Eurooppa lähimaksamisen kärjessä – lähes puolet Mastercardilla tai Maestrolla tehdyistä maksuista on lähimaksuja

Lisääntyvä lähimaksujen käyttö on osoitus eurooppalaisten kuluttajien halusta omaksua uutta teknologiaa

Lähimaksuteknologia jatkaa voittokulkuaan maksamisessa: se on laajimmin käytetty sähköisen maksamisen muoto Euroopassa kautta aikojen. Mastercardilla tai Maestrolla myymälöissä tehdyissä maksutapahtumissa lähes puolessa käytetään lähimaksamista.

Liikennejärjestelmät eri puolilla Eurooppaa ovat yksi tärkeimmistä lähimaksujen kasvua lisäävistä tekijöistä, sillä lähimaksaminen nopeuttaa maksamista entistä turvallisemmin. Lähimaksua liikenteessä käyttävien asiakkaiden määrä kasvaa tasaisesti teknologian aseman vahvistuessa jokapäiväisessä elämässä. Mastercard tukee tätä vakiinnuttamalla lähimaksamisen standardiksi Euroopassa, sillä lähimaksaminen on mahdollista kaikilla maksupäätteillä Euroopassa vuoteen 2020 mennessä.

Mastercardin tekemän uuden selvityksen mukaan lähimaksamisen käyttäminen Euroopassa on kasvanut 97 prosenttia vuoden 2018 alusta elokuun loppuun mennessä. Selvitys kattaa Mastercardin ja Maestron maksutapahtumat. Yli viidessätoista maassa Euroopassa – muun muassa Alankomaissa, Kreikassa, Kroatiassa, Puolassa, Tanskassa, Unkarissa ja Venäjällä – myymälässä tapahtuvista maksutapahtumista nyt jo yli puolessa käytetään lähimaksamista. Suomessa käytetään lähimaksamista 30 prosentissa maksutapahtumia (tilanne elokuun 2018 lopussa).

Eri maat pystyvät hyödyntämään paikallisen teknologiainfrastruktuurin kehittymistä maksuteknologian jatkuvan kehittymisen ja Euroopan-laajuisen data-analytiikan ansiosta. Näin kukin maa voi toimia aiempaa integroidummin ja tehokkaammin.

Selvityksen mukaan kuluttajakäyttäytyminen Euroopassa on muuttumassa voimakkaasti lähimaksamista suosivaksi. Joissakin maissa, kuten tietä näyttävässä Puolassa, Mastercardilla tai Maestrolla tehdyistä maksuista 80 prosenttia tapahtuu lähimaksamista käyttäen. Monissa Euroopan maissa siirrytään kohti käteisetöntä yhteiskuntaa, mistä osoituksena on lähimaksuteknologian nopea omaksuminen ja käteisen vieroksunta.

Mastercardin selvityksen tulokset osoittavat Euroopan olevan selvästi lähimaksamisen kärjessä, kun kuluttajat haluavat käyttää nopeaa, helppoa ja luotettavaa maksutapaa. Kuluttajat odottavat maksuteknologialta käyttömukavuuden lisäksi turvallisuutta ja suojaa. Lähimaksamisen lisääntymiseen on vaikuttanut maksutavan tuleminen kuluttajille tutuksi: entistä useammat kuluttajat pitävät nyt lähimaksamista on yhtä turvallisena tai turvallisempana kuin perinteisiä maksutapoja. Suomessa lähimaksutapahtumien lukumäärä on selvityksen mukaan kasvanut 98 prosenttia tämän vuoden tammi-elokuun välisenä aikana verrattuna koko vuoteen 2017.

”Eurooppa on lähimaksamisen kärjessä maailmassa. Kuluttajat ovat alkaneet suosia lähimaksamista riippumatta kunkin maan taloudellisesta tilanteesta tai kehitysasteesta. Euroopan eri markkinoilla lähimaksaminen otetaan nopeasti käyttöön, kun kuluttajien luottamus teknologiaan kasvaa”, sanoo Mastercardin Euroopan johtaja Javier Perez.

Mastercard (NYSE: MA), www.mastercard.com, on teknologiayhtiö globaaleilla maksuteollisuusmarkkinoilla. Meidän maksujenkäsittelyverkostomme on maailman nopein. Yhdistämme kuluttajia, rahoituslaitoksia, kauppiaita, hallituksia ja yrityksiä yli 210 maassa ja alueella. Mastercardin tuotteet ja ratkaisut tekevät arjesta ‒ ostoksista, matkustamisesta, yrityksen pyörittämisestä ja taloushallinnosta ‒ kaikille yhä helpompaa, turvallisempaa ja tehokkaampaa. Seuraa meitä Twitterissä @MastercardNews, liity keskusteluumme Beyond the Transaction -blogissa ja tilaa uutiskirjeemme Engagement Bureau.

Mastercard ja Microsoft käynnistävät digitaalisen identiteetin yhteistyöhankkeen4.12.2018 11:22Tiedote

Mastercard ja Microsoft julkistavat käynnistävänsä strategisen yhteistyöhankkeen ihmisten digitaalisen identiteetin hallintaan ja käyttämiseen. Digitaalisen identiteetin vahvistaminen vaatii usein myös fyysisen tunnistautumisen henkilöllisyystodistuksella tällä hetkellä. Ongelmana on myös digitaalisen identiteetin hallinnan vaikeus, kun ihmisillä on valtava määrä asiointitilejä eri palveluihin ja eri salasanat kuhunkin palveluun. Mastercardin ja Microsoftin tavoitteena on tuoda turvallinen ja nopea tunnistautumistapa ajasta ja paikasta riippumatta. Ratkaisu tulee markkinoille lähikuukausina. Mastercard tavoittelee yhteistyöllä maailmanlaajuisesti toimivaa digitaalista identiteetinhallintapalvelua. Mastercard tuo hankkeeseen asiantuntemuksensa digitaalisten transaktioiden hallinnasta moninaisten sidosryhmien ympäristössä ja Microsoft asiantuntemuksensa tunnistautumisteknologiassa. Alkuperäinen tiedote: https://newsroom.mastercard.com/press-releases/mastercard-microsoft-join-forces-to-ad

Mastercardin tutkimuksen mukaan yhteistyö ja sääntely on tärkeää seuraavan sukupolven fintech-yrityksien rakentamiselle Pohjoismaissa ja Baltiassa7.6.2018 14:06Tiedote

Mastercardin tuoreen Nordic Fintech Disruptors Report 2018 - tutkimuksen mukaan sääntelyviranomaisten, pankkien ja innovoijien välisen yhteistyön lisääminen on tärkeää alueen asemalle johtavana fintech-alueena. Tutkimukseen haastateltiin pohjoismaisia ja baltialaisia fintech-alan startup-yrityksiä ja alan ekosysteemin yrityksiä.