa puhdistustehossa, puutteellisia pakkausmerkintöjä, sekä viitteitä haitallisista kemikaaleista. Hankkeessa tutkittiin yhteensä 166 kotitalouksien käyttöön tarkoitettua kodin puhdistusainetta.

Tuotteiden laboratoriotasoinen testaaminen on kallista, mutta viime vuosina on paljastunut useita tapauksia, joissa samalla tuotekuvauksella ja pakkauksella myydyn tuotteen sisältö vaihtelee eri maiden markkinoilla. Tällöin puhutaan kaksoislaadusta. Esimerkiksi Tšekissä tutkimukset1 osoittivat, että maassa myynnissä olleissa kalapuikoissa oli korkeampi vesipitoisuus ja vähemmän kalaa, kuin vastaavalla Saksassa myytävällä tuotteella ja että tunnetun kahvimerkin tuote sisälsi Tšekissä kolmanneksen enemmän kofeiinia kuin saksalainen vastine. Slovakian viranomaiset puolestaan osoittivat laajassa tutkimuksessa2 eroavaisuuksia muun muassa saman valmistajan appelsiinimehun koostumuksessa ja maussa.

Pohjoismaiset kuluttajajärjestöt halusivat varmistaa, tapahtuuko vastaavaa EU-alueella pohjoismaissa. Maat käynnistivät tutkimuksen, jossa testattiin yhteensä 166 pesuainetta laboratorio-olosuhteissa ja selvitettiin, voiko kuluttaja luottaa tuotteiden pakkausmerkintöihin. Testiin joutuivat pyykinpesuaineet, WC:n puhdistusaineet ja käsitiskiaineet.

Kaksoislaatua, eli pakkaukseltaan täysin yhdenmukaisia mutta sisällöltään eroavia tuotteita ei tutkimuksessa löytynyt. ”Kuluttajien edunvalvojana tämä oli meille erittäin tärkeä tieto”, sanoo Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell. ”Tulemme valvomaan asiaa jatkossakin, emmekä hyväksy sitä, että suomalaiset kuluttajat asetettaisiin eriarvoiseen asemaan suhteessa muihin eurooppalaisiin”.

Testissä paljastui kuitenkin muun muassa huonoja ja toisistaan eroavia puhdistustehoja, puutteita pakkausmerkinnöissä sekä harhaanjohtavia myyntiväittämiä. Lisäksi jotkin tuotteista sisälsivät terveydelle tai ympäristölle haitallisia ainesosia. Myöskään saman valmistajan allergeenivapaita tai ympäristölle ystävällisempiä tuotteita ei löytynyt kaikista maista tai eri kuluttajaryhmille suunnattujen kauppapaikkojen valikoimista.

”Vaikka kaksoislaatua ei nyt löytynyt testatuista tuotteista, emme voi tuudittautua turvallisuuden tunteeseen. EU voisi tukea testejä, joilla testataan tuotteita erityisesti tilanteissa, joissa on aihetta epäillä kaksoislaatua”, toteaa Beurling-Pomoell.

Mikäli kuluttaja havaitsee tuotteissa puutteita, kuten epäselviä pakkausmerkintöjä, harhaanjohtavia väitteitä, puutteita ainesosaluetteloissa tai tuotteiden kemikaaleista herää kysymyksiä, Beurling-Pomoell kehottaa kääntymään valvovan viranomaisen puoleen. ”Kaikki tuotteen ainesosat on lueteltava pakkauksessa”, hän muistuttaa.

NordQual-hanke on Euroopan unionin kuluttajaohjelman rahoittama yhteishanke Tanskan, Suomen ja Ruotsin kuluttajajärjestöjen välillä. Tutkimusraportti sisältää suosituksia kuluttajajärjestöille, yrityksille, poliittisille päättäjille ja valvontaviranomaisille.

Lisätietoja hankkeesta: https://www.sverigeskonsumenter.se/vara-projekt/nordqual-in-english/nordqual-report-2021/

2 https://spectator.sme.sk/c/20461101/some-food-really-is-better-in-austria-study-finds.html

Minska på elräkningen genom att ändra avtalet?8.8.2022 14:38:13 EEST | Tiedote

Konsumentförbundet uppmanar konsumenter att kontrollera sitt eget elavtal innan vintern kommer. Om du inte har förbundit dig till ett avtal för viss tid är det nu ett bra tillfälle att utvärdera om du genom att byta eller ändra elavtalet kan minska på de växande kostnaderna när det gäller elenergi. Att konkurrensutsätta och jämföra priser har en allt större betydelse, då priserna på nya elavtal är rekordhöga och prisskillnaderna dessutom är höga.

Helpotusta sähkölaskuun sopimusta muuttamalla?8.8.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Kuluttajaliitto kehottaa kuluttajia tarkistamaan oman sähkösopimuksensa ennen talven tuloa. Mikäli ei ole sitoutunut määräaikaiseen sopimukseen, on nyt hyvä arvioida voisiko sähkösopimusta muuttamalla saada helpotusta oman talouden menoihin sähköenergian osalta. Kilpailuttamisella on tällä hetkellä entistä suurempi merkitys, kun uusien sähkösopimusten hinta on ennätyksellisen korkealla ja hintaerot suuret.

Myös verottajan otettava ruokahävikki tosissaan8.7.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Hävikkiruokakauppa WeFood lopettaa toimintansa heinäkuussa. Syynä on verottajan linjaus, jonka mukaan kauppa joutuu maksamaan lahjoitettujen tuotteiden myynnistä arvonlisäveroa. Tämä tekee toiminnasta kannattamatonta. Kuluttajaliitto suosittaa hävikkiruokakaupan kaltaisille toimijoille esimerkiksi verohelpotuksia, jotta toiminta olisi kannattavaa ja sopusoinnussa hallitusohjelmaankin kirjattujen hävikin vähentämisen tavoitteiden kanssa.