EU:n kauppakamari: Suomen ensi vuoden haasteet kotimaisessa kysynnässä ja työvoimapulassa
Eurochambresin kyselyssä tiedusteltiin yritysten odotuksia vuodelle 2020. Kysymykset käsittelivät suurimpia haasteita, kansallisen myynnin kehitystä, viennin näkymiä, työllisyyskehitystä, investointien kehitystä sekä liiketoiminnan kehittymistä.
”Omat, kotikutoiset pulmamme ovatkin itse asiassa Euroopan laajuisia haasteita. Myös Euroopan tasolla suurimmat haasteet vuodelle 2020 olivat kotimainen kysyntätilanne, osaavan työvoiman puute sekä työvoimakustannusten korkea taso.”, Keskuskauppakamarin pääekonomisti Kotamäki summaa.
”Suomen kannalta on varsin huolestuttavaa, että jälleen osaavan työvoiman saatavuus koettiin keskeiseksi ongelmaksi ympäri Eurooppaa. Tästä seuraa, ettei Euroopan sisäinen maahanmuutto todennäköisesti merkittävästi tule auttamaan Suomen pulaa osaavista käsipareista”, Kotamäki sanoo.
Kyselytutkimuksessa kysyttiin myös yritysten odotuksia kansallisesta myynnistä. Tulosten mukaan Suomessa odotukset kansallisesta myynnistä ovat heikentyneet viime vuodesta. Silti myynnin kasvua ennakoivia yrityksiä on 23,6 prosenttiyksikköä enemmän kuin myynnin vähentymistä odottavia.
”Samanlaista trendiä seuraavat kyselyn muutkin kohdat - vienti, työllisyys, investoinnit sekä yritysluottamus. Positiivisesti vastaavien yritysten aiempaa pienempi osuus johtuu todennäköisesti talouskasvun hidastumisesta vuonna 2020”, Kotamäki sanoo.
Ennustelaitosten ennusteissa Suomen bruttokansantuotteen odotetaan kasvavan noin prosentin verran vuosina 2019 ja 2020. Kotamäen mukaan tilanne voisi olla huonompikin.
”Talouskasvu on hidastumaan päin – tämä viesti tulee nyt joka puolelta. On kuitenkin muistettava, että Euroopassa positiivista kehitystä vuodelle 2020 odottavien yritysten osuus on toistaiseksi suurempi kuin negatiivista kehitystä odottavien yritysten osuus. Ei siis kannata vielä heittää kirvestä kaivoon”, Kotamäki sanoo.
”Hyvä uutinen vientivetoisen Suomen yrityksille on se, että monissa Euroopan maissa yritykset tuntuvat uskovan kotimaisen myynnin kohtalaiseen kehitykseen. Kenties siinä huomiossa piilee mahdollisuus suomalaisille vientiyrityksillekin”, Kotamäki pohtii.
Eurochambresin kysely tehtiin syyskuussa 2019. Kyselyyn vastasi liki 53 000 yritystä Euroopan 28 eri maasta. Suomessa vastaajia oli noin 700.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mauri KotamäkiPääekonomisti
Puh:+358 942426235mauri.kotamaki@chamber.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Keskuskauppakamari edustaa yli 22 000 suomalaista yritystä, jotka työllistävät yhteensä noin miljoona työntekijää. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari
Keskuskauppakamari: Kansalaisuuslain muutosehdotukset ovat haitaksi pitkäjänteiselle sitoutumiselle suomalaisille työmarkkinoille25.4.2024 13:00:00 EEST | Tiedote
Keskuskauppakamari katsoo, että asumisajan pidentäminen on haitaksi onnistuneelle kotoutumiselle ja pitkäjänteiselle sitoutumiselle suomalaisille työmarkkinoille. Keskuskauppakamarin johtavan asiantuntijan Suvi Pulkkisen mukaan asumisajan pidentäminen kaikkien ryhmien osalta huonontaa Suomen asemaa kansainvälisten osaajien houkuttelussa.
Ekonomistin pikakommentti: Taantuma tarttui työmarkkinoille - työttömyys kasvoi jyrkästi24.4.2024 09:08:57 EEST | Tiedote
Keskuskauppakamarin pääekonomistin Jukka Appelqvistin mukaan työllisyystilanne on pitkään pysynyt suhdannetilanteen heikkouteen nähden yllättävän hyvänä, mutta tuoreista luvuista ei valopilkkuja löydy. Suhdannetilanne heikkeni työmarkkinoilla roimasti maaliskuussa. “Aletaan pikkuhiljaa olla ihan aidoissa taantumatunnelmissa”, sanoo Appelqvist.
Elovena voitti Vuoden brändi 2024 – palkinnon23.4.2024 17:30:00 EEST | Tiedote
Keskuskauppakamarin Vuoden brändi -kilpailun voittajaksi valittiin tänä vuonna Elovena. Elovena on Raisio-konsernin brändi, jonka tuotteet on valmistettu kaurasta. Brändityön ja aineettomien oikeuksien ammattilaisista koostuva asiantuntijaraati valitsi voittajan lukuisten korkeatasoisten brändien joukosta.
Keskuskauppakamari: Kaivatut ratkaisut helpottamaan osaajapulaa jäivät kehysriihessä toteuttamatta17.4.2024 09:01:43 EEST | Tiedote
Keskuskauppakamari pitää huojentavana, että hallitus säästi kehysriihessä koulutuksen merkittäviltä leikkauksilta vaikeassa taloustilanteessa, mutta samalla uupumaan jäivät myös kaivatut panostukset osaavan työvoiman saatavuuteen. Keskuskauppakamarin osaajakyselyyn vastanneista yrityksistä jo lähes 70 prosenttia kokee, että osaajapula on muodostunut niille kasvun esteeksi.
Keskuskauppakamari: Puhtaan siirtymän investointiverohyvityksen käyttöönotto vahva kasvusignaali16.4.2024 16:50:27 EEST | Tiedote
Hallituksen päätös suurten puhtaan siirtymän investointien verohyvityksen käyttöönottamisesta on vahva signaali Suomelta investointikilpailussa. Teolliset investoinnit ovat ratkaisevassa asemassa sekä taloudellisen kasvun että päästötavoitteiden saavuttamisessa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme