Eurooppalaisella tietoisuusviikolla nostetaan esiin lapsettomien asemaa yhteiskunnassa ja oikeuksia hedelmöityshoitoihin

Maailman ensimmäinen koeputkihoidoilla syntynyt lapsi, Louise Brown, vietti heinäkuussa 40-vuotissyntymäpäiväänsä. Tämän vuoden European Fertility Week -tietoisuusviikko haluaa muistuttaa päättäjiä lapsettomien oikeuksista ja samalla tuoda esiin tahattoman lapsettomuuden kokemusta.

Lapsettomuus koskettaa Suomessa yhtä viidestä, ja Euroopan Unionissa tahattomasti lapsettomia arvioidaan olevan 25 miljoonaa. Joka vuosi lapsettomuuteensa apua etsivien määrä klinikoilla ja sairaaloissa kasvaa 8-9 %. Vaikka maailmanlaajuisesti lapsettomuushoidoilla syntyneitä lapsia on jo yli 8 miljoonaa, lapsettomuudesta puhuminen on edelleen haastavaa, oikeaa tietoa ei aina ole saatavilla ja hoitoihin pääsy ei ole tasa-arvoista.

Kuinka usein vuoden aikana me sanomme, kirjoitamme tai lähetämme “Hyvää syntymäpäivää” –toivotuksen ajattelematta sitä sen tarkemmin? Tahattomasti lapsettomille tällä toivotuksella on ehkä vieläkin syvempi merkitys. Lapsettomuusyhdistykset ympäri Eurooppaa osallistuvat viikon toimintaan korostaakseen syntymäpäivän merkitystä niille perheille, jotka ovat selvinneet lapsettomuudesta ja toisaalta rohkaisuksi niille perheille, jotka vielä odottavat oman lapsitoiveensa täyttymistä tai joiden toive ei koskaan täyttynyt.

“Lapsettomuus on edelleen aliarvioitua ja väärin ymmärrettyä. Se on erittäin vaikea aihe ja lapsettomuuden kohdanneet tarvitsevatkin kaiken tuen läheisiltään, ystäviltään, työnantajilta, yhteiskunnalta ja poliittisilta päättäjiltä. Euroopan Unionilla on velvollisuus kantaa vastuunsa siitä, että kaikilla on oikeus tasavertaisiin, oikeudenmukaisiin ja turvallisiin hoitoihin. Se on meidän velvollisuutemme niitä kohtaan, jotka kamppailevat joka päivä hedelmällisyytensä aiheuttamien haasteiden kanssa”, toteaa Fertility Europen puheenjohtaja Satu Rautakallio-Hokkanen.

Fertility Europen järjestyksessään kolmas tietoisuusviikko, European Fertility Week (5.-11.11.2018) kutsuu kaikki Euroopan Unionin poliittiset päättäjät allekirjoittamaan yhteisen vetoomuksen lapsettomien oikeuksien puolesta. Fertility Europe on Euroopan lapsettomuusjärjestöjen kattojärjestö, jonka jäsen Lapsettomien yhdistys Simpukka on.

Yhteisen vetoomuksen tarkoituksena on:
- tunnustaa, että kaikilla EU:n kansalaisilla on oikeus yrittää saada lapsi
- varmistaa tasavertainen, oikeudenmukainen ja turvallinen pääsy lapsettomuushoitoihin
- tarjota yhteiskunnan taloudellista tukea kaikkiin lapsettomuushoitoihin
- varmistaa että ihmiset ovat tietoisia hedelmällisyydestä ja lapsettomuudesta
- poistaa lapsettomuuteen liittyviä stigmoja ja häpeää.

Vetoomuksen ovat allekirjoittaneet jo useat Euroopan Parlamentin jäsenet yli puolue- ja kansallisuusrajojen. Fertility Europe kutsuukin nyt lämpimästi kaikkia asiasta kiinnostuneita osoittamaan tukensa jakamalla tätä kutsua sosiaalisessa mediassa (#FertilityWeek2018 #HappyBirthday)

Vetoomuksen allekirjoittaneet Euroopan Parlamentin jäsenet:
Beatriz Becerra Basterrechea (Espanja, ALDE)
Biljana Borzan (Kroatia, S&D)
Cristian-Silviu Busoi (Romania, EPP)
Jill Evans (Iso-Britannia, Greens)
Merja Kyllonen (Suomi, GUE/NGL)
Norica Nicolai (Romania, ALDE)
Sirpa Pietikäinen (Suomi, EPP)
Ramon Luis Valcarcel Siso (Espanja, EPP)

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Testimoniaalivideo lapsettomuudesta

Johanna Repo, toiminnanjohtaja
Sähköposti: johanna.repo@simpukka.info
Puh.: +358 404808676
Facebook: simpukka.info
Twitter: @simpukkary
Instagram: @simpukkary

Fertility Europe
Anita Fincham, Office Manager
Email: office@fertilityeurope.eu
Phone: +447920033551

Satu Rautakallio-Hokkanen, Fertility Europe Chairperson
Email: satu@fertilityeurope.eu
Phone: +358400844823

LISÄTIETOA

EUROPEAN FERTILITY WEEK

Viikkoa on järjestetty vuodesta 2016 lähtien, ja sen tarkoitus on tuoda esiin harvemmin puhutusta Euroopan hedelmällisyys- ja lisääntymisongelmasta. Viime vuonna Fertility Europe korosti #40reasons –kampanjassaan miten tärkeää hedelmällisyydestä puhuminen on, sillä viime vuonna tuli kuluneeksi 40 vuotta siitä kun ensimmäisen koeputkihoidoilla syntyneen lapsen hoito tapahtui. Tänä vuonna #FertilityWeek2018 –kampanjan keskiössä on #HappyBirthday –toivotuksia, lapsettomien omia tarinoita sisältävä video, tietoisuusvideo ja EU-poliitikoille kohdistettu vetoomus (Call to Action).

FERTILITY EUROPE

Fertility Europe on yleiseurooppalainen järjestö joka yhdistää 24 lapsettomuusyhdistystä 22 maasta, jotka toimivat lapsettomuustietoisuuden esille tuomisen puolesta  koulutuksessa, edunvalvonnassa, tiedonvälityksessä ja yhteistyössä. Kymmenen toimintavuotensa aikana Fertility Europe on tehnyt töitä tasavertaisten, laadukkaiden ja kokonaisvaltaisten hoitojen puolesta.

LAPSETTOMIEN YHDISTYS SIMPUKKA RY

Lapsettomien yhdistys Simpukka ry on Suomen ainoa tahattoman lapsettomuuden kokemuksellinen asiantuntijaorganisaatio. Yhdistyksen toiminnan tavoitteena on edistää tahattomasti lapsettomien sekä heidän läheistensä asemaa ja hyvinvointia. Yhdistys toimii lapsettomien ja heidän läheistensä edunvalvojana sekä kasvattaa yhteiskunnan tietoa ja tietoisuutta lapsettomuudesta. Lisäksi yhdistys tuottaa lapsettomuudesta tiedottavaa materiaalia.

Simpukka-yhdistys tarjoaa laadukasta vertaistukea, jakaa tietoa sekä lapsettomille että suurelle yleisölle, valvoo tahattomasti lapsettomien etuja ja vaikuttaa lapsettomia koskeviin päätöksiin.