EU:n lakiehdotus uhkaa sulkea suomalaiset kiinteistöt ulos vihreän rahoituksen markkinoilta

Lausuntokierroksella oleva EU:n kestävän rahoituksen taksonomiaan liittyvä lakiehdotus uhkaa suomalaisten kiinteistönomistajien kykyä vastata ilmastonmuutoksen torjunnan haasteisiin.

Lakiehdotuksessa kiinteistökannan kestävyys suhteessa ilmastonmuutoksen torjuntaan on määritelty energiatodistuksen avulla siten, että vain A-luokkaan kuuluvat kiinteistöt voivat jatkossa saada vihreää rahoitusta.

Ongelmaksi muodostuu se, että energiatodistusten luokat ovat osa kansallista lainsäädäntöä. Suomessa A-energialuokan vaatimustaso on nostettu niin korkealle, että Motivan mukaan rakennuksista vain yksi prosentti edustaa A-luokkaa. Sen sijaan esimerkiksi Hollannissa A-luokan osuus rakennuskannasta on jopa 16 prosenttia.

”Vihreitä sijoitus- tai rahoituskohteita Euroopasta etsivä sijoittaa siis pääomansa todennäköisemmin Hollannin kuin Suomen kiinteistömarkkinoille siitä syystä, että Suomesta ei ole kestäviä rahoituskohteita saatavilla. Tämä on erittäin huolestuttavaa alan ja itse asiassa koko Suomen näkökulmasta, sillä nyt työ rakennuskannan energiatehokkuuden parantamiseksi ja päästöjen vähentämiseksi uhkaa osaltaan valua hukkaan”, toteaa RAKLIn kiinteistösijoittamisen johtaja Miika Kotaniemi.

RAKLI on 17.12.2020 jättämässään lausunnossa nostanut esiin tämän epäkohdan, ja ollut yhteydessä myös viranomaisiin ongelmaan liittyen. Lausunnossaan RAKLI kritisoi myös komissiota hyvän lainsäädäntätavan vastaisesta toiminnasta: Lausunnot lakiin liittyen tulee jättää 18.12.2020 mennessä, ja komission on tarkoitus hyväksyä laki vuoden loppuun mennessä. Komissiolla on siis alle kaksi viikkoa aikaa joulun pyhien yli käsitellä lausunnot, joita tätä kirjoitettaessa on jätetty jo yli 35 000.

RAKLIn lausunnon voit kokonaisuudessaan lukea täältä.

Mitä on kestävän rahoituksen taksonomia?

• EU:n kestävän rahoituksen taksonomia on absoluuttinen kriteeristö, jonka perusteella määritellään, millainen liiketoiminta on kestävää
  • Kestävyys on määritelty siten, että kriteerit täyttävällä liiketoiminnalla on merkittävä positiivinen vaikutus johonkin kuudesta kestävyyden tavoitteista. Samalla liiketoiminnalla ei kuitenkaan saa olla haitallisia vaikutuksia muiden kestävyyden tavoitteiden suhteen. Esimerkkinä: ilmastonmuutoksen torjuntaan tähtäävä toiminta ei siis saa johtaa biodiversiteetin heikkenemiseen.
  • Näistä lähtökohdista kriteeristö on nyt määritelty tavoitteille ”ilmastonmuutoksen torjunta” ja ”ilmastonmuutokseen sopeutuminen”. Nämä kattavat toimialat, jotka vastaavat noin 94 % hiilidioksidipäästöistä EU:n alueella.
  • Muut tavoitteet:
    • Veden kestävä tuottaminen ja vesi- ja meriresurssien kestävä hyödyntäminen
    • Kiertotalouden edistäminen
    • Saastumisen ehkäisy ja hallinta
    • Biodiversiteetin ja ekosysteemien suojelu ja ennallistaminen
  • Muun muassa sijoitustuotteet, rahoitusmarkkinoiden toimijat, tietyt vakuutusyhtiöt ja osa pörssiyhtiöistä joutuvat vuoden 2022 alusta raportoimaan taksonomian kautta määritellyn kestävän liiketoiminnan osuuden liikevaihdostaan.

Miika Kotaniemi
Johtaja, kiinteistösijoittaminen
0407020015
miika.kotaniemi@rakli.fi

Mikko Somersalmi
Tekninen johtaja
0407207645
mikko.somersalmi@rakli.fi

RAKLIn selvitys: Kiinteistön omistamisen verorasitus kasvanut merkittävästi 2000-luvulla13.1.2021 08:00:00 EETTiedote

RAKLIn teettämän kiinteistön omistamisen veroselvityksen mukaan kiinteistön omistamisen verorasitus on kasvanut huomattavasti 2000-luvulla. Esimerkiksi asuinkerrostaloissa ylläpitoon sisältyvät verot ovat kaksinkertaistuneet 2000-luvulla. Kiinteistövero, joka on kiinteistön omistamisen suurin kuluerä, on noussut asuinkerrostaloissa Helsingissä ja Tampereella yli 2,5-kertaiseksi 2000-luvun aikana.

RAKLI: Maankäyttö- ja rakennuslain uudistus ei ole yltämässä kunnianhimoisiin tavoitteisiinsa11.1.2021 10:00:00 EETTiedote

RAKLIn yhdyskunta ja infra -johtoryhmä on huolissaan siitä, että käynnissä oleva maankäyttö- ja rakennuslain uudistus on ajautunut kauaksi alkuperäisistä tavoitteistaan. Uudistuksen käynnistyttyä kaksi vuotta sitten tavoitteena oli ajantasaistaa ja yksinkertaistaa alueidenkäytön suunnittelujärjestelmää sekä vähentää kaavatasoja. Nyt uudistus on etenemässä täysin päinvastaiseen suuntaan. RAKLIn johtoryhmä kysyykin, onko kunnianhimo kadonnut ja lakivalmistelu siirtynyt vain paikkailemaan sekä täydentämään vanhaa?

RAKLIn kysely työympäristöjen tulevaisuudesta: Käyttäjäkokemus, yhteisöllisyys ja tilaratkaisujen joustavuus korostuvat28.12.2020 06:00:00 EETTiedote

RAKLIn toteuttaman kyselyn mukaan toimistotilojen käyttäjät ja tilojen vuokranantajat odottavat koronatilanteen rauhoittumista ja paluuta uuteen toimistoelämään. Yritykset uskovat, että jatkossa etätyön määrä kasvaa ja toimiston tilat muuttuvat yhteisöllisimmiksi. Epävarmuus tulevaisuudesta kasvattaa joustavien vuokrasopimusten suosiota.

RAKLIn pääkaupunkiseudun kiinteistö- ja rakennusmarkkinoiden suhdannetiedote 2/2020: Rakentaminen pääkaupunkiseudulla jatkuu vilkkaana – kiihtyvä koronapandemia tuo riskejä ensi vuoteen2.12.2020 07:30:00 EETTiedote

Rakentamisen määrä Suomessa kasvaa vuonna 2020. Kehitys on poikkeava muista suurista elinkeinosektoreista ja harvinaista myös kansainvälisesti. Pääkaupunkiseudun rakennusmarkkinat ovat pysyneet vilkkaana kuluvana vuonna. Tällä on ollut keskeinen merkitys Suomen rakentamisen hyvälle kehitykselle. Ensi vuonna pääkaupunkiseudun rakentamisen ennakoidaan pysyvän ennallaan, vaikka koko Suomessa rakentaminen vähenee selvästi. Kiinteistökauppamarkkinoilla on näkyvissä pientä piristymistä. Sijoittajia kiinnostavat erityisesti asunnot, yhteiskuntakiinteistöt, logistiikka ja prime-toimistot.

RAKLI: Vuokrasääntelyllä ei ratkaista asuntomarkkinoiden ongelmia25.11.2020 14:28:06 EETTiedote

Asumiskeskustelu on usein vastakkainasettelua ja syyllisten etsintää. Tänä syksynä syyttävä sormi on osoittanut sijoittajiin ja rakennuttajiin. Heidän väitetään tekevän pieniä ja toimimattomia asuntoja, joissa asutaan vain pakosta. Avuksi huudetaan sääntelyä, rakentamisen laatujärjestelmiä sekä ARA-tuotannon lisäämistä kohtuuhintaisuuden takuuksi. Nyt keskusteluun on nostettu jonkin asteisen vuokrasääntelyn palauttaminen, mikä olisi asuntomarkkinoiden toimivuuden kannalta tuhoisaa. Kiinteistönomistajia ja rakennuttajia edustavan RAKLIn johtaja Aija Tasa tyrmää ehdotuksen vuokrasääntelystä.