Etätyöt näkyvät DNA:n verkkoliikenteen jatkuvana kasvuna ja kiireaikojen muutoksena – myös tietoturvasta hyvä huolehtia poikkeustilanteessa

Muutoksia DNA:n verkkojen datankäytön määrässä alkoi näkyä jo viikko sitten torstaina. Tämän viikon alussa moni vetäytyi etätöihin, mikä nostatti mobiilidatan käyttöä entisestään. Koulujen sulkeutuminen keskiviikkona lisäsi jälleen etätöiden ja -opintojen määrää ja nostatti paluusuuntaista mobiilidataliikennettä peräti 87 prosentilla DNA:n matkaviestinverkossa. Lisääntyneen netinkäytön myötä myös tietoturvaan ja netikettiin on syytä kiinnittää huomiota.

Etätyöt ja etäopinnot kasvattavat nyt selkeästi DNA:n verkkojen paluusuuntaista upstream-liikennettä eli netinkäyttäjältä eri palveluihin lähtevää liikennettä. Paluusuuntainen mobiililiikenne on kasvanut päivittäin. Viikon takaiseen tilanteeseen verrattuna tämän viikon keskiviikkona ja torstaina kasvua on ollut jopa yli 80 prosenttia. Keskiviikkona, koulujen sulkemispäivänä, paluusuuntainen liikenne kasvoi peräti 87 prosenttia. Esimerkiksi Microsoftin palveluja kuten Skypeä, Teamsia ja Outlookia käytetään laajasti monissa yrityksissä, ja tämä näkyy näiden palvelujen suuntaan lähtevän liikennemäärän merkittävänä kasvuna,

- Lisääntynyt etätyö on jo kolminkertaistanut Microsoftin palvelujen suuntaan lähtevän liikennemäärän verkoissamme. Myös Googlen palvelujen päiväkäyttö on kasvanut selvästi, mikä saattaa johtua Googlen koulupalvelujen kuten Google Classroom -oppimisympäristön lisääntyneestä käytöstä, kertoo DNA:n siirtoverkkojohtaja Mikko Kannisto.

- Verkkodatastamme näkyy selvästi myös liikenteen kasvu tasatunnein, kun etäpalaverit alkavat. Puolenpäivän aikaan kello 11–13 verkkoliikenne puolestaan hiljenee. Tuttua lounasrytmiä nähtävästi noudatetaan kotitoimistoillakin. Lisäksi paluusuuntaisen liikenteen merkittävin kasvu verkossa osuu nyt selvästi toimistoaikaan, eli noin 9:45-15:00 väliseen aikaan, sanoo Kannisto.

Tietoturvasta ja netiketistä huolehdittava myös poikkeustilanteessa

Kaikissa yrityksissä ei ole varauduttu näin runsaaseen etätöiden tekoon, eikä tietoturvallisia VPN-yhteyksiä välttämättä ole mitoitettu riittävän suurelle joukolle. VPN:n avulla vain valikoidut käyttäjät pääsevät käsiksi yrityksen sisäverkkoon.

- Näin laajamittainen etätyö on monille yrityksille ja niiden henkilöstölle aivan uutta. Lisäksi kotona saattaa olla myös lapsia, joiden koulunkäyntiä tulee sommitella töiden lomaan. Nyt olisi kuitenkin todella tärkeä huolehtia myös tietoturvasta. Erilaiset huijaus- ja kalasteluviestit ovat valitettavasti vain jäävuoren huippu, tärkeiden tietojen kaappaus voi käydä ilmi vasta myöhemmin, kuvailee Kannisto.

- Myös lasten ja nuorten kanssa kannattaa keskustella siitä, miten verkossa toimitaan turvallisesti ja vastuullisesti. Yhteisiä pelisääntöjä voi kerrata nyt, kun oletettavasti myös lapset ja nuoret viettävät tavallista enemmän aikaa netissä, jatkaa Kannisto.

DNA:n verkkodatasta näkyy, että uutislähetyksiä ja verkkosisältöä katsotaan selvästi aiempaa enemmän. Erilaiset suoratoistopalvelut ja verkon viihdekäyttö kasvattavat netinkäyttäjälle eli myötäsuuntaan kulkevaa downstream-liikennettä. Aiemmin viihdepalvelujen käyttö on painottunut iltakahdeksan ja iltakymmenen väliseen käyttöhuippuun. Nyt verkkodatasta näkyy, että viihdepalvelujen käyttö on tasaantunut useammalle tunnille päivän mittaan.

siirtoverkkojohtaja Mikko Kannisto, DNA Oyj, puh. 044 590 2527, mikko.kannisto@dna.fi

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n matkaviestinverkon asiakkaat käyttävät eniten mobiilidataa maailmassa liittymää kohden. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 942 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä.

DNA:n myydyimmät puhelimet ja älykellot maaliskuussa 20201.4.2020 08:00:07 EESTTiedote

Maaliskuusta muodostui hyvin poikkeuksellinen kuukausi myös laitekaupan kannalta. Hyvän alkukuun jälkeen markkinassa myytiin puhelimia selvästi vertailuajankohtaa vähemmän, kun poikkeustilanne vei asiakkaiden aikaa muilta asioilta. Apple ja Samsung ottivat tuttuun tapaan eniten listasijoituksia älypuhelimien Top 15 -listalla, mutta ykköspaikkaa kuukaudesta toiseen hallussaan pitänyt Samsung sai nyt luovuttaa kärkisijan Applelle. Apple pitää kärkeä hallussaan myös älykellojen Top 10 -listalla.

DNA:n 5G laajentunut Tampereella ja Tampereen seudulla31.3.2020 08:30:00 EESTTiedote

DNA:n 5G-verkko Tampereella ja Tampereen seudulla on laajentunut. 5G-palvelut ovat saatavilla muun muassa Tampereen keskustassa, Tammelassa, Lielahdessa ja Hyhkyssä. Lisäksi Ylöjärvellä ja Nokialla on avattu lukuisia 5G-tukiasemia. Alkuvuoden mittaan 5G-verkon rakennustyöt jatkuvat ja laajenevat myös muualle Tampereen seudulle. Yhteyksien toimivuus varmistetaan jatkuvalla verkkojen ylläpidolla ja kehityksellä myös tämänhetkisessä poikkeustilanteessa.

DNA:n 5G laajentunut Turun seudulla – matkaviestinverkkojen liikenne kasvussa19.3.2020 08:00:00 EETTiedote

DNA:n 5G-yhteydet Turussa ja Turun seudulla ovat laajentuneet. 5G-yhteyksiä on otettu lisää käyttöön muun muassa Turun keskustassa, Moisiossa, Raisiossa, Ruskolla ja Liedossa. Tämänhetkinen poikkeustilanne on kasvattanut liikennettä DNA:n matkaviestinverkoissa. 5G- ja 4G-verkkojen jatkuva ylläpito ja kehitys varmistavat kuitenkin yhteyksien toimivuuden myös liikenteen kasvaessa.

DNA laskee urheilukanavapakettien hintoja väliaikaisesti ja tarjoaa elokuvia ja sarjoja pakettien tilaajille18.3.2020 19:03:12 EETTiedote

Koronaviruksen aiheuttama tilanne vaikuttaa myös maksukanavien urheilusisältöihin. Useimmat urheilutapahtumat on siirretty myöhemmäksi ja sarjoja on keskeytetty. DNA on ilmoittanut laskevansa tilapäisesti useimpien urheilukanavapakettien tilaushintoja nykyisillä tilaajilla. Lisäksi sisällöltään muuttuneiden pakettien tilaajille on avattu urheilutauon ajaksi runsaasti muuta ohjelmatarjontaa – elokuvia ja sarjoja – koko perheelle.

DNA:n 5G-yhteydet laajentuneet pääkaupunkiseudulla - matkaviestinverkkojen toimivuus varmistetaan myös poikkeusoloissa17.3.2020 16:28:36 EETTiedote

DNA:n 5G-verkko on laajentunut pääkaupunkiseudulla Sipooseen, Espooseen sekä uusille alueille Helsingissä ja Vantaalla. Espoossa 5G-yhteydet on otettu ensimmäisenä käyttöön Tapiolassa ja Otaniemessä. Jatkuvalla 5G- ja 4G-verkkojen ylläpidolla ja kehityksellä DNA pyrkii varmistamaan yhteyksien toimivuuden myös poikkeustilanteessa. DNA:n verkkoihin on varattu kapasiteettia myös kasvavia käyttöpiikkejä huomioiden, ja verkonhallinta on hajautettu eri sijainteihin toimintavarmuuden takaamiseksi.