Fiksuruoka vähentänyt ruokahävikkiä yli 7 miljoonaa kiloa – näitä hävikkituotteita suomalaiset ostavat

Fiksuruoka.fi:n toimitusjohtaja Juhani Järvensivu uskoo ruoan hinnan nousun lisäävän kysyntää hävikkiruoan verkkokaupassa. Ensimmäisiä merkkejä on jo ilmassa, sillä Fiksuruoka.fi:n myydyimpien tuotteiden painopiste on ollut vuonna 2022 erilainen kuin aiempina vuosina. Nyt ostetuimpia tuotteita ovat olleet edulliset ruokatuotteet kuten hernekeitto ja huimasti kallistunut kahvi. Viime vuonna sen sijaan ostoskoriin valittiin eniten sipsejä, nuudeleita ja ketsuppia.
”Olemme iloisia siitä, että pystymme tarjoamaan edullisemman kanavan kuluttajille ja ehkä myös houkuttelemaan uusia asiakkaita. Seuraamme mielenkiinnolla, miten hintojen nousu vaikuttaa markkinaan, kuluttajahintoihin ja poistoerien saatavuuteen”, Järvensivu sanoo.
Elintarvikkeiden hinnat lähtivät nousuun viime vuoden lopulla, mutta tahdin ennustetaan kiihtyvän loppukesää ja syksyä kohti. Pellervon taloustutkimuksen mukaan ruoan hinta voi kasvaa tänä vuonna jopa 11 prosenttia. Eniten ovat kallistuneet kahvi, kala ja päärynät.
Valikoimassa nyt myös leipää ja vihanneksia
Fiksuruoan valikoimaa kehitetään koko ajan asiakkaiden toiveiden mukaan. Nyt valikoimiin on tullut kuivaelintarvikkeiden, juomien ja käyttötavaran lisäksi vihanneksia ja leipää. Tuotteita tulee myyntiin verkkokauppaan aina alkuviikosta, jotta toimitukset ehtivät asiakkaille tuoreina saman viikon aikana.
“Päätimme kokeilla nopeasti kiertävien tuotteiden tarjoamista asiakkaille, sillä asiakkaat ovat niitä toivoneet. Leipä on ollut suosittua ja jatkossa leipäkategoriamme varmasti kasvaa entisestään”, Järvensivu sanoo.
Hävikkiruoan ostaminen säästää sekä rahaa että luontoa. Leipä ja vihannekset ovatkin suurimpia ruokahävikkiä aiheuttavia elintarvikkeita.
”On mahtavaa, että mitä enemmän suomalaiset tilaavat ruokaa kauttamme, sitä vähemmän sitä menee roskiin. Ruokahävikkiä on vähennetty Fiksuruoan kautta jo yli seitsemän miljoonaa kiloa”, Järvensivu iloitsee.
Vuonna 2022 hävikiltä eniten pelastetut tuotteet:
- Hernekeitto 32 985 kpl
- Kahvi 28 250
- Onion & Sourcream suolakeksit 25 472
- Keksisuklaapatukka 20 261
- Fiksumix-karkkipussi 17 33
Vuonna 2021 hävikiltä eniten pelastetut tuotteet:
- Tuliset sipsit 68 898 kpl
- Kananmakuinen nuudeli 46265
- Ketsuppi 38 961
- Fitness-murot 30 497
- Sourcream & onion -sipsit 18 450
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätiedot:
Juhani Järvensivu
juhani.jarvensivu@fiksuruoka.fi
+358 50 402 1665
Anniina Nissinen
+358 400 380010
anniina.nissinen@mellakka.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Fiksuruoka.fi
Fiksuruoka.fi on suomalainen hävikkiruoan verkkokauppa, joka toimii kansainvälisillä markkinoilla nimellä Foodello. Verkkokaupan valikoima koostuu elintarvikevalmistajien, maahantuojien ja tukkuketjujen poisto- ja jäännöseristä, jotka ovat vaarassa tulla hävitetyiksi. Syynä voi olla esimerkiksi tuotteen poistuminen valikoimasta, uudistunut myyntipakkaus, liian suuri varasto tai lähestyvä parasta ennen -päiväys.
Fiksuruoka.fi on perustettu vuonna 2016, ja yritys on kasvanut lähes 60 henkilöä työllistäväksi yritykseksi. Fiksuruoka toimii tällä hetkellä kolmella markkinalla: Suomessa, Alankomaissa ja Belgiassa. Yritys tekee yhteistyötä paikallisten kuivaelintarvikkeiden valmistajien ja maahantuojien kanssa. Suomessa toimittajina ovat mm. Jalostaja, Nestlé, Orkla Care, Oriola, Fredman ja Läntmannen Cerelia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Fiksuruoka.fi
Fiksuruoka laajentaa toimintaansa Belgiassa: “Uudet markkinat ovat ottaneet lentävän lähdön”7.3.2023 08:05:00 EET | Tiedote
Fiksuruoan hävikkiruokaa myyvä verkkokauppa on otettu ulkomailla innolla vastaan, ja uusien markkinoiden avaukset ovat ylittäneet odotukset. Viime syksynä Belgian Flanderista aloitettu toiminta kattaa nyt myös maan ranskankielisen alueen.
Jussi Pekkala luotsaamaan vauhdilla kansainvälistyvän Fiksuruoan brändiä16.12.2022 10:30:00 EET | Tiedote
Pitkän uran luovien tehtävien parissa mainostoimistoalalla tehnyt Jussi Pekkala on nimitetty Fiksuruoka.fi:n uudeksi brändijohtajaksi. Määrätietoinen brändityö tukee Fiksuruoan strategiaa vahvan kasvun ja kansainvälistymisen tiellä.
Joulun ruokahävikki kuriin Fiksuruoan vinkeillä15.12.2022 09:00:00 EET | Tiedote
Hävikkimarkkinoiden kiireinen sesonki alkaa heti jouluaaton jälkeen ja jatkuu pitkälle tammikuuhun. Fiksuruoka.fi:n verkkokauppamyynnin kautta säästyy vuosi vuodelta enemmän ruokahävikkiä.
Fiksuruoan kansainvälinen kasvu jatkuu – avaa hävikkiruoan verkkokaupan Belgiaan11.10.2022 08:10:00 EEST | Tiedote
Suomessa jo kuusi vuotta ruokahävikin pioneerityötä tehnyt Fiksuruoka.fi uskoo suurimman kasvun tulevan ulkomailta. Belgian markkinan avaus on jatkoa alkuvuodesta Hollantiin avatulle verkkokaupalle.
Hinta on yhä useammin syy ostaa hävikkiruokaa – Fiksuruoan asiakkaat säästävät jopa satoja euroja12.9.2022 08:15:00 EEST | Tiedote
Hävikkiruokaa ostamalla voi pienentää kotitalouden ruokakustannuksia. Fiksuruoka haastoi Sikke Sumarin, Harri Syrjäsen, Linnea Vihosen, Petra Väänäsen ja Jaakko “Lieminen” Luomasen elämään viikon pelkällä hävikkiruoalla. Ruokavaikuttajien yhteenlaskettu rahallinen säästö Fiksuruoan tilausten kautta oli yli 300 euroa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme