Eurooppa lähimaksamisen kärjessä – lähes puolet Mastercardilla tai Maestrolla tehdyistä maksuista on lähimaksuja

Lisääntyvä lähimaksujen käyttö on osoitus eurooppalaisten kuluttajien halusta omaksua uutta teknologiaa

Lähimaksuteknologia jatkaa voittokulkuaan maksamisessa: se on laajimmin käytetty sähköisen maksamisen muoto Euroopassa kautta aikojen. Mastercardilla tai Maestrolla myymälöissä tehdyissä maksutapahtumissa lähes puolessa käytetään lähimaksamista.

Liikennejärjestelmät eri puolilla Eurooppaa ovat yksi tärkeimmistä lähimaksujen kasvua lisäävistä tekijöistä, sillä lähimaksaminen nopeuttaa maksamista entistä turvallisemmin. Lähimaksua liikenteessä käyttävien asiakkaiden määrä kasvaa tasaisesti teknologian aseman vahvistuessa jokapäiväisessä elämässä. Mastercard tukee tätä vakiinnuttamalla lähimaksamisen standardiksi Euroopassa, sillä lähimaksaminen on mahdollista kaikilla maksupäätteillä Euroopassa vuoteen 2020 mennessä.

Mastercardin tekemän uuden selvityksen mukaan lähimaksamisen käyttäminen Euroopassa on kasvanut 97 prosenttia vuoden 2018 alusta elokuun loppuun mennessä. Selvitys kattaa Mastercardin ja Maestron maksutapahtumat. Yli viidessätoista maassa Euroopassa – muun muassa Alankomaissa, Kreikassa, Kroatiassa, Puolassa, Tanskassa, Unkarissa ja Venäjällä – myymälässä tapahtuvista maksutapahtumista nyt jo yli puolessa käytetään lähimaksamista. Suomessa käytetään lähimaksamista 30 prosentissa maksutapahtumia (tilanne elokuun 2018 lopussa).

Eri maat pystyvät hyödyntämään paikallisen teknologiainfrastruktuurin kehittymistä maksuteknologian jatkuvan kehittymisen ja Euroopan-laajuisen data-analytiikan ansiosta. Näin kukin maa voi toimia aiempaa integroidummin ja tehokkaammin.

Selvityksen mukaan kuluttajakäyttäytyminen Euroopassa on muuttumassa voimakkaasti lähimaksamista suosivaksi. Joissakin maissa, kuten tietä näyttävässä Puolassa, Mastercardilla tai Maestrolla tehdyistä maksuista 80 prosenttia tapahtuu lähimaksamista käyttäen. Monissa Euroopan maissa siirrytään kohti käteisetöntä yhteiskuntaa, mistä osoituksena on lähimaksuteknologian nopea omaksuminen ja käteisen vieroksunta.

Mastercardin selvityksen tulokset osoittavat Euroopan olevan selvästi lähimaksamisen kärjessä, kun kuluttajat haluavat käyttää nopeaa, helppoa ja luotettavaa maksutapaa. Kuluttajat odottavat maksuteknologialta käyttömukavuuden lisäksi turvallisuutta ja suojaa. Lähimaksamisen lisääntymiseen on vaikuttanut maksutavan tuleminen kuluttajille tutuksi: entistä useammat kuluttajat pitävät nyt lähimaksamista on yhtä turvallisena tai turvallisempana kuin perinteisiä maksutapoja. Suomessa lähimaksutapahtumien lukumäärä on selvityksen mukaan kasvanut 98 prosenttia tämän vuoden tammi-elokuun välisenä aikana verrattuna koko vuoteen 2017.

”Eurooppa on lähimaksamisen kärjessä maailmassa. Kuluttajat ovat alkaneet suosia lähimaksamista riippumatta kunkin maan taloudellisesta tilanteesta tai kehitysasteesta. Euroopan eri markkinoilla lähimaksaminen otetaan nopeasti käyttöön, kun kuluttajien luottamus teknologiaan kasvaa”, sanoo Mastercardin Euroopan johtaja Javier Perez.

Mastercard (NYSE: MA), www.mastercard.com, on teknologiayhtiö globaaleilla maksuteollisuusmarkkinoilla. Meidän maksujenkäsittelyverkostomme on maailman nopein. Yhdistämme kuluttajia, rahoituslaitoksia, kauppiaita, hallituksia ja yrityksiä yli 210 maassa ja alueella. Mastercardin tuotteet ja ratkaisut tekevät arjesta ‒ ostoksista, matkustamisesta, yrityksen pyörittämisestä ja taloushallinnosta ‒ kaikille yhä helpompaa, turvallisempaa ja tehokkaampaa. Seuraa meitä Twitterissä @MastercardNews, liity keskusteluumme Beyond the Transaction -blogissa ja tilaa uutiskirjeemme Engagement Bureau.

Mastercard appoints Mark Barnett as President of Mastercard Europe4.5.2020 10:06:59 EESTTiedote

Mastercard today announced the appointment of Mark Barnett as President of its European business, based in Brussels. In this role Barnett will be responsible for the strategy, direction and overall success of all aspects of Mastercard’s business across the region. Mastercard’s European businesses, encompassing 53 countries, serving over 950 million people through partnerships with retailers, financial institutions and businesses. In his new role, Mark will report to Gilberto Caldart, President of International, and will join Mastercard’s Management Committee effective 1 June, 2020.

Ruotsalainen Doconomy voitti Pohjoismaiden johtavan finanssiteknologiaohjelman22.11.2019 13:44:03 EETTiedote

Helsinki, 22.11.2019 – Ruotsalainen Doconomy valittiin tänään Pohjoismaissa ja Baltiassa järjestettävän finanssiteknologia-alan Lighthouse-kehitysohjelman voittajaksi. Doconomyn kehittämän maksuratkaisun avulla kuluttajat voivat itse hallita toimintansa ilmastovaikutuksia. Voittaja julkistettiin tänään Helsingissä pidettävässä startup-tapahtuma Slushissa. Kiinnostus Lighthouse-kehitysohjelmaa kohtaan oli tänä vuonna ennätyksellisen suurta, ja siihen tuli satoja hakemuksia molemmilla kierroksilla.

Suomalainen finanssiteknologiayritys Enterpay Pohjoismaiden johtavan finanssiteknologiaohjelman finaaliin31.10.2019 09:22:42 EETTiedote

Suomalainen Enterpay valittiin tänään Pohjoismaissa ja Baltiassa järjestettävän finanssiteknologia-alan Lighthouse-kehitysohjelman finaaliin. Muut finalistit ovat ruotsalainen Doconomy ja latvialainen Nordigen. Mastercardin järjestämä Lighthouse on suosittu kumppanuusohjelma, jossa on mukana alan eturivin yhteistyökumppaneita ja johon tulee satoja hakemuksia. Ohjelman avulla Mastercard on osallistunut useiden finanssiteknologia-alan startup-yritysten kehittämiseen sekä innovaatioiden edistämiseen Pohjoismaissa ja Baltiassa.