Erkki Järvinen koncerndirektör för Snellmankoncernen

Snellmankoncernens styrelse har utnämnt Erkki Järvinen, 57, till ny koncerndirektör från och med 8.2.2018.

Erkki Järvinen (EM) har tidigare arbetat som verkställande direktör för bland andra Tikkurila och Rautakirja. Under sin arbetskarriär har han deltagit i styrelsearbete i flera olika företag och är för tillfället medlem av bl.a. YIT-koncernens styrelse.

Erkki Järvinen får nu ledarskapet över en livsmedelskoncern som har verksamhet i Finland och Sverige. Snellmankoncernens största verksamhetsställen finns i Jakobstad och Kervo, koncernen sysselsätter totalt över 1300 personer.

Snellmans nya koncerndirektör känner koncernen redan från tidigare. Han har varit medlem i Oy Snellman Ab:s styrelse sedan år 2011 och har deltagit i byggandet av företagets strategi och tillväxt genom sitt styrelsearbete.

– Jag är verkligen inspirerad av den här uppgiften, det är fint att få möjlighet att leda och utveckla Snellman i en ny roll. Jag ser att vi har utmärkta möjligheter att ytterligare utveckla företaget till en ännu större och mer mångsidig aktör inom livsmedelsbranschen, säger Erkki Järvinen.

Snellmankoncernens rötter finns i Jakobstad, där företaget är grundat år 1951. Familjeföretaget som månar om traditionerna har ett starkt varumärke och är känt för sina högklassiga produkter.

Koncernens styrelseordförande Henrik Snellman ser med tillförsikt på framtiden.

– Erkki tillför vår koncern ett starkt och djupt kunnande av affärsledning.

Det långa arbetet i Snellmans styrelse innebär att han samtidigt också står för kontinuitet. Han känner företaget väl och har förmåga att föra det mot nästa utvecklingsskede säger Henrik Snellman.

Erkki Järvinen, koncerndirektör (from. 8.2), Snellmankoncernen
tfn 0400 455913, erkkio.jarvinen@gmail.com

Henrik Snellman, styrelsens ordförande, Snellmankoncernen
tfn 0500 564815, henrik.snellman@snellman.fi

Snellman-koncernen har fem verksamhetsområden inom livsmedelsbranschen: Köttförädling, Färdigmat, Panini, Food Service och Djurmat. Koncernen har verksamhet i Finland och i Sverige. De största verksamhetsorterna är Jakobstad och Kervo. Koncernens omsättning år 2017 var c. 300 miljoner euro och den sysselsätter över 1300 personer.

Nu behövs handling – Snellman höjer producentpriset och satsar på den unika finländska primärproduktionen8.2.2018 07:00Tiedote

Nyt tarvitaan tekoja – Snellman nostaa tuottajahintaa ja panostaa ainutlaatuisen suomalaiseen alkutuotantoon8.2.2018 07:00Tiedote

Snellmanin tuotteiden perustana on perhetiloilla tuotettu, gmo-vapaa suomalainen liha. Yleiset markkinahinnat ovat olleet laskusuunnassa, mutta suomalaisen alkutuotannon varmistamiseksi tarvitaan nyt konkreettisia tekoja. Snellman nostaa sianlihan tuottajahintaa 2-4 c/kg tuotantotavasta riippuen. Korotus on jatkoa viime vuoden lopussa tehdyille korotuksille. Naudanlihan tuottajahintaa nostetaan 5-10 c/kg nautalajista riippuen. Muutokset astuvat voimaan 25.2.2018. Samalla Snellman investoi ainutlaatuisen suomalaisen sikaketjun tulevaisuuteen Kunnon Maatiaispossujen jalostuksessa ja ruokinnassa.