Gigantin Vuoden Myymälöiksi Salo ja Helsingin Kaari – ”Vahva yhteishenki ja tyytyväiset asiakkaat näkyivät esimerkillisesti”

Suomen suurin kodinelektroniikkaketju, Gigantti, on palkinnut tilikautensa 2022–2023 Vuoden Myymälänä Helsingin Kaaren ja Vuoden Franchise-Myymälänä Salon tavaratalon. Valintakriteereissä painottuivat erityisesti pitkäjänteinen työ myymäläkulttuurin ja henkilökunnan hyvinvoinnin eteen, sekä myymälöiden suoriutuminen taloudellisesti haastavassa markkinatilanteessa.

Gigantin Vuoden Myymälää, Kannelmäen Kaarta Helsingistä, kiiteltiin vahvan kulttuurin luomisesta. Vas. Gigantin toimitusjohtaja Niko Sandström, Kaaren tavaratalopäällikkö Ilkka Vilska & operatiivinen johtaja Ville Vähäkoski. (Kuva: Elkjøp / Gigantti)

Gigantin pitkä palkitsemisperinne jatkui kansainvälisissä tunnelmissa 14.6.2023, kun Vuoden Myymälät julkistettiin Campus-tapahtuman loppuhuipennuksessa Oslossa. Elkjøp-konsernin vuosittainen, kuukauden kestävä koulutus- ja kohtaamistapahtuma kokosi yhteen yli 5 500 työntekijää Suomesta, Ruotsista, Tanskasta ja Norjasta.

Gigantin Vuoden Myymälöiden valintaraati koostui sekä Gigantti Oy Ab:n että konsernin edustajista, ja valinnat tehtiin 42 myymälän joukosta. Palkintokriteereissä huomioitiin saavutukset asiakastyytyväisyydessä, myymälöiden taloudellinen suoriutuminen, sekä työtyytyväisyyskyselyjen tulokset että panostus kulttuuriin ja henkilökunnan hyvinvointiin. Kunniakkaat tittelit veivät tänä vuonna kotiinsa Gigantti Salo ja Gigantti Kaari, Helsingin Kannelmäestä.

Palkintoraadin valinta Vuoden Franchise-Myymäläksi, Gigantti Salo, teki koko vuoden ajan vahvaa taloudellista suoritusta haastavassa markkinassa, ja esimerkillinen työ jatkui asiakas- ja henkilöstötyytyväisyyden suhteen. ”Kauppias Juuso Janhunen on tiimeineen edistänyt niin työntekijöiden valmentamista kuin koko franchise-kentän kehitystäkin perehdyttämällä ihmisiä ja jakamalla parhaita käytäntöjä tavaratalo- ja osastopäälliköille”, raati kehui perusteluissaan.

”Kehut kuulostavat hyvältä, mutta tuntuvat vielä paremmalta – tämä on koko tiimin yhteinen saavutus, josta heille valtavat kiitokset! Vuoden Franchise-Myymälän titteli otettiin tavoitteeksi jo viime vuoden toukokuussa ensimmäisessä talopalaverissa, ja siitä asti olemme pyrkineet tekemään asioita joka viikko paremmin kuin koskaan ennen. Olosuhteet eivät olleet helpoimmat, mutta asenne on ollut huippuluokkaa: ihmiset ovat halunneet saavuttaa tuloksia ja näyttää toisilleen esimerkkiä. Pidän yhteisten oppien hyödyntämistä valtavan tärkeänä asiana; mielestäni terve kilpailu kehittää kaikkia myymälöitä, mutta valmius jakaa ja auttaa kollegoita kantaa vielä pidemmälle,” summaa Salon myymälän keulahahmo Janhunen.

Vuoden Myymälä, Gigantti Kaari, sai raadilta erityistunnustusta työtyytyväisyystuloksista, jotka olivat kyselyissä Suomen kärkeä. Valintaraadin mukaan myymälään on lähdetty jo avajaisista 2021 alkaen luomaan hyvinvoivaa kulttuuria pitkäjänteisesti, ja tavaratalopäällikkö Ilkka Vilskaa kiiteltiin myös vankasta tuesta kollegoille. Lisäksi myymälä on ottanut tehokkaasti haltuun asiakasta monipuolisesti palvelevan mallin, jossa myyjien laaja tietotaito nousee esille. Gigantti Kaari on myös saavuttanut haastavassa markkina-ajassa erinomaisia taloudellisia tuloksia.

”Olen todella iloinen yhteisestä palkinnosta ja ylpeä koko Kaaren tiimistä! Jo alusta asti visiomme on ollut luoda maailman paras Gigantti, ja Vuoden Myymälä -tunnustus on hieno yhteinen saavutus, joka tukee visiotamme loistavasti. Asiakas- ja työtyytyväisyystutkimukset ovat tärkeitä mittareita, mutta ajattelemme, että vahva kulttuuri näkyy pienistä teoista, joita ei voi aina konkreettisesti määritellä. Olen halunnut välittää ihmisille positiivista, avointa, uteliasta ja kunnianhimoista tapaa tehdä asioita. Uskon, että se on välittynyt monella tapaa onnistuneesti ulospäin. Meille on jatkossakin tärkeintä pitää huolta toisistamme ja asiakkaista”, kuvailee jo neljättä myymäläänsä Gigantissa johtava, Kaaren kippari Vilska.

Gigantin Vuoden Myymälät valitaan vuosittain kesäkuussa, tilikausien päätteeksi.

Lisätiedot:

Gigantti Salo, kauppias Juuso Janhunen