FM Petra Havu on valittu Museoliiton toimitusjohtajaksi

Suomen museoliiton hallitus on valinnut Museoliitto-konsernin toimitusjohtajaksi FM Petra Havun. Hän aloittaa tehtävässä 1.1.2022.

FM Petra Havu on Museoliiton toimitusjohtaja 1.1.2022 alkaen.

Petra Havu siirtyy Museoliiton toimitusjohtajaksi opetus- ja kulttuuriministeriöstä kulttuuriasiainneuvoksen tehtävästä. Aiemmin hän on työskennellyt muun muassa Suomen Taiteilijaseuran toiminnanjohtajana ja Professoriliiton asiantuntijana. Lisäksi hänellä on laaja kokemus suomalaiselta ja kansainväliseltä taidekentältä.

”Valintaan vaikutti Petra Havun laaja osaaminen edunvalvontatyössä sekä kattavat verkostot museoalalle olennaisiin toimijoihin”, Suomen museoliiton hallituksen puheenjohtaja Pekka Sauri sanoo.

Petra Havu on valmistunut filosofian maisteriksi Helsingin yliopistosta. Pääaineena hän on opiskellut taidehistoriaa.

Hallituksen puheenjohtaja
Pekka Sauri
S-posti: pekka@sauri.fi

FM Petra Havu on Museoliiton toimitusjohtaja 1.1.2022 alkaen.

Suomen museoliitto on museoalan keskusjärjestö. Sen 211 yhteisöjäsentä ylläpitävät yli 400 ammattimaisesti hoidettua museokohdetta: kulttuurihistoriallisia museoita, taidemuseoita ja tiedekeskuksia. Museoliitto valvoo museoiden etua, edustaa museoita alan yhteisissä kysymyksissä ja toimii museoiden yhteistyöverkostona.

Poliitikot museotyöharjoittelussa 23.-27.8.202119.8.2021 11:46:15 EEST | Tiedote

Suomen museoliiton koordinoiman Poliitikon museoharjoittelu -teemaviikon aikana yli 60 päättäjää tutustuu museoiden toimintaan käytännönläheisellä tavalla. Perinteisen opastetun museovierailun sijaan päättäjät kokeilevat museoiden monipuolisia työtehtäviä, esimerkiksi konservointia, kokoelmien luettelointia tai näyttelysuunnittelua. Tiedotusvälineiden edustajat ovat tervetulleita seuraamaan poliitikkoja museoharjoittelussa 23.-27.8.2021.