EU:n ajama amerikkalaistyylinen ryhmäkanne ei sovi Suomeen

Euroopan komission julkistama Kuluttajat vahvempaan asemaan -lakipaketti sisältää ryhmäkannetta koskevan direktiiviehdotuksen. Ryhmäkanteen toteutuminen komission esittämässä muodossa tekisi tyhjäksi suomalaisen tasapainoisen ryhmäkannesääntelyn ja virkavastuulla tehtävän harkinnan. Ehdotus sisältää Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaan mukaan piirteitä amerikkalaisesta ryhmäkannekäytännöstä, jossa yksityiset tahot voivat tehtailla kanteita.

Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa. Kuva: Roni Rekomaa, Lehtikuva

Euroopan komissio ei ota Kuluttajat vahvempaan asemaan -hankkeessa huomioon pohjoismaista kuluttaja-asiamiesinstituutiota, joka hoitaa lakisääteisesti ja virkavastuulla kuluttajansuojaa. Suomessa kuluttaja-asiamies voi ajaa ryhmäkannetta tuomioistuimessa tai viedä ryhmävalituksen kuluttajariitalautakuntaan.

“Komissio esittää, että paketti välttää amerikkalaisen ryhmäkanteen ongelmat, vaikka tosiasiassa direktiiviehdotus rakentuu pitkälti surullisenkuuluisalle amerikkalaiselle järjestelmälle”, Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa toteaa.

Euroopan komissio luopuu direktiiviehdotuksen myötä omasta suosituksestaan vuodelta 2013, jossa kuluttajansuojaa ja ryhmämekanismeja kehitettiin mutta vältettiin amerikkalaiset ongelmat. Suomessa on Linnainmaan mukaan jatkossakin saatava säätää, että ryhmäkanteissa kantajana toimii kuluttaja-asiamies eivätkä yksityiset tahot.

Komission suositus vuodelta 2013 rakentuu niin sanotulle opt-in-periaatteelle, jossa ryhmäkannetta ajetaan siihen ilmoittautuneiden kuluttajien puolesta. Nyt komissio rakentaa ehdotuksensa amerikkalaistyyliselle opt-out-periaatteelle, jossa kanne nostetaan kaikkien vastaavassa tilanteessa olevien puolesta, jopa näiden siitä tietämättä.

Amerikkalaistyylisen ryhmäkanteen ongelmiin kuuluvat Linnainmaan mukaan rahastustyyliset rangaistusluontoiset vahingonkorvaukset, joita Euroopan komissio on tähän asti halunnut välttää.

“Uudessa paketissa otetaan amerikkalainen linja ehdottamalla kuluttajaviranomaisille oikeus määrätä suuria seuraamusmaksuja, jopa neljä prosenttia yrityksen liikevaihdosta. Eurooppalainen järjestelmä on tähän asti perustunut todellisen vahingon korvaamiseen, mutta nyt sen päälle ehdotetaan seuraamusmaksuja”, Linnainmaa sanoo.

Rangaistusluonteisuus vahingonkorvauksissa on Linnainmaan mukaan eurooppalaiselle oikeusjärjestelmälle vieras elementti. Lisäksi ongelmana on vallan keskittyminen. Kuluttajaviranomaisten tehtävänä on ohjeistaa, valvoa ja ajaa kuluttajien etua, tarvittaessa myös tuomioistuimissa. Suomalaiseen viranomaisten toimivallanjakoon ei sovi, että ohjeistava ja valvova viranomainen määräisi itse myös suuria seuraamusmaksuja.

“Suomessa on tasapainoinen ryhmäkannesääntely ja hyväksi havaittu kuluttaja-asiamiesinstituutio. Suomen on tehtävä työtä sen eteen, ettei EU tuo järjestelmäämme amerikkaistyylistä rahastukseen ja painostukseen perustuvaa  oikeudenkäyntiteollisuutta”, Linnainmaa toteaa

Pörssiyhtiöiden hallitukset päättävät jatkossakin toimitusjohtajan palkitsemisesta16.4.2018 13:19Tiedote

Valtiovarainministeriön osakkeenomistajien oikeudet -työryhmä on tänään antanut mietintönsä, joka sisältää muutoksia esimerkiksi institutionaalisten sijoittajien avoimuuteen ja toimitusjohtajan palkitsemiseen. Työryhmän ehdottamilla muutoksilla ei Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaan mukaan olisi merkittäviä vaikutuksia suomalaisiin pörssiyhtiöihin.

Kehysriihen päätökset eivät korjaa rakenteellista alijäämää11.4.2018 21:56Tiedote

Hallituksen kehysriihessä päättämät toimet ovat Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemen mukaan oikeansuuntaisia. Työllisyyttä tukevat ratkaisut eivät kuitenkaan riitä nostamaan työllisyysastetta sellaiselle tasolle, että julkisen talouden rakenteellinen alijäämä korjaantuisi. Romakkaniemi on pettynyt, että hallitusohjelman kirjauksesta huolimatta paikallinen sopiminen ei edennyt kehysriihessä.

Keskuskauppakamarin Romakkaniemi kehysriihestä: Vetokratia halvaannuttaa päätöksentekoa3.4.2018 11:35Tiedote

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi perää hallitukselta julkista taloutta tervehdyttäviä päätöksiä kehysriihessä. Talouskasvu on jättänyt varjoonsa sen tosiasian, että julkinen velka kasvaa edelleen ja hyvinvointivaltion tulevaisuuden kannalta välttämättömiä rakenteellisia uudistuksia on edelleen tekemättä. Työllisyysaste on aivan liian alhainen hyvinvointiyhteiskunnan rahoituksen turvaamiseksi.

Sote-uudistus vietävä maaliin - paluu lähtöruutuun olisi surkea vaihtoehto14.3.2018 00:30Tiedote

Ehdotettu sote-uudistus ei ole täydellinen ratkaisu sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämiseksi pitkällä aikavälillä. Uudistuksen toteuttaminen on kuitenkin huomattavasti parempi vaihtoehto kuin sen kaataminen. “Sote-uudistus vie tilannetta parempaan suuntaan nykytilaan verrattuna. Se luo myös hyvän pohjan kehittää palveluiden tuottavuutta ja laatua tulevaisuudessa. Sen takia uudistus on parempi toteuttaa, kuin palata alkuruutuun”, toteaa Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

USA:n terästulleihin vastattava riittävällä voimalla - kauppasota on huonoin mahdollinen lopputulos9.3.2018 13:27Tiedote

EU:n on vastattava riittävällä voimakkuudella ja tarkkuudella presidentti Trumpin vahvistamiin tulleihin teräkselle ja alumiinille, jotta vastaavilta tilanteilta vältyttäisiin jatkossa. “Vastatoimissa on kuitenkin vältyttävä ylireagoinnilta, sillä neuvotteluratkaisu on yhä mahdollinen. EU:n toimien on oltava suhteessa USA:n asettamiin tulleihin, jotta tilanne ei kehittyisi kauppasodaksi", toteaa Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n maajohtaja, Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Timo Vuori.