BlackRockBlackRock

ETF:t menestyvät Euroopassa volatiileilla markkinoilla

ETF-kyselyn mukaan eurooppalaiset institutionaaliset sijoittajat lisäsivät sijoituksiaan ETF:iin 50 % vuonna 2018

Pörssinoteerattuihin rahastoihin (ETF) sijoittavat institutionaaliset sijoittajat lisäsivät sijoituksiaan ETF:iin 50 prosenttia vuonna 2018, mikä nosti ETF-sijoitusten osuuden niiden kaikista sijoituksista 15 prosenttiin. Tämä käy ilmi Greenwich Associatesin 2018 European Exchange Traded Funds -kyselystä, johon osallistui 127 ETF:iä käyttävää instituutiosijoittajaa.

ETF:ien suosion kasvuun vaikutti erityisesti kolme trendiä:

• Volatiliteetti saa ETF:t kukoistamaan: Vuonna 2018 eurooppalaiset instituutiot varautuivat EKP:n mahdollisten koronnostojen ja geopoliittisten riskien aiheuttamaan markkinaturbulenssiin tasapainottamalla sijoitussalkkujaan. Muutokset salkuissa lisäsivät ETF:ien kysyntää. Instituutioiden mukaan ETF:t ovat monipuolisia salkunrakennuksen työkaluja, koska kaupankäynti on niillä nopeaa, yhdellä kaupalla saa hajautettua sijoituksia ja niiden likviditeetti on hyvä.
  • Indeksivallankumous: Viime vuonna eurooppalaiset instituutiot jatkoivat varojensa siirtämistä aktiivisesti hoidetuista tuotteista indeksirahastoihin tavoitellessaan markkinatuottoa alhaisilla kustannuksilla. Tämän johdosta ETF:iin tehdyt sijoitukset kasvoivat. Kyselyyn osallistuneista 84 prosenttia suosi niitä passiivisen sijoittamisen välineenä. Trendi jatkuu todennäköisesti vuonna 2019, sillä instituutiot ovat sijoittaneet indeksistrategioihin selvästi vähemmän kuin niiden omasta mielestä olisi optimaalista.
  • Vastuullisuus on avainasemassa: Eurooppalaiset instituutiot kytkevät ympäristön, yhteiskunnan ja hallinnon (ESG) huomioivat tekijät sijoitusprosessiinsa, ja monet näistä sijoittajista suosivat ETF:iä keinona sijoittaa ESG-sijoitustuotteisiin. 44 prosenttia kaikista kyselyyn osallistuneista ja puolet sijoituspäätöksiä tekevistä vastaajista käyttää ESG-sijoitustensa päävälineenä ETF:iä. Lähes puolet kyselyn sijoittajista olettaa sijoittavansa yli 50 prosenttia kokonaisvaroistaan ESG-kriteerit täyttäviin sijoituskohteisiin seuraavan viiden vuoden aikana.

“Datamme viittaa siihen, että eurooppalaisten instituutioiden tekemien ETF-sijoitusten reipas kasvu viime vuonna ei tapahtunut markkinoiden levottomuudesta huolimatta vaan sen takia”, sanoo Greenwich Associatesin toimitusjohtaja Andrew McCollum,joka on kirjoittanut kirjan In Turbulent Times, European Institutions Turn to ETFs.

Instituutiot käyttävät ETF:iä sekä taktisina että strategisina pitkän aikavälin välineinä sijoitussalkuissaan. Sijoitukset korko- ja osake-ETF:iin kaksinkertaistuivat. Korko-ETF-sijoitusten osuus on 20 prosenttia institutionaalisten ETF-sijoittajien kaikista sijoituksista, kun taas osake-ETF-sijoitusten osuus nousi noin 28 prosenttiin vuoden 2017 14 prosentista.

ETF:ien kasvua ja kysyntää tukevat myös älybeetastrategiat. Kaksi kolmasosaa kyselyyn osallistuneista ja lähes kolme neljäsosaa itsenäisesti asiakkaidensa puolesta sijoituspäätöksiä tekevistä varainhoitajista sijoittaa faktoripohjaisiin tai älybeeta-ETF:iin. Yli kolmannes aikoo lisätä sijoituksiaan niihin seuraavan 12 kuukauden aikana, ja melkein puolet kyselyyn vastanneista suunnittelee lisäävänsä sijoituksia älybeeta-ETF:iin vähintään 10 prosentilla.

Greenwich Associates ennustaa institutionaalisten sijoittajien ETF-sijoitusten kasvun jatkuvan vuonna 2019, sillä lähes 40 prosenttia kyselyyn osallistuneista nykyisistä ETF-sijoittajista aikoo lisätä ETF-sijoituksiaan seuraavan 12 kuukauden aikana.

“Volatiliteetti palasi markkinoille vuonna 2018, ja sijoittajat kääntyivät ETF:ien puoleen saadakseen alfaa, hallitakseen riskejä, sijoittaakseen vastuullisesti ja hyödyntääkseen likviditeettiä kiristyneissä rahoitusolosuhteissa”, sanoo Brett Pybus, iSharesin EMEA-alueen sijoitus- ja tuotestrategioiden johtaja BlackRockissa.

“Jatkossa vallankumous eurooppalaisten salkkujen rakentamistavassa kiihdyttää ETF:ien käytön viime vuosien kasvuvauhtia. Sijoittajien kustannusherkkyys, sääntelyn muuttuminen, korkomarkkinaekosysteemin uudistuminen ja tiedon ja analyysityökalujen parantunut saatavuus luovat suotuisia olosuhteita tulevaisuuden kasvulle.”

Greenwich Associatesin 2018 European Exchange Traded Funds Survey tiedotteen lopussa linkin takana.

Alkuperäinen lehdistötiedote kokonaisuudessaan alla. Mikäli käännöksessä on eroja alkuperäiseen tiedotteeseen, alkuperäinen tiedote pätee.

.

DURING TIMES OF VOLATILITY, ETFs THRIVE IN EUROPE

Latest Greenwich Associates European ETF Study

Shows Surge in ETF Allocations in Institutional Portfolios

European institutions increased ETF allocations by 50% in 2018

Thursday, February 28, 2019 Stamford, CT USA — Allocations to exchange-traded funds (ETFs) by institutions currently investing in them increased by 50% in 2018, totaling 15% of total assets among the 127 institutional ETF investors participating in the Greenwich Associates 2018 European Exchange-Traded Funds Study.

Growth was driven in large part by three key trends:

• ETFs Thrive in Volatility: European institutions in 2018 were repositioning their portfolios for a turbulent investment environment centered on possible ECB rate hikes and a host of geopolitical risks. The implementation of these changes increased demand for ETFs. Institutions say ETFs’ speed of execution, single-trade diversification and liquidity make them versatile tools for portfolio construction.
  •
  • Index Revolution: European institutions in search of low-cost beta continued shifting assets from active management to index strategies last year. This shift increased asset flows into ETFs, the preferred vehicle for index exposures for 84% of study participants. This trend will likely continue in 2019, since institutions’ allocations to index strategies still fall well short of what they consider optimal levels.
  •
  • ESG is Key: European institutions are integrating Environmental, Social and Governance (ESG) standards into their investment process, and many of these investors are using ETFs as their vehicle of choice for ESG exposures. Forty-four percent of study participants overall and half the investment managers are using ETFs as a main vehicle to address ESG. Almost half the investors in the study expect to have more than 50% of their total assets managed with ESG criteria within the next five years.

“Our data suggests that last year’s robust growth in ETF investments by European institutions occurred not in spite of the turbulent conditions, but because of them,” says Greenwich Associates Managing Director Andrew McCollum author of In Turbulent Times, European

Institutions Turn to ETFs.

Institutions are utilizing ETFs as both tactical tools and as a strategic, longer-term staple in the portfolio. In fixed income, ETF allocations doubled to 20% of total assets among institutional ETF investors, as did allocations to equity ETFs, which increased to approximately 28% of assets from 14% in 2017.

Meanwhile, smart beta strategies remain a steady driver of ETF growth and demand. Two-thirds of study participants overall and nearly three-quarters of discretionary wealth managers invest in factor-based or smart beta ETFs. More than a third expect to increase allocations in the next 12 months and almost half of respondents planning to increase smart beta ETF allocations expect to boost these levels by 10% or more.

Greenwich Associates is projecting continued growth in institutional ETF investment in 2019, with nearly 40% of existing ETF investors participating in the study planning to increase their ETF allocations in the coming 12 months.

“In a year that saw the return of broad market volatility, investors turned to ETFs to capture alpha, manage risk, invest sustainably, and tap liquidity in tighter financial conditions,” says Brett Pybus, Head of iShares EMEA Investment and Product Strategy team at BlackRock, the sponsor of the research. “Looking forward, a revolution in the way portfolios are built in Europe will feed the momentum in ETF adoption we’ve seen in recent years. Investor sensitivity to cost, transformative regulation, the modernization of the fixed-income ecosystem and greater access to data and analysis tools are all setting the stage for future growth.”

BlackRock auttaa sijoittajia rakentamaan taloudellisesta tulevaisuuttaan. Sijoittajien varainhoitajana ja johtavana teknisten ratkaisujen tarjoajana asiakkaamme kääntyvät puoleemme tehdessään suunnitelmia tavoitteidensa saavuttamiseksi. BlackRock hallinnoi asiakkaidensa puolesta maailmanlaajuisesti 5 987 miljardin dollarin varoja (31.12.2018). Lisätietoja: www.blackrock.com Twitter: @blackrock | Blogi: www.blackrockblog.com | LinkedIn: www.linkedin.com/company/blackrock.

iShares

iShares vastaa sijoittajien muuttuviin tarpeisiin avaamalla mahdollisuuksia eri markkinoilla. iSharesilla on yli kahdenkymmenen vuoden kokemus ETF-rahastoista, joita sillä on maailmanlaajuisesti yli 800. iSharesin hallinnoimat varat ovat yli 1 700 miljardia dollaria (31.12.2018). iShares vie finanssialaa jatkuvasti eteenpäin. BlackRockin ammattimainen salkunhoito ja riskinhallinta ovat iShares-rahastojen taustalla. BlackRockin hallinnoitavaksi on uskottu enemmän varoja kuin millekään muulle sijoitusyhtiölle. [1]
 [1] BlackRockin hallinnoimat varat olivat 5 987 miljardiaa dollaria 31.12.2018.

Volatiilisena vuonna BlackRockin iShares erottui edukseen – hyvät lähtökohdat tulevalle globaalille kasvulle10.1.2019 11:14:41 EETTiedote

iShares ETF:ien kaupankäyntivolyymi ylitti 7,3 biljoonaa dollaria vuonna 2018 osoituksena ETF:ien monikäyttöisyydestä. 2018 viimeisellä neljänneksellä saavutettiin iSharesin globaalien ETF-virtojen kaikkien aikojen ennätys 81 miljardia dollaria. Joukkolaina-ETF:t lähellä 1 biljoonan dollarin rajaa. Vastuullisesta sijoittamisesta tulee valtavirtaa.