Finlands yrkesskickligaste ungdomar utses nu i Mästare-semifinalerna

Mästare, FM-tävlingarna i yrkesskicklighet för ungdomar arrangeras årligen. Årets tävling går av stapeln i maj i Björneborg. På grund av corona arrangeras tävlingens semifinaler i februari med undantagsarrangemang.
Bild: Johanna Herbertsson-Blom / Sataedu.

I Mästare-tävlingens semifinaler deltar över 1 400 ungdomar som studerar inom yrkesutbildningen. De som deltar i semifinalerna tävlar vanligen om finalplatserna i centraliserade semifinalevenemang under den första veckan i februari. På grund av corona arrangeras semifinalerna nu undantagsvis så att varje tävlande utför sin tävlingsprestation i sin egen läroanstalt.

-I den rådande utmanande situationen arrangeras Mästare-semifinalerna i de tävlandes egna läroanstalter, vilket är en enorm kraftansträngning från yrkesutbildningsaktörer runt om i Finland. Också med den här modellen kommer vi att kunna utse de bästa i olika grenar till Mästare2022-finalen, säger tävlingschefen Tuomas Mäki-Ontto.

Finalevenemanget arrangeras 16–19.5. i Björneborg. Från semifinalerna går i regel de åtta bästa i varje gren vidare till finalen. I Björneborg tävlar dessutom högstadieelever i en lekfull final i Mästare9-tävlingen. Kvaltävlingarna i Mästare9 genomfördes undantagsvis med hjälp av ett virtuellt rymningsspel, och i det deltog över 10 000 högstadieelever. Man kan bekanta sig med evenemanget, som är öppet och gratis för allmänheten, på plats i Björneborg samt via online-sändningar.

-FM-tävlingarna i yrkesskicklighet är framför allt en utbildnings-, yrkesskicklighets- och samarbetsfest. Det är i varje fall säkert att känslan kommer att vara stark och attityden orubblig, när det valda temat #arbetsgläjde kommer att inta Björneborg i maj 2022, säger tävlingsledaren Diana Bergroth-Lampinen.

Petri Hörkkö
Mästare-chef, Skills Finland
petri.horkko@skillsfinland.fi, tfn. 050 523 9696

Tuomas Mäki-Ontto
Tävlingschef, Mästare2022
tuomas.maki-ontto@sataedu.fi, tfn. 040 199 4401

Bild: Johanna Herbertsson-Blom / Sataedu.

Följ Skills Finland ry

Senaste pressmeddelandena från Skills Finland ry