Fiksuruoka vähentänyt ruokahävikkiä yli 7 miljoonaa kiloa – näitä hävikkituotteita suomalaiset ostavat
Fiksuruoka.fi:n toimitusjohtaja Juhani Järvensivu uskoo ruoan hinnan nousun lisäävän kysyntää hävikkiruoan verkkokaupassa. Ensimmäisiä merkkejä on jo ilmassa, sillä Fiksuruoka.fi:n myydyimpien tuotteiden painopiste on ollut vuonna 2022 erilainen kuin aiempina vuosina. Nyt ostetuimpia tuotteita ovat olleet edulliset ruokatuotteet kuten hernekeitto ja huimasti kallistunut kahvi. Viime vuonna sen sijaan ostoskoriin valittiin eniten sipsejä, nuudeleita ja ketsuppia.
”Olemme iloisia siitä, että pystymme tarjoamaan edullisemman kanavan kuluttajille ja ehkä myös houkuttelemaan uusia asiakkaita. Seuraamme mielenkiinnolla, miten hintojen nousu vaikuttaa markkinaan, kuluttajahintoihin ja poistoerien saatavuuteen”, Järvensivu sanoo.
Elintarvikkeiden hinnat lähtivät nousuun viime vuoden lopulla, mutta tahdin ennustetaan kiihtyvän loppukesää ja syksyä kohti. Pellervon taloustutkimuksen mukaan ruoan hinta voi kasvaa tänä vuonna jopa 11 prosenttia. Eniten ovat kallistuneet kahvi, kala ja päärynät.
Valikoimassa nyt myös leipää ja vihanneksia
Fiksuruoan valikoimaa kehitetään koko ajan asiakkaiden toiveiden mukaan. Nyt valikoimiin on tullut kuivaelintarvikkeiden, juomien ja käyttötavaran lisäksi vihanneksia ja leipää. Tuotteita tulee myyntiin verkkokauppaan aina alkuviikosta, jotta toimitukset ehtivät asiakkaille tuoreina saman viikon aikana.
“Päätimme kokeilla nopeasti kiertävien tuotteiden tarjoamista asiakkaille, sillä asiakkaat ovat niitä toivoneet. Leipä on ollut suosittua ja jatkossa leipäkategoriamme varmasti kasvaa entisestään”, Järvensivu sanoo.
Hävikkiruoan ostaminen säästää sekä rahaa että luontoa. Leipä ja vihannekset ovatkin suurimpia ruokahävikkiä aiheuttavia elintarvikkeita.
”On mahtavaa, että mitä enemmän suomalaiset tilaavat ruokaa kauttamme, sitä vähemmän sitä menee roskiin. Ruokahävikkiä on vähennetty Fiksuruoan kautta jo yli seitsemän miljoonaa kiloa”, Järvensivu iloitsee.
Vuonna 2022 hävikiltä eniten pelastetut tuotteet:
- Hernekeitto 32 985 kpl
- Kahvi 28 250
- Onion & Sourcream suolakeksit 25 472
- Keksisuklaapatukka 20 261
- Fiksumix-karkkipussi 17 33
Vuonna 2021 hävikiltä eniten pelastetut tuotteet:
- Tuliset sipsit 68 898 kpl
- Kananmakuinen nuudeli 46265
- Ketsuppi 38 961
- Fitness-murot 30 497
- Sourcream & onion -sipsit 18 450
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätiedot:
Juhani Järvensivu
juhani.jarvensivu@fiksuruoka.fi
+358 50 402 1665
Anniina Nissinen
+358 400 380010
anniina.nissinen@mellakka.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Fiksuruoka.fi
Fiksuruoka.fi on suomalainen hävikkiruoan verkkokauppa, joka toimii kansainvälisillä markkinoilla nimellä Foodello. Verkkokaupan valikoima koostuu elintarvikevalmistajien, maahantuojien ja tukkuketjujen poisto- ja jäännöseristä, jotka ovat vaarassa tulla hävitetyiksi. Syynä voi olla esimerkiksi tuotteen poistuminen valikoimasta, uudistunut myyntipakkaus, liian suuri varasto tai lähestyvä parasta ennen -päiväys.
Fiksuruoka.fi on perustettu vuonna 2016, ja yritys on kasvanut lähes 60 henkilöä työllistäväksi yritykseksi. Fiksuruoka toimii tällä hetkellä kolmella markkinalla: Suomessa, Alankomaissa ja Belgiassa. Yritys tekee yhteistyötä paikallisten kuivaelintarvikkeiden valmistajien ja maahantuojien kanssa. Suomessa toimittajina ovat mm. Jalostaja, Nestlé, Orkla Care, Oriola, Fredman ja Läntmannen Cerelia. Koko konsernin liikevaihto vuonna 2023 oli 16,3 miljoonaa euroa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Fiksuruoka.fi
Hävikkiruoka tekee kauppansa – Fiksuruoan liiketoiminta kasvoi lähes kolmanneksen14.2.2024 08:15:00 EET | Tiedote
Fiksuruoka kasvoi viime vuonna vauhdilla ja yhtiö onnistui seitsemän vuoden jälkeen kääntämään Suomen liiketoimintansa kannattavaksi. Vahvan kasvun taustalla on skaalautuva liiketoimintamalli ja onnistuneet markkina-avaukset.
Hävikkiruoan verkkokaupan uusi aluevaltaus – Fiksuruoka avasi ensimmäisen fyysisen myymälän5.1.2024 09:25:00 EET | Tiedote
Fiksuruoan tuotteita saa ostettua verkkokaupan lisäksi nyt myös kivijalkamyymälästä. Pop-up -kaupan toivotaan tavoittavan uusia asiakasryhmiä ja madaltavan ihmisten kynnystä ostaa hävikkiruokaa.
Älä heitä jouluruokia roskiin: Fiksut hävikkivinkit välipäiville19.12.2023 08:45:00 EET | Tiedote
Joulupöydästä ylijääneet laatikot, kinkku ja herkut kannattaa pelastaa hävikiltä ja hyödyntää välipäivien ruoanlaitossa. Fiksuruoka osallistuu joulun hävikkitalkoisiin myymällä sesonkituotteita verkkokaupassa heti pyhien jälkeen.
Pahasta tavasta luopuminen säästäisi kylpyläloman verran rahaa vuodessa: ”Haluamme herätellä kuluttajia pohtimaan hävikin rahallista arvoa”7.9.2023 09:15:00 EEST | Tiedote
Jos ruokaa ei heittäisi roskiin, säästyisi rahaa yli sata euroa vuodessa henkilöä kohden. Nelihenkinen perhe kustantaisi sillä kylpyläloman ja pariskunta staycationin, arvioi hävikkiruokaa verkossa myyvän Fiksuruoka.fi:n toimitusjohtaja Juhani Järvensivu.
Havainnekuva paljastaa karun totuuden: näin paljon Suomessa menee ruokaa roskiin joka vuosi12.4.2023 08:00:00 EEST | Tiedote
Liki kolmannes kaikesta maailmassa tuotetusta ruoasta päätyy roskiin. Suomessa syömäkelpoista ruokaa haaskataan koko elintarvikeketjussa vuosittain noin 360 miljoonaa kiloa, mikä vastaa 10–15 % tuotetun ruoan määrästä. Sillä peittäisi Helsingin Tuomiokirkon.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme