Fiksuruoka.fi

Fiksuruoka vähentänyt ruokahävikkiä yli 7 miljoonaa kiloa – näitä hävikkituotteita suomalaiset ostavat

Jaa

Fiksuruoalla pilotoidaan nyt nopean kierron tuotteita, kuten leipää ja vihanneksia. Ruoan hintojen nopean nousun uskotaan lisäävän hävikkituotteiden kysyntää.

Fiksuruoka.fi:n toimitusjohtaja Juhani Järvensivu uskoo ruoan hinnan nousun lisäävän kysyntää hävikkiruoan verkkokaupassa. Ensimmäisiä merkkejä on jo ilmassa, sillä Fiksuruoka.fi:n myydyimpien tuotteiden painopiste on ollut vuonna 2022 erilainen kuin aiempina vuosina. Nyt ostetuimpia tuotteita ovat olleet edulliset ruokatuotteet kuten hernekeitto ja huimasti kallistunut kahvi. Viime vuonna sen sijaan ostoskoriin valittiin eniten sipsejä, nuudeleita ja ketsuppia.

”Olemme iloisia siitä, että pystymme tarjoamaan edullisemman kanavan kuluttajille ja ehkä myös houkuttelemaan uusia asiakkaita. Seuraamme mielenkiinnolla, miten hintojen nousu vaikuttaa markkinaan, kuluttajahintoihin ja poistoerien saatavuuteen”, Järvensivu sanoo.

Elintarvikkeiden hinnat lähtivät nousuun viime vuoden lopulla, mutta tahdin ennustetaan kiihtyvän loppukesää ja syksyä kohti. Pellervon taloustutkimuksen mukaan ruoan hinta voi kasvaa tänä vuonna jopa 11 prosenttia. Eniten ovat kallistuneet kahvi, kala ja päärynät.

Valikoimassa nyt myös leipää ja vihanneksia

Fiksuruoan valikoimaa kehitetään koko ajan asiakkaiden toiveiden mukaan. Nyt valikoimiin on tullut kuivaelintarvikkeiden, juomien ja käyttötavaran lisäksi vihanneksia ja leipää. Tuotteita tulee myyntiin verkkokauppaan aina alkuviikosta, jotta toimitukset ehtivät asiakkaille tuoreina saman viikon aikana.

“Päätimme kokeilla nopeasti kiertävien tuotteiden tarjoamista asiakkaille, sillä asiakkaat ovat niitä toivoneet. Leipä on ollut suosittua ja jatkossa leipäkategoriamme varmasti kasvaa entisestään”, Järvensivu sanoo.

Hävikkiruoan ostaminen säästää sekä rahaa että luontoa. Leipä ja vihannekset ovatkin suurimpia ruokahävikkiä aiheuttavia elintarvikkeita.

”On mahtavaa, että mitä enemmän suomalaiset tilaavat ruokaa kauttamme, sitä vähemmän sitä menee roskiin. Ruokahävikkiä on vähennetty Fiksuruoan kautta jo yli seitsemän miljoonaa kiloa”, Järvensivu iloitsee.

Vuonna 2022 hävikiltä eniten pelastetut tuotteet: 

  1. Hernekeitto 32 985 kpl
  2. Kahvi 28 250 
  3. Onion & Sourcream suolakeksit 25 472
  4. Keksisuklaapatukka 20 261 
  5. Fiksumix-karkkipussi 17 33

Vuonna 2021 hävikiltä eniten pelastetut tuotteet:

  1. Tuliset sipsit 68 898 kpl
  2. Kananmakuinen nuudeli 46265
  3. Ketsuppi 38 961
  4. Fitness-murot 30 497
  5. Sourcream & onion -sipsit 18 450

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätiedot:

Juhani Järvensivu
juhani.jarvensivu@fiksuruoka.fi
+358 50 402 1665

Anniina Nissinen
+358 400 380010
anniina.nissinen@mellakka.fi

Kuvat

Lataa
Fiksuruoan Juhani Järvensivu.
Fiksuruoan Juhani Järvensivu.
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Fiksuruoka.fi

Fiksuruoka.fi on suomalaislähtöinen hävikkiruoan verkkokauppa, joka toimii kansainvälisillä markkinoilla nimellä Foodello. Verkkokaupan valikoima koostuu elintarvikevalmistajien, maahantuojien ja tukkuketjujen poisto- ja jäännöseristä, jotka ovat vaarassa tulla hävitetyiksi. Syynä voi olla esimerkiksi tuotteen poistuminen valikoimasta, uudistunut myyntipakkaus, liian suuri varasto tai lähestyvä parasta ennen -päiväys.
 
Fiksuruoka.fi on perustettu vuonna 2016, ja yritys on kasvanut yli 40 henkilöä työllistäväksi yritykseksi. Fiksuruoka toimii tällä hetkellä kahdella markkinalla: Suomessa ja Alankomaissa. Yritys tekee yhteistyötä paikallisten kuivaelintarvikkeiden valmistajien ja maahantuojien kanssa. Suomessa toimittajina ovat mm. Jalostaja, Nestlé, Orkla Care, Oriola, Fredman ja Läntmannen Cerelia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Fiksuruoka.fi

Fiksuruoka.fi sai 19 miljoonan rahoituksen – kasvusijoittaja Verdane siivittää hävikkiruoan verkkokaupan kansainväliseen kasvuun27.5.2021 08:00:52 EEST | Tiedote

Pääomasijoittaja Verdane investoi suomalaisen hävikkiruoan verkkokaupan Fiksuruoka.fi:n kansainväliseen kasvuun. 19 miljoonan euron rahoituskierros sai Verdanen lisäksi myös Fiksuruoan nykyiset sijoittajat liikkeelle. Verdane haluaa tukea Fiksuruoan vakiintunutta asemaa Suomessa ja sen kansainvälistä laajentumista Eurooppaan. Verdanesta tulee sijoituksen myötä Fiksuruoan merkittävä vähemmistöosakas. Fiksuruoka starttasi toimintansa autotallista. Neljässä vuodessa yritys on kasvattanut liikevaihtonsa 12 miljoonaan euroon, auttanut yli 300 suomalaista yritystä minimoimaan hävikkiä sekä asiakkaitaan säästämään rahaa ja ympäristöä. Yhteensä Fiksuruoka on vähentänyt ruokahävikkiä Suomessa jo yli neljä miljoonaa kiloa. Yritys haluaa olla mukana mahdollistamassa EU:n tavoitteen mukaista ruokahävikin puolittamista vuoteen 2030 mennessä. Verdane on keskittynyt teknologiavetoisten pohjoiseurooppalaisten yritysten kansainväliseen kasvuun. Yhtiö on tehnyt vuodesta 2003 lähtien noin 30 eri sijoitus

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme