Fujitsu Finland Oy toteuttamaan palveluntuottajarekisteri Soteria

Uuden palveluntuottajarekisteri Soterin toimittajaksi on valittu Fujitsu Finland Oy. Soteri-rekisterin ensimmäinen käyttöönotto on vuoden 2024 alussa.

Kuvituskuva. Pexels.

Soteri on uusi lupa- ja valvontaviranomaisten rekisteri, jonne kootaan perustiedot kaikista yksityisistä ja julkisista sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajista sekä yksityisistä varhaiskasvatuksen palveluntuottajista. Soteri toimii myös valvontatiedon rekisterinä. Rekisterin tiedot palvelevat Valviran ja aluehallintovirastojen sekä useiden sidosryhmien tiedontarpeita. Tietoja voivat hyödyntää myös sote-palveluja käyttävät asiakkaat.

Soterista on tavoitteena tehdä asiakaslähtöinen sähköinen palvelu, joka kerää yhteen rekisteriin kattavat, yhdenmukaiset ja ajantasaiset tiedot kaikista palveluntuottajista. Soteri korvaa aiemmat erilliset rekisterit ja käyttöönoton jälkeen tietoja ylläpidetään vain Soterissa. Tämä helpottaa niin palveluntuottajien kuin viranomaistenkin asiointia. Soteri on myös tärkeä osa Valviran digitaalisten palvelujen laajentamista ja hallitusohjelman digitalisaation edistämisen ohjelmakokonaisuutta.

Kuvituskuva. Pexels.

Henkilöstövuokrauksen kaltainen rekrytointi ei sovellu lastensuojelun sosiaalityöntekijöihin8.12.2022 12:00:05 EET | Tiedote

Osa kunnista on rekrytoinut lastensuojelun sosiaalityöntekijöitä määräaikaisiin virkasuhteisiin henkilöstövuokrausta muistuttavilla keinoilla. Näissä tilanteissa sosiaalityöntekijä on voinut olla samanaikaisesti oikeudellisessa suhteessa kahteen eri tahoon: julkiseen palvelujen järjestäjään ja yksityiseen toimijaan. Tällainen järjestely heikentää luottamusta viranomaistoimintaan ja lapsen edun toteutumista lastensuojelussa.

Sosiaalityöntekijäkohtaiset lastensuojelun asiakasmäärät ovat liian suuria17.11.2022 13:15:17 EET | Tiedote

Lastensuojelun asiakasmitoitusvaatimukset eivät valvontaviranomaisten havaintojen mukaan täyty. Sosiaalityöntekijäkohtainen lapsimäärä on usein enemmän kuin laissa määritelty enimmäismäärä. Kun sosiaalityöntekijöiden asiakasmäärä on liian suuri, asiakassuunnitelmat jäävät usein laatimatta ja lasten tapaamiset toteutumatta. Myös lasten ja perheiden palveluihin ja niitä koskeviin päätöksiin tulee viiveitä.