Financial Times: Aalto EE edelleen ainoa suomalainen toimialansa globaalissa kärjessä

Alan kiristyvässä kansainvälisessä kilpailussa Aalto University Executive Education (Aalto EE) on jälleen arvioitu maailman 50. parhaimman joukkoon. Arvostettu Financial Times nosti Aalto EE:n sijalle 38. Viime vuoteen parannusta on yksi sija.

Kilpailu sadan parhaan joukossa on johtamisen ja kehittämisen alalla kovaa ja sijoitukseen vaikuttavat monet tekijät, kuten ohjelmien vaikuttavuus sekä yksilö että yritys- ja yhteisötasolla, monipuoliset menetelmät ja valmentajien profiili.

Financial Times arvioi sekä avoimet että yritysasiakkaiden tarpeisiin räätälöidyt ohjelmat. Aalto EE:n kansainvälinen sijoitus räätälöityjen ohjelmien vertailussa keväällä 2019 oli 34. (vuonna 2018 44.) ja avoimissa ohjelmissa 56 (vuonna 42.).

- Aivan viime vuosien aikana tiimillemme on ollut palkitsevinta saada olla tukemassa monien alansa johtavien organisaatioiden digitalisoitumista ja varautumista liiketoimintamallien mittavaan muutokseen. Tästä paras palaute on saada lukea menestystarinoita median taloussivuilta, sanoo Aalto EE:n toimitusjohtaja, Professor of Practice Pekka Mattila.

Aalto EE seuraa vaikuttavuuttaan pitkäjänteisesti ja jatkuvasti. Ulkoisten tunnustusten rinnalla ratkaisevaa on asiakkaiden kokemus ja todennettu vaikutus.

- Todennettu vaikuttavuus on tärkeää, jotta tällä tasolla voi toimia kestävästi. Alamme on paljolti mainepeliä. On tärkeää malttaa tarkastella suoritusta yli vuosien sekä yksilö- että organisaatiotasolla, Pekka Mattila lisää.

Digitaalisuuteen ja kestävään kehitykseen liittyvät ohjelmat globaalisti nousussa

Aalto EE:n sijoitus nousi jälleen erityisesti räätälöityjen ohjelmien asiakkaiden antamien vastausten perusteella. Asiakkaat arvostivat Aalto EE:n ohjelmien suunnittelua ja toteutusta, opetusmenetelmiä sekä kokivat saavansa valmennuksista niin uudenlaista osaamista kuin vastinetta rahoilleen. Vahva asiakasosaaminen ja joustavuus näkyvät selkeästi myös suorassa palautteessa.

Digitaalinen murros ja vastuullisuus ovat vahvasti asiakkaiden agendalla. Stora Enson kanssa käynnistettiin toinen Accelerator-ohjelma, jonka keskiössä olivat liiketoimintaa mullistavat ideat kiertotalouden alueella.

Katri Kennedy, IF Vahinkovakuutusyhtiöstä osallistui Aalto EE.n ja Stanfordin kanssa yhteistyössä tehtyyn ”Certificate in Digital Business Strategy and Innovation Agility” -ohjelmaan. Hän kertoi pitäneensä erityisesti ajatuksesta, että innovaatiotyössä uusia etsitään aktiivisesti myös oman viiteryhmän ulkopuolelta, risteyskohdista. Kennedy tutkiikin parhaillaan keinoja idean tehokkaaseen hyödyntämiseen omassa organisaatiossaan.

Oman organisaation ja toimialan ulkopuolelle katsoivat myös VR Transpoint, Metsä Group ja SSAB, jotka yhdistivät voimansa Aalto EE:n kanssa vahvistaakseen näkemystään tulevaisuuden logistiikkajohtamisesta.

ABB:n ja Aalto EE:n pitkällä yhteistyöllä globaali vaikuttavuus

Aalto EE on johtamisvalmennuksillaan ollut jo vuosien ajan ABB:n kumppanina kehittämässä tulevaisuuden johtajia globaalin liiketoiminnan tehtäviin. Valmennukset on räätälöity ABB:n liiketoiminnan tarpeisiin, ja esimerkiksi tämän vuoden ohjelman teemana on ”Asiakaskokemus digitalisoituvassa liiketoiminnassa”.

Keskeinen osa valmennusta ovat löytöretkiprojektit, joissa osallistujat ratkovat liiketoiminnoista saatuja haasteita. Tämä ”action learning” on tehokas tapa oppia, ja samalla se varmistaa, että opitut asiat saadaan vietyä käytäntöön ja valmennus tukee suoraan liiketoiminnan kehittämistä. Löytöretkiprojektien tuloksena on mm. syntynyt asiakaskokemus-simulaatio, joka on globaalissa käytössä ABB:llä.

-  Valmennuksilla on iso merkitys ABB:n liiketoiminnan kehittämiselle ja osallistujien näkökulmien laajentumiselle. ABB haluaa tarjota työntekijöilleen hyvät mahdollisuudet kehittymiseen ja uralla etenemiseen. Jo pelkästään Suomessa työskentelee merkittävä määrä globaaleissa tehtävissä toimivia ihmisiä, joille valmennukset tarjoavat viimeisintä tietoa maailmalta. ABB:n johto on vahvasti sitoutunut johtamisen kehittämiseen, ja johdon edustajat ovat koulutuksissa mukana tuomassa ABB:n strategista ja liiketoiminnan näkökulmaa eri teemoihin. Saumaton ja pitkäjänteinen yhteistyö Aalto EE:n kanssa mahdollistaa valmennusten räätälöinnin asiakaslähtöisesti, laadukkaan sisällön ja ammattitaitoisen toteutuksen, kertoo ABB:n HR-kehitysjohtaja Ismo Laukkanen.

Financial Times -vertailu lyhyesti

FT Executive Education -selvityksessä arvioidaan erikseen ns. avoimet johdon valmennukset ja organisaatioille erikseen räätälöidyt ohjelmat. Kokonaissijoitus perustuu näiden kahden kategorian yhteistulokseen. Arviointi perustuu sekä asiakkaiden antamaan palautteeseen että instituutioiden itsensä tuottamaan tilastoaineistoon. Financial Times julkaisee selvityksessään vain 50 parhaan liikkeenjohdon kehittäjän arviot. Kaikkiaan maailmassa on vähintään 4 000 kansainvälisiä johdon valmennuksia ja MBA-tutkintoja tarjoavaa toimijaa.

Tänäkin vuonna kolmen kärjessä olivat espanjalainen Iese Business School, sveitsiläinen IMD sekä ranskalainen HEC Paris. Aalto EE:n strateginen kumppani ESADE on sijalla 13. Stanford Graduate School of Business, jonka kanssa Aalto EE tekee yhteistyössä ”Certificate in Digital Business Strategy and Innovation Agility” -ohjelmaa, sijoittui neljänneksi. Aalto University Executive Education osallistui vertailuun Aalto University -nimellä. Aalto EE oli mukana selvityksessä 19. kerran.

toimitusjohtaja, Professor of Practice,
Puh.: 040 738 7221

Osaamisen murros vaikuttaa Suomen kilpailukykyyn – organisaatioiden johtajilla merkittävä rooli12.9.2019 09:17:45 EESTTiedote

Aalto University Executive Education (Aalto EE) on tehnyt johtajilta johtajille tarkoitetun käsikirjan osaamisen murrokseen ja Suomen kilpailukyvyn parantamiseen. Kirja on tehty yhteistyössä Aalto-yliopiston työelämäprofessori Risto Sarvaksen ja opiskelijoiden kanssa. ”Saa soveltaa – osaamisen ja kilpailukyvyn pieni käsikirja” julkaistaan torstaina 12.9.2019.

Aalto EE luo pohjoismaiden suurimman johtamisen ja asiantuntijuuden kehittämisen keskittymän11.7.2019 08:06:12 EESTTiedote

Maailman 50. parhaan johtamisvalmentajan joukkoon lukeutuva Aalto University Executive Education (Aalto EE) luo Aalto-yliopisto Töölö -rakennukseen pohjoismaisittain uniikin keskuksen johtajien ja asiantuntijoiden osaamisen kehittämiselle. Aiemmin Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun käytössä ollutta ikonista päärakennusta peruskorjataan ja uudistetaan parhaillaan. Rakennus on muuttovalmis vuoden 2020 loppuun mennessä. Aalto EE on Aalto-yliopiston omistaman rakennuksen päävuokralainen.

Aalto EE vahvistaa asemaansa rahoitusosaamisen ykkösenä – arvostettu CEFA-koulutus siirtyy Aalto EE:lle17.6.2019 07:57:06 EESTTiedote

Suomen Sijoitusanalyytikot ry ja Aalto University Executive Education (Aalto EE) ovat aloittaneet yhteistyön rahoitus- ja sijoitusalan ammattilaisten tutkintokoulutuksen järjestämisessä. Uudistettu ohjelma tarjoaa enemmän lähiopetuspäiviä ja Aalto EE:llä on vahva rooli koko oppimisprosessin ajan. Kouluttajina toimivat Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun rahoituksen ja laskentatoimen laitoksien professorit. CEFA-tutkinnon (Certified European Financial Analyst) myöntää alan eurooppalainen kattojärjestö EFFAS (European Federation of Financial Analysts Societies).

Aalto EE panostaa elinikäiseen oppimiseen - Nana Salin rakentamaan uusia rahoittajakumppanuuksia19.3.2019 08:45:33 EETTiedote

Aalto University Executive Education Oy laajentaa korkeatasoisen elinikäisen oppimisen mahdollisuuksia julkisella ja yksityisellä sektorilla vahvistamalla ja kehittämällä uusia rahoitusvaihtoehtoja. Yhä useammin yksilön tai työnantajan oma maksukyky yksin ei mahdollista korkeimman kansainvälisen tason saavuttamista, jolloin rinnakkaisten rahoitusmuotojen rooli on ratkaiseva.