Erityisellä tuella kaikille mahdollisuus oman huippuosaamisen tavoitteluun

Erityisen tuen tarve opintoihin ei estä huippuosaajaksi kehittymistä. Jokainen voi edetä henkilökohtaista polkuaan. Taitaja2021-tapahtuman avajaisten ja päättäjäisten juontaja Ville Köngäs ei ole antanut sokeuden estää omien unelmiensa tavoittelua. TaitajaPLUS-lajeilla tuetaan erityistä tukea saavia opiskelijoita omien vahvuuksien löytämisessä.
Olli Alasaarela suorittamassa kilpailutehtävää TaitajaPLUS Liiketoiminta -lajissa. Kuva: Samuel Kynkäänniemi, Luovi / Skills Finland

Ville Köngäs opiskelee ensimmäistä vuotta Ammattiopisto Lappian Pop & Jazz Konservatoriossa. Syntymästään asti sokea nuori mies ei ole antanut asian hidastaa itseään harrastuksissa tai missään muussakaan asiassa. Opiskelussa ei tule vastaan ongelmia, kun opetusta voidaan tarvittaessa henkilökohtaistaa.

−Kannattaa ehdottomasti hakea opiskelemaan sitä, mikä tuntuu omalta jutulta. Itselleni se oli musiikki. Tarvitsen välillä opinnoissani henkilökohtaisia ratkaisuja. Täytyy nostaa hattua opettajille siitä, miten he ovat heti ottaneet selvää asioista ja järjestäneet kaiken. Esimerkiksi pistenuottien käyttämiseen minulle on hankittu etäopetusta oppilaitoksen ulkopuolelta, Köngäs kertoo.

Ilmoituksen Taitaja-tapahtuman avajaisten ja päättäjäisten juontajien hausta Köngäs näki oppilaitoksen intrassa ja päätti heti hakea.

−Olen esiintynyt paljon livenä oman bändin kanssa, mutta tämä on ensimmäinen monikameratuotanto, jossa olen mukana. Halusin myös päästä esiintymään ruotsiksi, ja sillä tavalla hyödyntää kielitaitoani, jonka hankin opiskellessani pari vuotta Haaparannassa, sanoo Köngäs.

TaitajaPLUS-lajit kannustavat opiskelijoita löytämään vahvuutensa

TaitajaPLUS-lajit on suunnattu erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille. Liiketoimintalajin lajivastaavat Heidi Viertola ja Pirjo Huikuri Ammattiopisto Luovista toteavat, että yhdenvertaisuus näkyy omassa oppilaitoksessa monimuotoisuuden arvostamisena sekä saavutettavien ja opiskelijalähtöisten palvelujen ja toimintamallien toteutumisena. Opettajan tehtävänä on tukea opiskelijan matkaa.

−Tuemme opiskelijoita koko opintojen ajan löytämään omat vahvuutensa ja ottamaan osaamisensa käyttöön. Niiden avulla voimme auttaa heitä löytämään väylän täsmätyöhön ja hyvään elämään. Opiskelijoilla on yksilölliset suunnitelmat, joista he voivat viikkotasolla seurata opintojensa etenemistä. Näin opiskelijat ovat aktiivisia ja motivoituneita suunnittelemaan omaa tulevaisuuttaan ja työmahdollisuuksiaan, Viertola kertoo.

Taitaja-finaalissa Huikuri ja Viertola jännittävät myös omien opiskelijoidensa puolesta. Luovin opiskelija Olli Alasaarela kilpailee liiketoiminnan finaalissa, jossa on kuusi kilpailijaa.

−Hyvät asiakaspalvelutaidot ovat ehdottomasti oma vahvuuteni. Uskon, että finaalitehtävässä on hyötyä myös työkokemuksestani rautakaupassa, arvelee Alasaarela.

−TaitajaPLUS-lajit ovat erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille ainutlaatuinen mahdollisuus näyttää osaamistaan. Opiskelijat innostuvat kilpailuista. He haluavat osallistua ja harjoitella kohti huippuosaamista. Samalla TaitajaPLUS on todellinen näyteikkuna osoittaa omaa osaamistaan työelämälle. Tänä vuonna Taitaja-tapahtuman toteuttaminen julkisena livelähetyksenä tuo myös työelämälle hienon tilaisuuden seurata, millaisia kilpailutehtävät ovat ja nähdä kilpailijoiden suoritukset. Silloin oma kokemus voi muuttaa ennakkoasenteita, Huikuri toteaa.

Tietoa tapahtumasta

Ammatillisen koulutuksen suurtapahtuma Taitaja järjestetään 18.–20.5.2021. Taitajassa kilpaillaan ammattitaidon alle 22-vuotiaiden suomenmestaruuksista 43 lajissa, joista kolme on erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille suunnattuna TaitajaPUS-lajeja. Lisäksi mukana on viisi ammattinäytöstä.

SM-kilpailuun pyrkii vuosittain noin 1500 opiskelijaa. Finaaliin karsitaan semifinaaleiden kautta noin 350 parasta. Tapahtumaan kuuluu myös yläkoululaisten leikkimielinen Taitaja9-kilpailu, joka järjestetään tänä vuonna mobiilipelinä. Kilpailun alkukarsintoihin osallistui yli 8000 yläkoululaista.

Taitaja2021 Oulu -tapahtuman teemat ovat yhdessä tekeminen, yhdenvertaisuuden edistäminen, jatkuva oppiminen ja vastuullisuus.

Taitaja2021 Oulu -tapahtuman järjestää Koulutuskuntayhtymä OSAO yhdessä Ammattiopisto Lappian, Ammattiopisto Luovin, Koulutuskeskus Brahen, Koulutuskeskus JEDUn, Lapin koulutuskeskus REDUn, Oulun Palvelualan Opiston sekä Suomen Diakoniaopiston kanssa. Lisäksi mukana on satoja yhteistyökumppaneita. Tapahtuman taustaorganisaatio on Skills Finland ry, joka koordinoi ammattitaitokilpailutoimintaa Suomessa ja lähettää maajoukkueet kansainvälisiin kilpailuihin.

Taitaja2021 Oulu, viestintäpällikkö Marsa Jurvakainen, 050 336 6704, marsa.jurvakainen@osao.fi

Taitaja2021 Oulu, kilpailujohtaja Sauli Jaara, 0400 330 587, sauli.jaara@osao.fi

Taitaja-päällikkö Petri Hörkkö, 050 523 9696, petri.horkko@skillsfinland.fi

Ville Köngäs juontotehtävissä Ilo Irti kesäterassilla 2020 -tapahtumassa.
Kuva: Rami Ranta
Ville Köngäs juontotehtävissä Ilo Irti kesäterassilla 2020 -tapahtumassa. Kuva: Rami Ranta