MastercardMastercard

Fintech-kehitysohjelman startup-finalistit valittu

Mastercardin ja NFT Venturesin finanssiteknologia-alan Lighthouse-kehitysohjelman 15 finalistia on valittu

Helsinki, 29.8.2018 – Mastercard ja NFT Ventures ovat valinneet 15 finalistia vuoden 2018 Lighthouse-kehitysohjelmaan. Mastercardin ja NFT Venturesin yhteistyön tavoitteena on löytää ja olla mukana kehittämässä seuraavan sukupolven finanssiteknologia-alan yrityksiä Pohjoismaissa ja Baltiassa. Lighthouse-ohjelmaan osallistuvat yritykset saavat kukin omaan innovaatioonsa räätälöityä tukea ja neuvoja useissa käytännönläheisissä työpajoissa.

Startup-yrityksiä Suomesta, Ruotsista ja Baltiasta haki ohjelmaan päästäkseen tekemään yhteistyötä Mastercardin ja sen kumppaneiden kanssa. Mastercard ja NFT Ventures julkistivat tänään 15 finaaliin päässyttä yritystä. Startup-yritykset osallistuvat syys–joulukuussa neljään heille räätälöityyn koko päivän työpajaan Helsingissä, Tukholmassa ja Vilnassa. Työpajojen välillä yritykset saavat neuvoja ja jatkuvaa tukea.

15 finalistin joukkoon pääsi sekä aikaisen vaiheen että vakiintuneita startup-yrityksiä, jotka ovat erikoistuneet muun muassa tunnistamiseen, puettavaan maksuteknologiaan, maksamiseen ja taloudelliseen osallisuuteen.

Lighthouse-kehitysohjelman suomalaiset finalistit vuonna 2018:

• Arkkeo on automatisoitu kanta-asiakasohjelma, jonka avulla kanta-asiakkaita voidaan palkita helposti ostoksista suosikkikaupoissaan.
  • Siru tarjoaa teleoperaattoreiden laskutusteknologialle rakennettua mikromaksuratkaisua. Palvelu on saatavilla SaaS-palveluna verkkokaupoille ja maksupalveluntarjoajille (PSP).
  • Bankify on henkilökohtaisen taloudenhallinnan työkalu, joka tekee muun muassa kustannusten jakamisesta ja säästötavoitteista hauskoja pelillistämällä niitä.
  • Avalo on multipankkialustana toimiva palvelu, jonka voi yhdistää mihin tahansa ERP-järjestelmään ja joka automatisoi formaattien muuntamisen. Suojauksen ja siirron takaava ISO20022- ja SEPA-yhteensopivuus, innovaatio ja kehitys PSD2.
  • Enfuce on pilvipohjaisten finanssipalveluiden edelläkävijä. Tarjoamme asiakkaillemme laajan valikoiman helposti käytteenotettavia SaaS-ratkaisuja.

Lighthouse-kehitysohjelman ruotsalaiset ja baltialaiset finalistit vuonna 2018:

Ruotsi

Baltia

Pej AB

EveryPay

Fidesmo AB

PayTipTop

Swiftcourt

Payyap

Instantor

Poklet

Zignsec

Finpass

– Tänä vuonna Lighthouse-ohjelmaan pyrki monta upeaa yritystä, minkä takia finalistien valinta oli vaikeampaa kuin koskaan. Ohjelmaan valittujen yritysten ratkaisut ovat innovatiivisia ja skaalautuvia, ja yritykset pystyvät todennäköisesti tekemään yhteistyötä meidän tai kumppanipankkiemme kanssa. Valitut yritykset muodostavat hyvän yhdistelmän. Olemme todella innostuneita tietämään lisää yrityksistä ja siitä, miten voimme työskennellä yhdessä työpajoissamme tänä syksynä, sanoo Mats Taraldsson, Mastercardin digitaalisen kehityksen ja fintech-yhteistyön johtaja Pohjoismaissa ja Baltiassa.

– Enfuce Financial Services arvostaa yhteistyötä samalla tavalla kuin Mastercard ja Lighthouse-kehitysohjelma, joten uskomme meidän sopivan täydellisesti yhteen. Enfucen liiketoimintafilosofia perustuu yhteistyöhön laajan kumppani- ja asiakasverkoston kanssa. Erilaisten toimijoiden tuominen samaan pöytään mahdollistaa uusien innovatiivisten ratkaisuiden kehittämisen. Uskomme, että Lighthouse-kehitysohjelma sopii meille täydellisesti mielenkiintoisista yrityksistä ja ihmisistä koostuvan verkostomme laajentamiseen, sanoo Monika Liikamaa, Enfucen hallituksen puheenjohtaja.

Lisätietoa finaaliin päässeistä yrityksistä liitteenä.

Lighthouse-kehitysohjelma
Lighthouse-kehitysohjelma on suunniteltu auttamaan startupeja kohtaamiensa suurimpien haasteiden käsittelyssä. Se tapahtuu tuomalla alan asiantuntijat ja startupit yhteen sarjassa työpajoja, joissa kaikki voivat oppia toisiltaan ja ratkaista huomisen haasteita. Jokainen osallistuva yritys saa oman yhteyshenkilön, joka auttaa startupia pääsemään käsiksi tarvitsemiinsa resursseihin, kuten aihealueen asiantuntemukseen, markkinatutkimuksiin, dataan sekä tutustumaan alan toimijoihin sekä Mastercardin asiakkaisiin ja kumppaneihin.

Kohderyhmänä ovat fintech-yritykset, jotka työskentelevät sähköisen kaupankäynnin, maksujen, tekoälyn, pankkien avoimien rajapintojen, tietoturvan (eli biometriikan), lohkoketjujen ja niihin liittyvien alueiden parissa. Ohjelma jatkuu syyskuusta joulukuuhun. Se koostuu neljästä kokopäiväisestä työpajasta ja jatkuvasta tuesta työpajojen välissä. Ensi vuonna Lighthouse-kehitysohjelmaan otetaan hakijoita myös Norjasta, Tanskasta ja Virosta.

Lue lisää täältä: www.mclighthouse.com

Lisätietoa:
Anna-Mari Tiilikainen, puh. 050 558 0888, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

Mastercard (NYSE: MA),www.mastercard.com, on teknologiayhtiö globaaleilla maksuteollisuusmarkkinoilla. Meidän maksujenkäsittelyverkostomme on maailman nopein. Yhdistämme kuluttajia, rahoituslaitoksia, kauppiaita, hallituksia ja yrityksiä yli 210 maassa ja alueella. Mastercardin tuotteet ja ratkaisut tekevät arjesta ‒ ostoksista, matkustamisesta, yrityksen pyörittämisestä ja taloushallinnosta ‒ kaikille yhä helpompaa, turvallisempaa ja tehokkaampaa. Seuraa meitä Twitterissä @MastercardNews, liity keskusteluumme Beyond the Transaction -blogissa ja tilaa uutiskirjeemmeEngagement Bureau.

NFT Ventures

NFT Ventures www.nftventures.com on johtava pohjoismainen sijoittaja. Keskitymme fintech-alaan ja muihin segmentteihin, joissa fintech on osa tai helpottaa tuotetarjontaa, kuten Proptech, Insurtech, verkkokauppa ja Regtech. Meidän Tukholman ja Helsingin sijoitustiimimme hoitavat tällä hetkellä yli 40 kohdeyritystä pohjoismaisilla markkinoilla ja Isossa-Britanniassa. Asiantuntevan neuvonnan ja taloudellisen tuen kautta pyrimme kehittymään suosituimmaksi vaihtoehdoksi kasvukumppania etsiville startup-yrityksille.

.

Anna-Mari Tiilikainen, puh. 050 558 0888, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

Suomalainen finanssiteknologiayritys Enterpay Pohjoismaiden johtavan finanssiteknologiaohjelman finaaliin31.10.2019 09:22:42 EETTiedote

Suomalainen Enterpay valittiin tänään Pohjoismaissa ja Baltiassa järjestettävän finanssiteknologia-alan Lighthouse-kehitysohjelman finaaliin. Muut finalistit ovat ruotsalainen Doconomy ja latvialainen Nordigen. Mastercardin järjestämä Lighthouse on suosittu kumppanuusohjelma, jossa on mukana alan eturivin yhteistyökumppaneita ja johon tulee satoja hakemuksia. Ohjelman avulla Mastercard on osallistunut useiden finanssiteknologia-alan startup-yritysten kehittämiseen sekä innovaatioiden edistämiseen Pohjoismaissa ja Baltiassa.

Mastercard ja NFT julkistavat Lighthouse-kehitysohjelman osallistujat23.8.2019 12:17:02 EESTTiedote

Mastercard ja NFT Ventures ovat valinneet yritykset vuoden 2019 Lighthouse-kehitysohjelmaan. Lighthouse-ohjelma on yhteistyöverkosto, jossa valitaan 15 lupaavinta finanssiteknologia-alan yritystä Pohjoismaista ja Baltiasta kiihdyttämään kumppanoitumiskeskustelujaan Mastercardin ja suurimpien pankkien kanssa kahdesti vuodessa. Tänä syksynä ohjelma laajenee Riikaan. Tukholmassa ja Helsingissä se toimii aiempien vuosien tapaan. Hakemuksia ohjelmaan tuli eniten sen historiassa, ja niiden määrä kasvoi 68 prosenttia edellisvuodesta. ”Saimme satoja hakemuksia ja tiedustelua fintech-yrityksiltä ympäri Eurooppaa”, Lighthousen ohjelmajohtaja Jay Jensen kertoo. ”Baltian ja Pohjoismaiden fintech-yritysten laatu on mahdollisesti korkeinta tasoa koko mantereella ja hakemusten määrän kasvu on ollut upeaa.” ”Kiinnostuksen kasvu ohjelmaa kohtaan sekä start-up-yritysten että pankkien puolelta osoittaa kuinka arvokas tällainen nykyaikainen, yhteistyöhön perustuva toimintatapa on fintech-alan tulevaisuude

Mastercard ja P27 Nordic Payments Platform rakentavat maailman ensimmäisen reaaliaikaisen maksujärjestelmän25.6.2019 15:15:00 EESTTiedote

Nopea ja valtioiden rajat ylittävä useamman valuutan asiakastili maksunvälitykseen Pohjoismaihin Helsinki 25.6.2019 – P27 Nordic Payments Platform (jonka omistavat Danske Bank, Handelsbanken, Nordea, OP Ryhmä, SEB ja Swedbank) ja Mastercard julkistavat tänään kumppanuuden tarjotakseen reaaliaikaisia maksuja ja erämaksuja Pohjoismaissa ja näin rakentavat edistyneimmän, innovatiivisimman ja tehokkaimman maksujärjestelmän maailmassa. Yhteistyö luo tehokkaan maksualustan koko Pohjoismaiden alueella eri valuutoille ja yhdistää Pohjoismaiden asukkaat. Rohkea ja kunnianhimoinen avaus muuttaa rahan liikkumista kuluttajien, yritysten, yhteiskunnan ja koko maksualan kesken. Suuri investointiohjelma on maailman ensimmäinen reaaliaikainen erämaksujen usean valuutan alusta. Se korvaa olemassa olevaa maksuinfrastruktuuria ja näin alentaa välittömien ja turvallisten maksujen kustannuksia ja lisää kilpailukykyä. Jäsenet voivat lähettää ja vastaanottaa rahaa viiveettä alueella aiempaa matalammin kustan