Marketing Finland ry

Finnish Comms Awardsin 132 hakemuksesta shortlistalle 49 työtä

Jaa
Finnish Comms Awards -kilpailun vuosi 2021 on ollut kaikkein aikojen ennätysvuosi 132 saapuneella hakemuksella. Loppusuoralle valittiin 49 viestintäkonsultoinnin asiakastyötä 18 eri toimistosta. Voittajat julkistetaan Finnish Comms Awards -gaalassa, Helsingissä, torstaina 11.11.2021.

Eniten shortlistalle päässeitä töitä oli seuraavilta toimistoilta: Netprofile (11), Brunnen Communications (6), Viestintätoimisto Drum (5), SEK (5), PING Helsinki (3) ja TBWA\Helsinki (3). Kilpailun kasvusta kertoo ennätysmäärä töitä sekä täysin uusien osallistuneiden toimistojen määrä. Kilpailu viettää tänä vuonna 10. juhlavuotta ja sen järjestäjänä toimii Marketing Finland yhteistyössä VaLa ry:n kanssa.

Tänä vuonna kilpailuun ilmoittautui mukaan ennätysmäärä toimijoita, ja mukana on
entistä laajempi kirjo töitä erilaisilta viestinnän toimijoilta, kuten viestintätoimistoilta ja
vaikuttajayhteisöiltä. Shortlista on katsaus suomalaisen viestinnän parhaimmistoon, ja
siinä näkyy kotimaisen viestintäosaamisen korkea taso, Marketing Finlandin
toimitusjohtaja, Riikka-Maria Lemminki kommentoi.

Ennätysmäärä koronavuoden karkaisemia viestinnällisiä ratkaisuja on nostanut shortlistan rimaa niin, että rajanveto on ollut vaikeaa. Riippumattomat tuomarit ovat antaneet pisteensä heille osoitetuille kilpailutöille toisistaan tietämättä. Arvostelulajissa lopputulokseen voi silti
vaikuttaa satunnaisiakin tekijöitä. Niiden vaikutusta on rajoitettu riippumattomien
tuomareiden riittävällä määrällä jokaista arvioitavaa työtä kohden. Lisäksi isojen
vaihteluvälien tapauksissa on voitu jättää pisteytysten ääripäät pois, jotta juryn yhteinen linja erottuisi.

Valintaa on jouduttu tekemään hyvin pienillä pistemäärien eroilla. Lopulta ilahduttavan moni toimisto on saanut työnsä 3–5 kärkiehdokkaan shortlistalle. Näistä valitaan kunkin kategorian parhaat live-tuomariston edessä tapahtuvan pitchaus-kierroksen jälkeen, vuoden 2021 kilpailun päätuomari, viestintätoimisto Meditan toimitusjohtaja Tiinu Wuolio kertoo.

Parhaissa töissä on myös hyödynnetty viestinnän laajaa keinovalikoimaa aikaa
kestävällä tavalla monipuolisesti ja tilaajan resursseja vastuullisesti käyttäen.
Saavutukset säteilevät tuomariston mukana laajalle, Wuolio jatkaa.

Finalistit esittävät kilpailutyönsä tuomaristolle pitchauspäivänä 28.10., jossa kaikki lähtevät ensimmäisen kierroksen jälkeen samalta viivalta. Voittajat valitaan kirjallisen työn ja pitchauksen perusteella.

Laaja tuomaristo, laaja näkemys

Vuoden 2021 tuomaristossa on 36 pitkän linjan ammattilaista, jotka edustavat eri toimialoja, korkeakouluja ja mediaa. Laajalla tuomaristolla varmistetaan kilpailutöiden mahdollisimman tasa-arvoinen kohtelu, laaja-alaiset näkemykset sekä riittävä tuomareiden määrä kaikille töille. Tuomarit jäävätään omien ja lähipiiriin kuuluvien töiden arvioinneista.

Voittajat julkistetaan Finnish Comms Awards -juhlagaalassa 11. marraskuuta. Kussakin kategoriassa palkitaan työt, jotka ovat parhaiten edistäneet liiketoiminnallisia tai muita yrityksen tavoitteita. Lisäksi palkitaan Vuoden viestintätyö, Vuoden viestintätoimisto, Vuoden ajatusjohtaja, Vuoden viestintäkonsultti sekä Vuoden pitchaaja.

10-vuotisjuhlagaala pidetään livetilaisuutena Helsingin Valkoisessa Salissa, ja lipunmyynti on nyt avoinna. Vuoden 2021 gaalan yhteistyökumppanina toimivat Cision, Visma, Liana Technologies, Grano ja STT Viestintäpalvelut Oy.

Finnish Comms Awards 2021 finalistit kategorioittain aakkosjärjestyksessä:

Julkishallinto ja järjestöt

Ei ruuhkamaksuille! Kuntalaisten oikeudenmukaisuudelle vaikuttava sanoitus
KUUMA-seutu & Brunnen Communications

Kasitie on meidän tie – vuorovaikutteista hankeviestintää
Destia & Väylävirasto & Ahjo Communications

Kasvokkain – uudenlainen tapa tehdä järjestöviestintää nosti hoitotyön keskustelunaiheeksi
Tehy & Viestintätoimisto Drum & Meeri Koutaniemi

Peli on avattu kaikille – kuinka hijabista tuli osa peliasua
Suomen Palloliitto & TBWA\Helsinki

RuokaTutka – Suomi näyttää Euroopalle mallia lasten ja nuorten ruokakasvatuksessa
Ruokavirasto & Cocomms

Kauppa ja palvelut

Kalakuu – Uusi ruokatempaus sukelsi suomalaisten ruokapöytiin
Pro Kala & SEK

Pullonpalautusautomaatti, joka sai jonoa kauppoihin
TOMRA & Viestintätoimisto Drum 

Älykkäintä juuri nyt – Älyradio
Salesforce & Netprofile

Lifestyle, terveys ja hyvinvointi

EPELI – Pelisääntöjä epäterveellisten elintarvikkeiden markkinointiin lapsille ja nuorille
Helsingin yliopisto & Tampereen yliopisto & SYKE & Ahjo Communications

Miltä ADHD tuntuu?
Takeda & Viestintätoimisto Drum & Psyon Games & Mediatoimisto Virta & Halla Tuotanto

Naisten alakerta & Gynevia – kirkas viesti ja missio siivittivät kategoriakakkoseksi
Stragen Finland & Myy Agency

Podiatri – podcast-sarja lääkärin elämästä
Boehringer Ingelheim & Suomen Podcastmedia

Liikenne ja logistiikka

Ei haukku haavaa tee
Matkahuolto & No No No

Neste K:n nainen ratissa -viestintäkokonaisuus
Neste & Kesko & Drama Queen Communications

Stop ruuhkamaksuille! Yleinen mielipide haltuun epäsuoralla vaikuttamisella
KUUMA-seutu & Brunnen Communications

Teknologia

75 prosentin henkilöstömäärän kasvu alalla, jolla on osaajapula
Luoto Company & Viestintätoimisto Drum

Näkyvyysvajeen korjausliike tehty – vaativa kohdeyleisö arvostaa
Dell Technologies & Netprofile

Älykkäintä juuri nyt – Älyradio
Salesforce & Netprofile

Teollisuus ja rakentaminen

Pk-yritys muutti Asuntomessujen paradigman: kiertotalous ykkösaiheeksi
Aulis Lundell Oy & Mailand Communications

Pörssin hiljaisesta suorittajasta kuoriutui teknologiaparkettien partaveitsi
Etteplan & Netprofile

Strateginen mediaviestintä nosti Ponssen Scorpion-harvesterin koko maailman tietoisuuteen
Ponsse & SEK

Yritys- ja organisaatioviestintä

Näkyvyysvajeen korjausliike tehty – vaativa kohdeyleisö arvostaa
Dell Technologies & Netprofile

Pörssin hiljaisesta suorittajasta kuoriutui teknologiaparkettien partaveitsi
Etteplan & Netprofile

Vuorovaikutuksesta rakennettiin menestystekijä OX2:lle
OX2 & Brunnen Communications

Strateginen viestintäkonsultointi

Ihana Wilma välittää – jo 2 miljoonaa suomalaista kyydissä
Visma Enterprise & Netprofile

Nobodystä ajatusjohtajaksi – mySafetyn kasvutarina
mySafety & Viestintätoimisto Manifesto

Uniikista omistusrakenteesta kilpailuvaltti: rekrytointiin, asiakkaille ja yhteiskunnalliseen
muutokseen
Luoto Company & Viestintätoimisto Drum

Kriisi ja poikkeustilaviestintä

Mainekriisi Ähtäri Zoo Karhulassa selätettiin ennakoivalla viestinnällä
Ähtäri Zoo & Brunnen Communications

Wilma kyykytyksen kohteena – tehokas viestintä antoi toimintarauhan
Visma Enterprise & Netprofile

Muutosviestintä

Muutoksen roihu syttyy, kun ihmistä kuunnellaan
Siun Sote & Visma Numeron & Netprofile

Vastuullisuusviestintä

FIBS Yritysvastuupulssi – Kevyt mutta terävä tapa kertoa suomalaisten suuryritysten
vastuullisuudesta
FIBS & Avidly

Korona nosti koirabuumin, mutta koira ei ole pehmolelu
Suomen Kennelliitto & Brunnen Communications

The Polite Type – fontti, joka vaientaa vihapuheen
TietoEVRY & TBWA\Helsinki

Vuoden tapahtuma, lanseeraus tai repäisy

90 Day Finn – työn ja elämän tasapaino hurmasi tuhannet hakemaan Suomeen
Helsinki Business Hub & Netprofile & Studio IMG

Strateginen mediaviestintä nosti Ponssen Scorpion-harvesterin koko maailman tietoisuuteen
Ponsse & SEK

#virtuaalivappu Turvallisen vapun puolesta – koronaa vastaan
Sisäministeriö & Poliisihallitus & PING Helsinki

Yli 23 kertaa hymy opettajan huulille
Studeo & Republic of Communications

Ansaittu näkyvyys ja mediasuhteet

90 Day Finn – työn ja elämän tasapaino hurmasi tuhannet hakemaan Suomeen
Helsinki Business Hub & Netprofile & Studio IMG

Ei ruuhkamaksuille! Ansaitulla näkyvyydellä suotuisa pohja lainvalmistelulle
KUUMA-seutu & Brunnen Communications

Strateginen mediaviestintä nosti Ponssen Scorpion-harvesterin koko maailman tietoisuuteen
Ponsse & SEK

Say it with Santa
Visit Finland & SEK

Pro Bono

#faktaakoronasta
Mediapooli & Valtioneuvosto & PING Helsinki 

Mielinauha 2021
Mieli ry & Nord DDB Helsinki

#mitäkuuluu – itsetuhoisuudesta voi ja pitää kysyä
Mieli ry & Viestintätoimisto Manifesto

Kummit Live: Elastinen – Virtuaalisesta hyväntekeväisyystapahtumasta tuli korona-ajan katsotuin maksullinen striimi Suomessa
Lastenklinikoiden kummit ry & Republic of Communications

Vuoden Varainhankintateko (VaLa)

Apuu-chat kuuntelee ja auttaa
SOS-Lapsikylä & PING Helsinki

#MEIDÄNMERI-kampanja – Auta Muumeja pelastamaan #MEIDÄNMERI
Moomin Characters & John Nurmisen Säätiö sr & Rights and Brands & Kobra Design 

Mielen Tila – varoja lasten ja nuorten mielenterveystyöhön taiteen keinoin
Lastenklinikoiden kummit ry & TBWA\Helsinki

Palefacen tähdittämä luova varainhankintakampanja Burundin köyhimpien hyväksi
Fida International

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Päätuomari Tiinu Wuolio, toimitusjohtaja, Viestintätoimisto Medita Oy, tiinu@medita.fi 


Riikka-Maria Lemminki, toimitusjohtaja, Marketing Finland, riikka-maria.lemminki@marketingfinland.fi 


Pia Tornikoski, pääsihteeri, VaLa ry, paasihteeri@vala.fi  

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Marketing Finland ry
Hitsaajankatu 24
00810 Helsinki

010 248 1060https://www.marketingfinland.fi/

Marketing Finland on markkinoinnin liike, johon voivat liittyä jäseniksi markkinointia ja viestintää tekevät yritykset sekä alan palvelutarjoajat. Marketing Finlandin jäsenet ovat mukana ostamassa ja tuottamassa suurinta osaa Suomessa tehtävää markkinointia ja viestintää.

Marketing Finland kuuluu maailman johtaviin markkinoinnin verkostoihin: WFA, 90 % maailman markkinointiostoista, EACA, 2500 markkinoinnin ja viestinnän organisaatiota ja 120 000 ammattilaista 30 Euroopan maasta ja ICCO, 3000 viestintätoimistoa globaalisti 66 maasta.

Marketing Finlandin tehtäviin kuuluvat muun muassa edunvalvonta, alan koulutukset, konsultointi, sekä verkostojen rakentaminen. Marketing Finland järjestää Suomessa markkinoinnin ja viestinnän johtavia kilpailuja kuten Cannes Lions, Effie Awards Finland, Finnish Comms Awards, Young Lions Finland ja Vuoden brändinrakentaja.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Marketing Finland ry

Effie Finland oli Cannes-menestyjä McDripin juhlaa15.2.2024 21:47:39 EET | Tiedote

Maailman laajin markkinoinnin tehokkuutta mittaava kilpailu Effie Awards järjestettiin Suomessa nyt 22. kerran. Kilpailu huipentui 15.2.2024 järjestetyssä gaalassa, jossa palkittiin suomalaisia markkinoinnin töitä yhdellä Grand Effiellä ja kahdella kultaisella sekä viidellä hopeisella ja pronssisella Effiellä. Effie Awards Finlandin järjesti Marketing Finland yhteistyössä Sanoma Media Finlandin kanssa. NORD DDB Helsingin ja McDonald's Finlandin McDrip loisti Effie Finlandissa voittaen sekä Grand Effien että erikoissarjan kultaa. McDrip oli menestynein suomalainen kampanja myös viime kesänä Cannes Festivals of Creativityssä, jossa tekijät pokkasivat peräti kolme leijonaa. Kultia jaettiin tänä vuonna kaksi, joista toinen meni CMI – Martti Ahtisaari Peace Foundationin tilaamalle Avaimet rauhaan -kampanjalle, jonka toteuttivat TBWA Helsinki ja Def Agency.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye