Finanssiala odottaa, että hallitus ajaa Basel-neuvotteluissa aktiivisesti Suomen erityispiirteiden huomioon ottamista

Suomen on aktiivisesti ajettava suomalaisen pankkijärjestelmän erityispiirteiden huomioon ottamista meneillään olevissa Basel-neuvotteluissa EU:ssa. Finanssiala ry olisi toivonut eduskunnan suurelta valiokunnalta selkeämpää kantaa Basel III -uudistukseen, mutta tänään hyväksytyn lausunnon pohjaltaviesti neuvotteluihin tulee ottaa vakavasti:

”Suuren valiokunnan lausunto sisältää selkeän vaatimuksen ottaa vähäriskisiksi luokiteltavat asunto- ja yritysluotot sekä Suomen erityispiirteet huomioon.Tämän on syytä näkyä aktiivisesti EU-neuvotteluissa”, FA:n johtava lakimies Olli Salmi sanoo.

Eduskunnan suuri valiokunta sai perjantaina 13.5.2022 valmiiksi lausuntonsa, joka koskee komission ehdotusta niin kutsuttujen lopullisten Basel III -standardien toimeenpanosta EU:ssa.

Suomessa riskitaso on kansainvälisesti vertailtuna matala

Pankkien toimintaa sääntelevän Basel III -uudistuksen viimeisen vaiheen tarkoituksena on parantaa pankkien riskilaskentaa nostamatta merkittävästi pääomavaateita. Pääomavaateiden nostoa on käsitelty jo aiemmin toisissa EU-lainsäädäntöhankkeissa, ja siksi se on rajattu ulos nyt toimeenpanovaiheessa olevasta uudistuksesta. Riskilaskentaan tehtävien muutosten kautta pyritään parantamaan riskilaskennan herkkyyttä siten, että todellinen riski mitattaisiin mahdollisimman tarkasti. Laskenta tapahtuisi siis riskiperusteisesti. Uudistuksen toimeenpano EU:ssa uhkaa kuitenkin johtaa siihen, että pankkien pääomavaatimuksia ollaan kiristämässä Suomen kannalta merkittävästi.

Suomen pankkijärjestelmässä ja suomalaisilla markkinoilla on kansainvälisesti katsoen paljon alhaisen riskin lainoja. Baselin standardit on laadittu vastaamaan tilannetta, joka keskimääräisesti vallitsee merkittävillä talousalueilla. Tämä ei ota huomioon Suomen erityispiirteitä.

Lainojen ja pankkien muiden saamisten riskitaso vaihtelee eri talousalueilla. Toisilla talousalueilla pankkien taseissa on enemmän suuririskisiä lainoja ja saamisia, toisilla puolestaan on enemmän matalariskisiä. Baselin standardien luomassa kompromissitilanteessa korkeampiriskiset talousalueet voittavat ja vastaavasti matalariskisemmät häviävät.

”Suomessa on enemmän matalariskisiä lainoja ja muita eriä ja näin ollen uudistuksessa Suomi on häviämässä, kun standardit eivät tunnista Suomen erityispiirteitä. Uudistuksen tuoma kompromissitilanne onkin johtamassa melko nurinkuriseen tilanteeseen, jossa pääomavaateet nousevat niiden osalta, joilla on alhaisempi riski”, Salmi sanoo.

Finanssiala on tuonut uudistuksen ongelmat esille lainsäädäntöprosessin jokaisessa vaiheessa.

”Olemme esittäneet muutoksia, jotka ottaisivat huomioon alhaisen riskin erät Suomen erityispiirteenä eivätkä rankaisisi suomalaista pankkisektoria ja sen asiakkaita. Muu elinkeinoelämä on ollut samoilla linjoilla kanssamme”, Salmi tiivistää.

Baselin säännösten toimeenpanon tulee tukea talouskasvua

FA:n ehdotukset turvaisivat vihreän siirtymän ja energiamurroksen aikaansaamien investointitarpeiden rahoituksen myös komission esityksessä olevien siirtymäaikojen päätyttyä. Vaikka FA on pettynyt siihen, ettei suuren valiokunnan kanta ollut yhtä selkeä kuin talousvaliokunnan, näkee FA kuitenkin näiden kahden valiokunnan kannat sisällöltään yhdenmukaisina niiden molempien edellyttäessä asunto- ja yrityslainojen alhaisten riskin erien erityistä huomioon ottamista EU-neuvotteluissa.

FA:n näkemys on kuitenkin kohdannut Suomessa vastustusta ja on vaadittu, että Baselin standardia tiukempi komission esitys hyväksyttäisiin sellaisenaan. Tämän pohjalta monien suomalaispankkien pääomavaatimukset nousisivat perusteettomasti, kun Suomelle tyypillisiä alhaisen riskin eriä ei huomioitaisi.

”Olemme yhdessä muun elinkeinoelämän kanssa huolissamme siitä, miten alhaisen riskin erien huomiotta jättäminen vaikuttaa talouskasvuun, asuntolainoihin ja vihreän siirtymän investointien rahoitukseen erityisesti pk-sektorilla. Pääomavaateen nousun ja lainanmyöntökapasiteetin supistumisen välinen yhteys on yleisesti tunnustettu. Tämä olisi pitänyt ottaa Suomen kannanmuodostuksessa nykyistä selkeämmin huomioon”, Salmi sanoo.

Pankkineuvontaa betonibunkkerissa – Ukrainassa pankkipalvelut pelaavat, myös Suomessa varauduttu kriisitilanteisiin12.5.2022 06:30:00 EEST | Tiedote

Ukrainassa toimivista pankeista saatujen tietojen mukaan pankkipalvelut sotatoimialueilla toimivat kohtalaisesti. Sähkö- ja tietoverkot ovat Ukrainassa toimineet olosuhteisiin nähden hyvin. Suomessa pankit ja finanssiviranomaiset ovat jo pitkään varautuneet erilaisiin kriiseihin ja harjoittelevat säännöllisesti. Pankkeihin kohdistuu normaaliaikanakin kyberhyökkäyksiä säännöllisesti, joten järjestelmät on testattu ja viritetty huippuunsa.

Henkivakuutus on tarpeen erityisesti silloin, kun on lapsia ja lainaa – Suomesta ainutlaatuinen tutkimus10.5.2022 09:01:10 EEST | Tiedote

Liian harvalla on henkivakuutus. Tämä käy ilmi Etlan tuoreesta tutkimusraportista, jossa selvitettiin henkivakuutusturvan vajetta Suomessa. Etlan selvityksessä vain noin kymmenellä prosentilla suomalaisista oli vähintään yksi kuoleman varalta otettu henkivakuutus. Huoltajan kuolemasta aiheutuvan henkivakuutusturvan vajeeksi Etla laski keskimäärin 65 000–70 000 euroa henkilöä kohti. Etlan tutkimuksen on rahoittanut Finanssiala ry. Tutkimus on maailman mittakaavassa harvinainen, sillä vastaavalla tavalla aineistoja yhdistäviä tutkimuksia ei juuri ole tehty.

Markkinoilla epävarmuutta ilmassa – rahastoista lunastettiin huhtikuussa 104 miljoonaa euroa9.5.2022 14:12:02 EEST | Tiedote

Suomeen rekisteröidyistä sijoitusrahastoista lunastettiin huhtikuussa yhteensä 104 miljoonaa euroa. Rahastopääoma pieneni myös markkinakehityksen vuoksi. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli huhtikuun lopussa 147 miljardia euroa. Rahastoraportti on kesäkuusta 2020 lähtien sisältänyt ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.

Kotitalouksien liiallista velkaantumista on ehkäistävä, mutta oman kodin hankintaa ei pidä vaikeuttaa nyt uudella velkakatolla4.5.2022 15:46:00 EEST | Tiedote

”Suomalainen finanssiala haluaa olla mukana tukemassa kotitalouksien mahdollisuuksia hallita omaa talouttaan paremmin ja siten ehkäistä ylivelkaantumista. On kuitenkin muistettava, että viranomaisilla on jo työkalupakissaan keinoja ylivelkaantumisen hillintään ja uusia on parhaillaan valmisteilla. Niiden päälle ei enää tarvita lisää. Kotitalouksien asunnonhankintaa ei tule vaikeuttaa esimerkiksi tulosidonnaisella velkakatolla, jota Suomen Pankki on ehdottanut”, Finanssiala ry:n (FA:n) johtaja, pääekonomisti Veli-Matti Mattila sanoo. Tuoreen kansalaiskyselyn mukaan maailmanpoliittinen tilanne sekä inflaation kiihtyminen ja korkojen nousu ovat lisänneet varovaisuutta mm. oman asunnon hankintaan. Kyselyn mukaan 45 prosentilla kansalaisista harkinta-aika on pidentynyt tai suunnitelmista on kokonaan luovuttu omien henkilökohtaisten investointien suhteen. Norstat Oy:n Finanssialalle huhtikuussa toteuttamaan kyselyyn vastasi 2 011 henkilöä. ”Nyt erityisesti on pidettävä huolta, että Suomen ta

Epävarmuus taloudesta kasvanut suomalaisten keskuudessa – nyt tarvitsemme vakautta ja turvaa25.4.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Puolet suomalaisista ei ole muuttanut lainkaan omia investointisuunnitelmiaan, kuten asunnon tai vapaa-ajan asunnon ostamista tai remontointia, kuluttajahintojen ja korkojen nousun tai maailmanpoliittisen tilanteen vuoksi. Varovaisuutta on kuitenkin ilmassa, koska yhteensä vajaalla 45 prosentilla on investointien suhteen harkinta-aika pidentynyt tai suunnitelmista on kokonaan luovuttu. Finanssiala ry:n (FA) tilaaman kansalaiskyselyn toteutti Norstat Oy. Kyselyyn vastasi 2 011 henkilöä. Kyselyn tulokset ja FA:n hallitusohjelmatavoitteet esitellään mediatilaisuudessa 25.4. kello 9 alkaen. Linkki tilaisuuteen tiedotteen lopussa.