Financial Times: Aalto EE edelleen ainoa suomalainen toimialansa globaalissa kärjessä

Alan kiristyvässä kansainvälisessä kilpailussa Aalto University Executive Education (Aalto EE) on jälleen arvioitu maailman 50. parhaimman joukkoon. Arvostettu Financial Times nosti Aalto EE:n sijalle 38. Viime vuoteen parannusta on yksi sija.

Kilpailu sadan parhaan joukossa on johtamisen ja kehittämisen alalla kovaa ja sijoitukseen vaikuttavat monet tekijät, kuten ohjelmien vaikuttavuus sekä yksilö että yritys- ja yhteisötasolla, monipuoliset menetelmät ja valmentajien profiili.

Financial Times arvioi sekä avoimet että yritysasiakkaiden tarpeisiin räätälöidyt ohjelmat. Aalto EE:n kansainvälinen sijoitus räätälöityjen ohjelmien vertailussa keväällä 2019 oli 34. (vuonna 2018 44.) ja avoimissa ohjelmissa 56 (vuonna 42.).

- Aivan viime vuosien aikana tiimillemme on ollut palkitsevinta saada olla tukemassa monien alansa johtavien organisaatioiden digitalisoitumista ja varautumista liiketoimintamallien mittavaan muutokseen. Tästä paras palaute on saada lukea menestystarinoita median taloussivuilta, sanoo Aalto EE:n toimitusjohtaja, Professor of Practice Pekka Mattila.

Aalto EE seuraa vaikuttavuuttaan pitkäjänteisesti ja jatkuvasti. Ulkoisten tunnustusten rinnalla ratkaisevaa on asiakkaiden kokemus ja todennettu vaikutus.

- Todennettu vaikuttavuus on tärkeää, jotta tällä tasolla voi toimia kestävästi. Alamme on paljolti mainepeliä. On tärkeää malttaa tarkastella suoritusta yli vuosien sekä yksilö- että organisaatiotasolla, Pekka Mattila lisää.

Digitaalisuuteen ja kestävään kehitykseen liittyvät ohjelmat globaalisti nousussa

Aalto EE:n sijoitus nousi jälleen erityisesti räätälöityjen ohjelmien asiakkaiden antamien vastausten perusteella. Asiakkaat arvostivat Aalto EE:n ohjelmien suunnittelua ja toteutusta, opetusmenetelmiä sekä kokivat saavansa valmennuksista niin uudenlaista osaamista kuin vastinetta rahoilleen. Vahva asiakasosaaminen ja joustavuus näkyvät selkeästi myös suorassa palautteessa.

Digitaalinen murros ja vastuullisuus ovat vahvasti asiakkaiden agendalla. Stora Enson kanssa käynnistettiin toinen Accelerator-ohjelma, jonka keskiössä olivat liiketoimintaa mullistavat ideat kiertotalouden alueella.

Katri Kennedy, IF Vahinkovakuutusyhtiöstä osallistui Aalto EE.n ja Stanfordin kanssa yhteistyössä tehtyyn ”Certificate in Digital Business Strategy and Innovation Agility” -ohjelmaan. Hän kertoi pitäneensä erityisesti ajatuksesta, että innovaatiotyössä uusia etsitään aktiivisesti myös oman viiteryhmän ulkopuolelta, risteyskohdista. Kennedy tutkiikin parhaillaan keinoja idean tehokkaaseen hyödyntämiseen omassa organisaatiossaan.

Oman organisaation ja toimialan ulkopuolelle katsoivat myös VR Transpoint, Metsä Group ja SSAB, jotka yhdistivät voimansa Aalto EE:n kanssa vahvistaakseen näkemystään tulevaisuuden logistiikkajohtamisesta.

ABB:n ja Aalto EE:n pitkällä yhteistyöllä globaali vaikuttavuus

Aalto EE on johtamisvalmennuksillaan ollut jo vuosien ajan ABB:n kumppanina kehittämässä tulevaisuuden johtajia globaalin liiketoiminnan tehtäviin. Valmennukset on räätälöity ABB:n liiketoiminnan tarpeisiin, ja esimerkiksi tämän vuoden ohjelman teemana on ”Asiakaskokemus digitalisoituvassa liiketoiminnassa”.

Keskeinen osa valmennusta ovat löytöretkiprojektit, joissa osallistujat ratkovat liiketoiminnoista saatuja haasteita. Tämä ”action learning” on tehokas tapa oppia, ja samalla se varmistaa, että opitut asiat saadaan vietyä käytäntöön ja valmennus tukee suoraan liiketoiminnan kehittämistä. Löytöretkiprojektien tuloksena on mm. syntynyt asiakaskokemus-simulaatio, joka on globaalissa käytössä ABB:llä.

-  Valmennuksilla on iso merkitys ABB:n liiketoiminnan kehittämiselle ja osallistujien näkökulmien laajentumiselle. ABB haluaa tarjota työntekijöilleen hyvät mahdollisuudet kehittymiseen ja uralla etenemiseen. Jo pelkästään Suomessa työskentelee merkittävä määrä globaaleissa tehtävissä toimivia ihmisiä, joille valmennukset tarjoavat viimeisintä tietoa maailmalta. ABB:n johto on vahvasti sitoutunut johtamisen kehittämiseen, ja johdon edustajat ovat koulutuksissa mukana tuomassa ABB:n strategista ja liiketoiminnan näkökulmaa eri teemoihin. Saumaton ja pitkäjänteinen yhteistyö Aalto EE:n kanssa mahdollistaa valmennusten räätälöinnin asiakaslähtöisesti, laadukkaan sisällön ja ammattitaitoisen toteutuksen, kertoo ABB:n HR-kehitysjohtaja Ismo Laukkanen.

Financial Times -vertailu lyhyesti

FT Executive Education -selvityksessä arvioidaan erikseen ns. avoimet johdon valmennukset ja organisaatioille erikseen räätälöidyt ohjelmat. Kokonaissijoitus perustuu näiden kahden kategorian yhteistulokseen. Arviointi perustuu sekä asiakkaiden antamaan palautteeseen että instituutioiden itsensä tuottamaan tilastoaineistoon. Financial Times julkaisee selvityksessään vain 50 parhaan liikkeenjohdon kehittäjän arviot. Kaikkiaan maailmassa on vähintään 4 000 kansainvälisiä johdon valmennuksia ja MBA-tutkintoja tarjoavaa toimijaa.

Tänäkin vuonna kolmen kärjessä olivat espanjalainen Iese Business School, sveitsiläinen IMD sekä ranskalainen HEC Paris. Aalto EE:n strateginen kumppani ESADE on sijalla 13. Stanford Graduate School of Business, jonka kanssa Aalto EE tekee yhteistyössä ”Certificate in Digital Business Strategy and Innovation Agility” -ohjelmaa, sijoittui neljänneksi. Aalto University Executive Education osallistui vertailuun Aalto University -nimellä. Aalto EE oli mukana selvityksessä 19. kerran.

toimitusjohtaja, Professor of Practice,
Puh.: 040 738 7221

DBA-väitös: Globaalin toimintamallin toteuttaminen vaatii yritykseltä tasapainottelua vastakkaisten odotusten välillä26.11.2019 15:44:50 EETKutsu

KTM Margit Suurnäkki väittelee 29.11.2019 Aalto Executive DBA -tutkinto-ohjelmasta (Doctor of Business Administration). Hänen väitöskirjansa aiheena on kansainvälinen johtaminen ja erityisesti se, mitä globaalisti toimivalta yritykseltä vaaditaan sisäisesti, jotta se voisi vastata yhä globaalimman liiketoimintaympäristön vaatimuksiin.

Stiftelserna stärker ledarskapskompetensen inom konst- och kultursfären tillsammans med Aalto EE26.11.2019 09:13:12 EETTiedote

Megatrender i världen, förändringar i arbetet och oviss finansiering driver konst- och kultursfären att utveckla ledarskaps- och affärskompetensen. Programmet Business of Culture antar den utmaningen tillsammans med olika kulturaktörer. Programmet inleds i november och yrkesverksamma inom konst- och kultursfären understöds av Jenny and Antti Wihuri Foundation, Saastamoinen Foundation, Föreningen Konstsamfundet och Kulturfonden för Sverige och Finland.

Säätiöt vahvistavat taide- ja kulttuurialan johtamisosaamista yhdessä Aalto EE:n kanssa26.11.2019 08:55:32 EETTiedote

Maailman megatrendit, työn muutos ja rahoituksen epävarmuus vauhdittavat taide- ja kulttuurialaa kehittämään johtamis- ja liiketoimintaosaamista. Uusi Business of Culture-ohjelma tarttuu haasteeseen yhdessä alan toimijoiden kanssa Pohjoismaissa ja Baltiassa. Keskiviikkona alkavassa ohjelmassa taide- ja kulttuurialan ammattilaisia ovat tukemassa Jenny ja Antti Wihurin rahasto, Saastamoisen säätiö, Föreningen Konstsamfundet ja Suomalais-ruotsalainen Kulttuurirahasto.

Maailman 100 parhaan joukkoon arvioidun Aalto Executive MBA:n vahvuus on vaikuttavuudessa18.11.2019 08:23:17 EETTiedote

Aalto-yliopisto on noussut kaikissa tärkeissä alakohtaisissa yliopistovertailuissa. Vastikään julkistetussa Times Higher Education -rankingin kauppa- ja taloustieteiden alan yliopistovertailussa Aalto nousi sijalle 54. Alle 50-vuotta sitten perustetuista yliopistoista 50 parasta listaava ”QS Top 50 under 50” piti Aalto-yliopiston yhdeksäntenä. Financial Times on arvostanut Aalto Executive MBA -ohjelman jälleen maailman sadan parhaimman joukkoon tuhansien verrokkien joukosta. Sijoitus oli tänä vuonna 92.