Etätyöt näkyvät DNA:n verkkoliikenteen jatkuvana kasvuna ja kiireaikojen muutoksena – myös tietoturvasta hyvä huolehtia poikkeustilanteessa

Muutoksia DNA:n verkkojen datankäytön määrässä alkoi näkyä jo viikko sitten torstaina. Tämän viikon alussa moni vetäytyi etätöihin, mikä nostatti mobiilidatan käyttöä entisestään. Koulujen sulkeutuminen keskiviikkona lisäsi jälleen etätöiden ja -opintojen määrää ja nostatti paluusuuntaista mobiilidataliikennettä peräti 87 prosentilla DNA:n matkaviestinverkossa. Lisääntyneen netinkäytön myötä myös tietoturvaan ja netikettiin on syytä kiinnittää huomiota.

Etätyöt ja etäopinnot kasvattavat nyt selkeästi DNA:n verkkojen paluusuuntaista upstream-liikennettä eli netinkäyttäjältä eri palveluihin lähtevää liikennettä. Paluusuuntainen mobiililiikenne on kasvanut päivittäin. Viikon takaiseen tilanteeseen verrattuna tämän viikon keskiviikkona ja torstaina kasvua on ollut jopa yli 80 prosenttia. Keskiviikkona, koulujen sulkemispäivänä, paluusuuntainen liikenne kasvoi peräti 87 prosenttia. Esimerkiksi Microsoftin palveluja kuten Skypeä, Teamsia ja Outlookia käytetään laajasti monissa yrityksissä, ja tämä näkyy näiden palvelujen suuntaan lähtevän liikennemäärän merkittävänä kasvuna,

- Lisääntynyt etätyö on jo kolminkertaistanut Microsoftin palvelujen suuntaan lähtevän liikennemäärän verkoissamme. Myös Googlen palvelujen päiväkäyttö on kasvanut selvästi, mikä saattaa johtua Googlen koulupalvelujen kuten Google Classroom -oppimisympäristön lisääntyneestä käytöstä, kertoo DNA:n siirtoverkkojohtaja Mikko Kannisto.

- Verkkodatastamme näkyy selvästi myös liikenteen kasvu tasatunnein, kun etäpalaverit alkavat. Puolenpäivän aikaan kello 11–13 verkkoliikenne puolestaan hiljenee. Tuttua lounasrytmiä nähtävästi noudatetaan kotitoimistoillakin. Lisäksi paluusuuntaisen liikenteen merkittävin kasvu verkossa osuu nyt selvästi toimistoaikaan, eli noin 9:45-15:00 väliseen aikaan, sanoo Kannisto.

Tietoturvasta ja netiketistä huolehdittava myös poikkeustilanteessa

Kaikissa yrityksissä ei ole varauduttu näin runsaaseen etätöiden tekoon, eikä tietoturvallisia VPN-yhteyksiä välttämättä ole mitoitettu riittävän suurelle joukolle. VPN:n avulla vain valikoidut käyttäjät pääsevät käsiksi yrityksen sisäverkkoon.

- Näin laajamittainen etätyö on monille yrityksille ja niiden henkilöstölle aivan uutta. Lisäksi kotona saattaa olla myös lapsia, joiden koulunkäyntiä tulee sommitella töiden lomaan. Nyt olisi kuitenkin todella tärkeä huolehtia myös tietoturvasta. Erilaiset huijaus- ja kalasteluviestit ovat valitettavasti vain jäävuoren huippu, tärkeiden tietojen kaappaus voi käydä ilmi vasta myöhemmin, kuvailee Kannisto.

- Myös lasten ja nuorten kanssa kannattaa keskustella siitä, miten verkossa toimitaan turvallisesti ja vastuullisesti. Yhteisiä pelisääntöjä voi kerrata nyt, kun oletettavasti myös lapset ja nuoret viettävät tavallista enemmän aikaa netissä, jatkaa Kannisto.

DNA:n verkkodatasta näkyy, että uutislähetyksiä ja verkkosisältöä katsotaan selvästi aiempaa enemmän. Erilaiset suoratoistopalvelut ja verkon viihdekäyttö kasvattavat netinkäyttäjälle eli myötäsuuntaan kulkevaa downstream-liikennettä. Aiemmin viihdepalvelujen käyttö on painottunut iltakahdeksan ja iltakymmenen väliseen käyttöhuippuun. Nyt verkkodatasta näkyy, että viihdepalvelujen käyttö on tasaantunut useammalle tunnille päivän mittaan.

DNA:n verkkoihin on varattu kapasiteettia myös kasvavia käyttöpiikkejä huomioiden, ja verkonhallinta on hajautettu eri sijainteihin toimintavarmuuden takaamiseksi.

siirtoverkkojohtaja Mikko Kannisto, DNA Oyj, puh. 044 590 2527, mikko.kannisto@dna.fi

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n matkaviestinverkon asiakkaat käyttävät eniten mobiilidataa maailmassa liittymää kohden. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 942 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä.

DNA:n kesäkuun 2022 myydyimmät puhelimet, älykellot ja tietokoneet – lasten kellopuhelimet hyppäsivät myydyimpien listalle1.7.2022 08:00:00 EEST | Tiedote

Ensipuhelimiksi ja varapuhelimiksi hankittavat 4G-puhelimet nousivat toukokuun tavoin myös kesäkuussa myydyimpien puhelinten listalle. Kesällä puhelinta ostettaessa korostuvat myös näytön ominaisuudet, akunkesto ja vedenkestävyys. Lapsille suunnatut Xplora-kellopuhelimet nousivat komeasti DNA:n kesäkuun myydyimpien älykellojen ja aktiivisuusrannekkeiden listalle. ASUS nappasi puolestaan eniten listasijoituksia myydyimpien tietokoneiden listalla.

Yhteisverkossa uusi 5G-taajuusalue käyttöön kesän aikana – paremmat yhteydet festareille, mökkireissuille ja matkoille29.6.2022 09:40:00 EEST | Tiedote

DNA:n ja Telian yhteisesti omistama Suomen Yhteisverkko Oy on rakentanut kattavaa 5G-verkkoa Saimaan alueelle. Uusi nopeampi verkko toimii jo muun muassa Juvalla, Parikkalassa, Punkaharjulla, Puumalassa, ja Sulkavalla. Työn myötä myös alueen 4G-yhteydet ovat parantuneet. Uusi nopeampi verkko helpottaa kesän viettoa alueella tuoden varmemmat yhteydet festareille, mökeille ja kesämatkailuun.

A storm front is approaching Finland, should we unplug everything? Expert explains when such precautions are an overreaction and when not28.6.2022 14:20:00 EEST | Press release

Heavy rains, lightning and thunderstorms are expected to hit the western and southern parts of Finland during Tuesday and Wednesday. Many were taught as children that in the event of thunder, electrical equipment, phones and modems must be unplugged, but are the old instructions still valid? Sami Aavikko, CEO of DNA Store, says that in rural areas, you should still follow the advice, although in urban areas the measure is mainly useful as something that strengthens your sense of security.

Ukkosrintama lähestyy Suomea, täytyykö töpselit ottaa irti seinästä? Asiantuntija kertoo, milloin varotoimenpide on ylireagointia ja milloin ei28.6.2022 14:20:00 EEST | Tiedote

Rankkasateiden, salamoiden ja ukkospuuskien ennakoidaan iskevän Suomen länsi- ja eteläosiin vielä tiistain ja keskiviikon aikana. Monelle on lapsena opetettu, että ukkosella sähkölaitteet ja puhelin tai modeemi täytyy ottaa seinästä irti, mutta pitävätkö vanhat ohjeet yhä paikkansa? DNA Kaupan toimitusjohtaja Sami Aavikko kertoo, että maaseudulla neuvosta kannattaa yhä ottaa vaarin, joskin kaupunkialueilla toimenpiteestä on hyötyä lähinnä turvallisuudentunteen vahvistajana.

DNA's and SOS Children's Village's popular fairy tale series continues23.6.2022 10:00:00 EEST | Press release

SOS Children’s Village and DNA publish two new fairy tales in their common fairy tale series. The new fairy tales are intended to draw attention to the facts that steady everyday life and being safely together with adults close to you is the greatest celebration for a child. The Satuillaan fairy tale series started as a cooperation between DNA and SOS Children's Village in 2019. The fairy tales are very popular: together they have now more than half a million listening sessions, and they still gain more than one thousand listening session monthly.