Finanssiala ry

Fivan asettama lisäpääomavaatimus pankeille odotetun kaltainen – perustelut jättävät toivomisen varaa

Jaa
Finanssivalvonnan (Fiva) pankeille asettama yhden prosenttiyksikön suuruinen järjestelmäriskejä koskeva lisäpääomavaatimus oli pitkälti odotusten mukainen, vaikkakin sen ajoitus on ongelmallinen. Fiva julkisti päätöksen 30.3.2023. Aiemmin voimassa ollut lisäpääomavaatimus poistettiin koronapandemian takia keväällä 2020. Fiva ilmoitti jo viime joulukuussa, että se valmistautuu päättämään lisäpääomavaatimuksen asettamisesta vuoden 2023 ensimmäisellä neljänneksellä.

Finanssiala ry:n (FA) johtava lakimies Olli Salmi näkee positiivisena, että Fiva on selkeästi ryhdistäytynyt päätöksen perusteluissa aikaisempaan nähden. Salmen mukaan tällaiselle päätökselle vaaditaan kuitenkin vielä tarkempia perusteluja.

”Lainsäädäntö on muuttunut kevään 2020 jälkeen. Uudessa lainsäädännössä rahoitusjärjestelmän rakenteellisten ominaisuuksien perusteella pankeille asetettava lisäpääomavaatimus sekä rahoitusjärjestelmän kannalta merkittävälle pankille määrättävä lisäpääomavaatimus (ns. O-SII-puskuri) on erotettu toisistaan. Myös Fivan päätöksessä ne on periaatteessa erotettu, mutta tarkastelu vaatimusten keskinäisestä suhteesta jää melko ylätasolle.”

Finanssivalvonta tyytyy tarkastelemaan asiaa kokonaisarviona ja viittaa stressitesteihin sekä tutkimuskirjallisuuteen, mikä on puute päätöksen taustalla olevan riskilaskennan läpinäkyvyydessä. Kokonaisarvioon vaikuttavia yksittäisiä tekijöitä ja niiden painoarvoa ei päätöksestä löydy. Se vaikeuttaa esimerkiksi mahdollisten tulevien pääomavaatimusten muutosten ennakointia.

”Päätöksessä esitellään sääntelyssä asetettuja mittareita, joiden arvot voivat yhtäältä osoittaa järjestelmäriskien olemassaoloa, ja jotka toisaalta rajaavat viranomaisten harkintavaltaa. Päätöksen perusteluissa hahmotellaan, millaisia riskejä on, mutta niistä ei ilmene, kuinka suuria nämä riskit ovat. Tietoa ei ole myöskään siitä, millaisella asteikolla riskit ja niiden mukaan asetettava pääomavaatimus muodostuvat, eikä siitä, miten vaatimus nousisi tai laskisi mittarien arvojen muuttuessa”, Salmi jatkaa.

Kun talousvaliokunta aikoinaan käsitteli hallituksen lakiesitystä, se kirjasi mietintöönsä, miten järjestelmäpuskurin asettamisessa tulisi menetellä:

”…talousvaliokunta pitää näiden säännösten soveltamisessa välttämättömänä, että järjestelmäriskipuskurin asettamispäätöksessä avataan kattavasti ne riskit, joiden perusteella järjestelmäriskipuskuri asetetaan, tunnistetun riskin suuruus arvioidaan määrällisesti ja pääomavaade johdetaan siitä läpinäkyvästi niin, että järjestelmäriskipuskurin asettamispäätöksen perusteet ovat toistettavissa”.

”Olisi ollut toivottavaa, että Fivan päätöksessä olisi esitetty talousvaliokunnan esittämät seikat nyt esitettyä tarkemmin. Näin pankit pystyisivät omassa toiminnassaan laskemaan lisäpääomavaatimuksen määrän ja arvioimaan, miten ne omilla toimillaan voisivat vähentää riskejä ja siten lisäpääomavaatimuksen määrää, tai ylipäätään arvioimaan sitä, onko useita vaatimuksia lopulta johdettu samasta riskistä”, Salmi toteaa.

FA pitää myös lisäpääomavaatimuksen asettamisen ajankohtaa ongelmallisena. Taloustilanteeseen kohdistuu merkittävää epävarmuutta ja taantuman riski on suuri. Pankkien mahdollisuutta tukea asiakkaitaan ja kykyä ylläpitää luotonantoaan ei tässä tilanteessa saisi kaventaa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tietoja julkaisijasta

Finanssiala ry
Finanssiala ry
Itämerenkatu 11 - 13
00180 HELSINKI

020 793 4240http://www.finanssiala.fi

Finanssiala ry (FA) edustaa Suomessa toimivia pankkeja, henki-, työeläke- ja vahinkovakuutusyhtiöitä, rahasto- ja rahoitusyhtiöitä sekä arvopaperivälittäjiä. Rakennamme jäsenillemme toimintaympäristöä, jossa ne voivat liiketoiminnallaan lisätä suomalaista hyvinvointia.

Finanssiala - Uudistuvan alan ääni

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Finanssiala ry

Kriisit eivät horjuttaneet pankkisektoria vuonna 2023, vakuutusyhtiöillä hyvä vuosi – tutustu pankki- ja vakuutussektorien vuosikatsauksiin22.4.2024 11:42:24 EEST | Tiedote

Finanssiala ry on julkaissut katsaukset sekä pankkien että vakuutusyhtiöiden vuoteen 2023. Kummallakin sektorilla oli hyvä vuosi: tuotot, tulokset ja vakavaraisuudet pysyivät hyvällä tasolla. Vakuutusyhtiöiden tuloksia paransivat erityisesti osakkeiden ja joukkovelkakirjojen hyvät tuotot. Pankkien häiriönsietokykyä paransivat kertyneet voittovarat, ylimääräiset pääomapuskurit sekä hyvä likviditeettiasema.

Luottolaitosten sääntely kaipaa ajantasaistamista – lisävelvoitteille ja kansalliselle lisäsääntelylle ei ole tarvetta18.4.2024 10:35:20 EEST | Tiedote

Peruspankkipalveluihin liittyvää sääntelyä ei ole tarpeen lisätä, toteaa Finanssiala ry lausunnossaan. Lausunto liittyy valtiovarainministeriön peruspankkipalveluja ja luottolaitoslainsäädäntöä koskevaan arvomuistioon. FA huomauttaa, että arvomuistion kattama selvitys ei ole mukana hallitusohjelmassa ja sen sisältö on osin ristiriidassa kansallisen lisäsääntelyn välttämistä koskevan hallitusohjelman tavoitteen kanssa. Ehdotetut palveluaikavelvoitteet olisivat poikkeuksellisia suomalaisessa sääntelyssä, ja pankkipalveluiden saavutettavuuden kriittisyyttä on muistiossa yliarvioitu.

Hallitus löi viimeisen naulan vapaaehtoisen eläkesäästämisen arkkuun – miksi Suomi kulkee eurooppalaiseen vastavirtaan, Petteri Orpo ja Riikka Purra?17.4.2024 15:07:17 EEST | Tiedote

Hallitus esitti kehysriihessään vapaaehtoisen eläkesäästämisen verokannusteen poistamista vuoden 2027 alusta alkaen. EU:ssa puolestaan suuntaus on aivan päinvastainen ja vapaaehtoinen eläkesäästäminen nähdään tärkeänä osana EU:n pääomamarkkinaunionin tulevaisuutta, joka on esillä EU:n huippukokouksessa 17.-18.4.2024. Puoli miljoonaa tavallista suomalaista ovat edelleen säästäneet vapaaehtoisiin eläkevakuutuksiin. Pitkäjänteiseen, erityisesti tiettyyn ikään sidottuun eläkesäästämiseen on vaikea sitoutua ilman kannusteita, jotka hallitus nyt esittää poistettavaksi.

Poliittisesti vaikutusvaltaisten henkilöiden kansallisesta rekisteristä hyötyisivät niin asiakkaat kuin finanssialakin17.4.2024 10:40:11 EEST | Tiedote

Rahanpesulaki luokittelee merkittävissä julkisissa tehtävissä toimivat henkilöt ja heidän lähipiirinsä poliittisesti vaikutusvaltaisiksi eli ns. PEP-henkilöiksi (Politically Exposed Persons), joiden taustoja ja asiointia tulee selvittää ja seurata erityisen huolellisesti. Ilmoitusvelvollisten tarve ajantasaisille PEP-tiedoille on lisääntynyt compliance-velvoitteiden sekä kansallisen ja kansainvälisen toiminta- ja turvallisuusympäristön kiristymisen myötä. Nykyisellään PEP-tietoja hankitaan ja ylläpidetään erilaisista lähteistä, mikä heikentää tietojen luotettavuutta ja ylläpitoa. PEP-tietojen kokoaminen keskitettyyn rekisteriin parantaisi tietojen kattavuutta, oikeellisuutta, ajantasaisuutta ja myös henkilötietojen suojaa. Valtiovarainministeriö on laatinut arvomuistion keskitetyn kansallisen PEP-rekisterin perustamisesta. Finanssiala ry tukee ehdotusta voimakkaasti. Tanskassa rekisteri on ollut käytössä jo vuosia ja kokemukset ovat olleet hyviä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye