Helsingin yliopisto

Eurooppalaisten tutkijoiden kampanjalla halutaan kannustaa nuoria äänestämään

Jaa
Uusi Euroopan laajuinen nuorten tutkijoiden sosiaalisen median kampanja You&EU kannustaa nuoria äänestämään 26. toukokuuta eurovaaleissa. Suomalainen näyttelijä Peter Kanerva tähdittää tänään julkistettua kampanjavideota.

Onko minulla oikeutta matkustaa ympäri Eurooppaa? Kontrolloiko joku kurkkujen muotoa? Mitä Euroopan parlamentti oikeastaan tekee? Miten se eroaa ministerineuvostosta? Moni tietää Euroopan unionista melko vähän.

- Vaikka EU säätelee kaikkea ympäristöstä kauppaan ja maataloudesta matkustamiseen, suurimman osan EU-kansalaisista on vaikea ymmärtää mitä EU tekee ja miten se vaikuttaa arkeen. Osa tiedonpuutteesta johtuu EU-instituutioiden kaukaisuudesta suhteessa kansalaisiin, osa taas valeuutisista ja huhuista, sanoo kampanjan suomalainen jäsen, väitöskirjatutkija Laura Nordström Helsingin yliopistolta.

You&EU auttaa tutkijoiden mukaan vastaamaan siihen, miten EU vaikuttaa eurooppalaisten, erityisesti nuorten arkeen. Kampanja on itsenäinen EU:sta ja yliopistojen Europaeum verkoston Scholars -ohjelman nuorten väitöskirjatutkijoiden toteuttama. Se tarjoaa paljon koottua, avattua ja helposti ymmärrettävää tietoa EU:n vaikutuksesta ja toiminnasta.Helsingin yliopisto on osa Europaeum-verkostoa.

Kampanja kannustaa myös keskustelemaan EU:sta ja tuottamaan omaa sisältöä sosiaalisen median, videoiden ja visuaalisen materiaalin kautta (Facebook, Instagram ja Twitter).

- Tavoitteena on riisua EU teknokraattisuudesta ja myyteistä sekä tuoda luovasti, osallistavasti ja selkeästi, mutta faktoihin perustuen tietoa siitä, miten EU konkreettisesti vaikuttaa erityisesti nuorten eurooppalaisten arkeen, Nordström toteaa.

Erityisesti nuoret äänestävät eurovaaleissa heikosti ja ovat myös aliedustettuina EU-tasolla. Viime eurovaaleissa suomalaisista 18-24 -vuotiaista äänesti vain 10,4 prosenttia, mikä on toiseksi vähiten koko Euroopassa. You&EU:n päämääränä on kannustaa nuoria vaikuttamaan tulevaisuuteensa EU-tasolla ja äänestämään tulevissa eurovaaleissa.

Kampanja julkaisee 3. toukokuuta suomalaisen Saara Mansikkamäen ohjaaman videon EU:n sisämarkkinoiden vaikutuksesta, jossa esiintyy suomalainen näyttelijä Peter Kanerva. Katso, miksi supermarket on tyhjä: https://www.youtube.com/watch?v=mGDKKOAj6qY

Lisätietoja:
Laura Nordström
Puh. 050-3676671
laura.nordstrom@helsinki.fi

https://www.youandeu.eu/

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Pasi Komulainen, viestinnän asiantuntija, Puh. 050-5398523, pasi.komulainen@helsinki.fi

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin yliopisto on yli 40 000 opiskelijan ja työntekijän kansainvälinen tiedeyhteisö, joka toimii neljällä kampuksella Helsingissä ja usealla muulla paikkakunnalla Suomessa. Kansainvälisissä yliopistovertailuissa se on ollut toistuvasti maailman sadan parhaan yliopiston joukossa. Helsingin yliopisto on perustettu vuonna 1640.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin yliopisto

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye