Finavia investoi Savonlinnan lentoaseman kiitotien parannustöihin kesällä 2022

Lentoasemayhtiö Finavia investoi Savonlinnan lentoaseman kiitotien kunnostukseen lähes kolme miljoonaa euroa. Tavoitteena on pidentää kiitotien käyttöikää ja parantaa lentoaseman energiatehokkuutta. Parannustyöt tehdään 2.5.−24.6.2022, jolloin Savonlinnan lennot ovat tauolla.

−Olemme tehneet alueen toimijoiden kanssa hyvää yhteistyötä ja valinneet remontin ajankohdaksi alkukesän. Näin vaikutukset matkustajille jäävät mahdollisimman pieniksi. Lentoasema palvelee Savonlinnan oopperaliikennettä uudistettuna, iloitsee Keski- ja Itä-Suomen aluejohtaja Mari Nurminen Finaviasta.

Kiitotien uudelleenpäällystyksen lisäksi Finavia uusii rullaustien päällysteen, laajentaa kiitotien turva-alueita, kunnostaa asematasoa ja uusii kiitotievalojärjestelmän. Kiitotie päällystettiin edellisen kerran vuonna 2005. Remontin myötä lentotoiminnan edellytykset jatkuvat.

Uusi kiitotievalojärjestelmä toimii led-valoilla, minkä ansiosta lentoaseman energiatehokkuus paranee ja päästöt vähenevät. Kiitotievalojärjestelmien uusiminen on osa Finavian ilmasto-ohjelmaa.

−Savonlinnan lentoasema on hiilineutraali. Nyt voimme parantaa lentoaseman energiatehokkuutta ja vähentää päästöjä, kun uusimme kiitotievalojärjestelmämme led-valoihin.

Kiitotie- ja asematasoremontin takia Savonlinnan lentoasema on suljettu 2.5.−24.6.2022, jolloin kentällä ei ole matkustajaliikennettä eikä se on ilmailuharrastajien käytössä.