Finland är med och tävlar om EM-medaljer i yrkesskicklighet med 24 topptalanger – ”Man blir fast i tävlandet”

Europamästerskapet i yrkesskicklighet EuroSkills äger rum i september 2020 i Österrike. Det finländska yrkeslandslaget deltar med 24 toppkompetenta unga som var och representerar sin egen bransch. Yrkeslandslagets medlemmar är motiverade inför tävlingen och siktar på guld.

EuroSkills-tävlingen i Graz, Österrike, äger rum 16.–20.9.2020 och är den sjunde EuroSkills-tävlingen som arrangeras. Evenemanget inleds med en öppningsceremoni varefter det följer tre tävlingsdagar. Den fjärde dagen är det prisutdelning och avslutningsceremoni. Tävlarna får även veta sin placering vid slutceremonin.

Under de tre tävlingsdagarna genomförs det i vissa grenar flera mindre uppgifter och i andra en större prestation. Exempelvis i friseringsgrenen görs det flera färgnings- och frisyrarbeten. Däremot går möbelsnickargrenen ut på att skapa en möbel under tävlingsdagarna.

Yrkeslandslaget tränas och sänds av Skills Finland tillsammans med sina samarbetspartners. Tävlarna tränar och förbereder sig vid sina egna läroanstalter och arbetsplatser. Yrkeslandslagets medlemmar har valts genom kvaltävlingar, och flera av landslagsmedlemmarna har tidigare tävlingserfarenhet från Mästare eller den yrkes-VM WorldSkills.

Pinja Harakkamäki är en av dem som har tävlat i WorldSkills tidigare. Hon är utexaminerad laborant från Tampereen seudun ammattiopisto Tredu och vann silver förra året vid WorldSkills Kazan.

– Man blir fast i tävlandet. Jag tycker om att utmana mig själv och lära mig nya saker. Det är också alltid intressant att lära känna nya människor, tekniker och se hur den egna branschens arbetsuppgifter sköts i andra länder, berättar Pinja.

Tommi Karvonen från Järvenpää är en annan landslagsmedlem. Han är utexaminerad kock från Keuda, och avlägger i nuläget studentexamen samtidigt som han tränar inför EuroSkills.

– Det bästa med att tävla är att slå sig själv och framgångskänslan. Den känslan man får när tävlingstiden är slut och man märker att allt är gjort. Trots att det är spännande innan man kommer igång, tar arbetets sug och flow en med sig när man väl får börja, säger Tommi.

Lea Fältros kommer att ha fullt upp under våren och sommaren. Hon är från Larsmo, och studerar till närvårdare vid Yrkesakademin i Österbotten.

– Jag tycker om att utmana och testa mig själv för att se vad jag klarar av, Lea berättar. – Det ska bli roligt att se ett annat land och att få lära känna flera nya människor. Mitt mål är att göra mitt bästa och också att få nya erfarenheter från vårdyrket.

EuroSkills Graz 2020

Europamästerskapet i yrkesskicklighet arrangeras vartannat år i olika delar av Europa. Nästa gång äger tävlingen rum 16.–20.9.2020 i Graz, Österrike.

I tävlingen deltar 650 unga yrkeskunniga från 30 europeiska länder. Sammanlagt tävlas det i 45 olika grenar, och Finland är med i 22. Till Finlands yrkeslandslag har de 24 mest motiverade och kompetenta tävlare valts genom kvaltävlingar.

Finland har deltagit i EuroSkills-tävlingen från första början, ända sedan år 2008. Finländarna har klarat sig bra i tävlingen, och under årens lopp har det hämtats hem 82 medaljer. Finlands lag sänds av Skills Finland rf tillsammans med våra samarbetspartners.

Kontakter

Kommunikationschef Katja Katajamäki, Skills Finland, katja.katajamaki@skillsfinland.fi, 040 732 0691

Lea Fältros, närvårdare. Bild: Skills Finland.
Pinja Harakkamäki, laborant. Bild: Skills Finland.
Tommi Karvonen, kock. Bild: Skills Finland.

Skills Finland rf främjar yrkesutbildningens kvalitet och dragningskraft genom tävlings- och träningsverksamhet. Vårt mål är att tillsammans med våra samarbetspartners skapa världens starkaste yrkeskunnande.

Skills Finland rf tränar och sänder Finlands yrkeslandslag till de internationella WorldSkills- EuroSkills och Abilympics-tävlingarna och organiserar det årliga storevenemanget inom yrkesutbildning, Mästare.

Föreningens stödgrupper är undervisnings- och kulturministeriet, Utbildningsstyrelsen och läroanstalterna inom yrkesutbildningen samt föreningar inom arbetsmarknads- och utbildningssektorn.

Följ Skills Finland ry

Senaste pressmeddelandena från Skills Finland ry