Elinkeinoelämän tutkimuslaitos ETLA

Etla: Kiinan vientikilpailu on uhka myös suomalaisille yrityksille

Jaa
Kiinan kasvava vientikilpailu on vähentänyt suomalaisyritysten kokonaisviennin arvoa hintojen laskun kautta, käy ilmi tänään julkaistusta Etla-tutkimuksesta. Analyysi osoittaa, että yritykset laskevat tuotehintoja, jotta markkinaosuudet voitaisiin säilyttää Kiinan kilpailun kiristyessä. Hintavaikutus on suurempi tuotteille, jotka kilpailevat ennemmin hinnoilla kuin laadulla tai brändillä. Kilpailun kiristyessä yritykset muuttavat myös vientituotteiden valikoimaansa ja keskittyvät tärkeimpiin vientituotteisiinsa.
Etlan tutkimuspäällikkö Katariina Nilsson Hakkala
Etlan tutkimuspäällikkö Katariina Nilsson Hakkala

Kiinan tuotanto on noussut yhä korkeammalle arvoketjun tikkailla. Lisääntynyt kilpailu uhkaa nyt myös pidemmälle jalostettuja tuotteita, jotka ovat tärkeitä vientituotteita niin Suomelle kuin muillekin kehittyneille talouksille. Kiinan vientikilpailu syrjäyttää jo aggregaattitasolla suomalaisten tuotteiden vientiä niissä maissa, joihin molemmat maat vievät samoja tuotteita.

Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen tuoreen tutkimuksen, ja tänään julkaistun ETLA Muistion mukaan Kiinan kilpailun vaikutus vientituotteiden hintoihin on tärkeä suomalaisen tuote- ja maakohtaisen kokonaisviennin arvoa supistava mekanismi. Kiinan kilpailun kiristyessä yritykset laskevat tuotehintoja markkinaosuuksien säilyttämiseksi. Hintavaikutus on myös suurempi tuotteille, jotka kilpailevat hinnoilla pikemmin kuin laadulla ja tuotebrändillä. Etlan tutkimuspäällikön Katariina Nilsson Hakkalan ja Aalto-yliopiston apulaisprofessorin Yao Panin tutkimus Emerging Trade Battlefield with China: Export Competition and Firm’s Coping Strategies” (Working Papers 71) (ETLA Muistio 83) paljastaa myös yritysten sopeutumis- ja selviytymisstrategiota, joita ei havaita maa- ja tuotetason analyysissä.

Yritysten sopeutumisstrategiana on ollut mm. vientituotevalikoiman muuttaminen. Kiinan kilpailun kasvaessa yritykset ovat siis muuttaneet valikoimaansa keskittymällä viemään tuotteita, jotka ovat suhteellisesti tärkeämpiä yritysten globaalissa kokonaisviennissä. Vähemmän tärkeiden tuotteiden viennistä luovuttiin kokonaan niillä markkinoilla, joilla Kiinan kilpailu kiristyi.

- Yritystasolta paljastuu, että yritykset sopeutuvat kiristyneeseen kilpailuun sekä pudottamalla hintoja että keskittämällä vientiä tärkeimpiin vientituotteisiinsa. Lisääntynyt kilpailu Kiinan taholta uhkaa nyt myös pidemmälle jalostettuja suomalaisia tuotteita. Olisikin tärkeää, että politiikkatoimet keskittyisivät tukemaan esimerkiksi laadulla ja brändillä kilpailevien hyödykkeiden tuotannon ja viennin kasvua, Etlan Katariina Nilsson Hakkala korostaa.

Eritellyt, ns. heterogeeniset tuotteet, jotka kilpailevat ominaisuuksilla, kuten laatu, brändi ja yrityskohtainen osaaminen, pärjäävät paremmin vientikilpailussa hintoja laskematta. Näissä tuotteissa myös kotimaisen arvonlisän osuus on korkeampi. Kiinan kasvavan viennin uhkaa suomalaisyrityksille voidaankin torjua parhaiten T&K:lla, joka tähtää nimenomaan korkean arvonlisän tuotteiden tuotantoon ja vientiin. Tutkimus- ja tuotekehitysinvestointien jatkuva tukeminen sekä yrityksissä että julkisella sektorilla on yksi tärkeimmistä politiikkatoimista, joka synnyttää uusia kilpailukykyisiä korkean osaamisen vientituotteita, Etla korostaa.

Nilsson Hakkala, Katariina ja Pan, Yao:Emerging Trade Battlefield with China: Export Competition and Firm’s Coping Strategies” (Working Papers 71) sekä ”Kiinan vienti on uhka myös suomalaisten yritysten vientimarkkinoilla” (ETLA Muistio 83)

Lisätiedot:

Tutkimuspäällikkö Katariina Nilsson Hakkala, ETLA, p. 040 3045563 (WhatsApp) tai +63 917 8752511 (tavoitettavissa ennen klo 14), katariina.nilsson.hakkala@etla.fi

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Etlan tutkimuspäällikkö Katariina Nilsson Hakkala
Etlan tutkimuspäällikkö Katariina Nilsson Hakkala
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Elinkeinoelämän tutkimuslaitos ETLA
Elinkeinoelämän tutkimuslaitos ETLA
Arkadiankatu 23 B
00100 HELSINKI

09 609 900http://www.etla.fi

ETLA eli Elinkeinoelämän tutkimuslaitos tutkii, ennustaa ja arvioi. Etla on yksityinen, voittoa tavoittelematon asiantuntijaorganisaatio.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Elinkeinoelämän tutkimuslaitos ETLA

Etla: Osa-aikatyö Suomessa kasvaa ja tehdyt työtunnit työntekijää kohden vähenevät edelleen17.4.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Suomessa tehdyt työtunnit työntekijää kohden vähenevät todennäköisesti edelleen tulevaisuudessa, käy ilmi Etlan tuoreesta selvityksestä. Kehitykseen vaikuttavat osa-aikatyöllisyyden yleinen kasvu sekä julkisen sektorin, erityisesti terveyspalvelujen, kasvava työnkysyntä. Osa-aikaisten määrä on kasvanut vuodesta 2015 vuoteen 2023 kolmanneksella, kun samaan aikaan kokoaikaisten osuus on noussut vain nelisen prosenttia.

Etla: Verotuksen painopiste tukemaan kasvua15.4.2024 11:33:31 EEST | Tiedote

Etlan ehdotus toimenpiteiksi Suomen talouden kurssin muuttamiseksi eli Suomen pelastuspaketti sisälsi laajan joukon pitkän aikavälin rakenteellisia uudistuksia, mutta myös lyhyen aikavälin toimia, joilla verotuksen rakennetta saataisiin muutettua kasvua tukevaan suuntaan. Toimet muodostavat kokonaisuuden, jonka avulla verotuksen painopiste siirtyy kohti kasvua vähemmän haittaavia veromuotoja, arvioi tutkimusjohtaja Tero Kuusi.

Etla ennustaa: käänne talouteen jo loppuvuodesta - “hallituksen investointipaketista pitäisi luopua”26.3.2024 09:00:00 EET | Tiedote

Elinkeinoelämän tutkimuslaitos ennustaa suhdanteen kääntyvän jo loppuvuodesta, mutta lähivuosien talouskasvu jää vaatimattomaksi. Heikko alkuvuosi painaa kuluvan vuoden talouskasvun 0,3 prosenttiin. Ensi vuonna bkt:n kasvu yltää jo 1,4 prosenttiin. Investoinnit kääntyvät tänä vuonna vaatimattomaan mutta laaja-alaiseen kasvuun ja Suomen vienti alkaa palautua. Työttömyysaste nousee vielä tänä vuonna, mutta laskee ensi vuonna. Kuluttajahintainflaatio pysyy matalana.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye