Hack the food: Food business

MTK, Founders Institute ja Maaseutuverkosto järjestävät Maalaistentalossa 9.-11.3.2018 viikonlopun yli kestävän hackatonin, ruoan verkko-ostamisen ympärille. Tavoitteena on ratkoa logistiikkaan, markkinointiin ja kansainvälistymiseen liittyviä haasteita.

Tilaisuuteen odotetaan noin 50 henkilön monipuolista ja kansainvälistä osallistujajoukkoa, jotka valitsevat ennakkoon, minkä haasteen ratkaisuun he keskittyvät viikonlopun aikana. Tilaisuuden avaus on perjantaina 9.3.2018 kello 17.

Viikonlopun aikana ratkotaan seuraavia haasteita:

1. Logistiikka -haaste
    Tuottajalta kuluttajalle. Kuinka kuluttaja voi saada tuotteet itselleen mahdollisimman kustannustehokkaasti?
  2. Tuotteistaminen & brändäys, kuluttajahankinta ja markkinointi
    Kuinka verkossa toimiva kauppa tai shop-in-shop malli voi tukea esim. perhekoon yritystä tuotteistamisessa ja brändäämisessä? Kuinka lisätä kiinnostusta tilata ruokaostoksia verkon kautta? Kuinka markkinoida palveluita kokeilunhaluisille? Kuinka luoda mielenkiintoiset ja erottuvat tuotesegmentit? Kuinka luoda uskollisia asiakkaita?
  3. Kansainvälistyminen & vienti
    Kuinka aloittaa yrityksen kansainvälistyminen suoraa verkkokaupasta? Kohdemaat, tuotteet, strategia?

Perjantai iltana osallistujat muodostavat tiimejä ja pyrkivät työstämään ongelmaan ratkaisua mahdollisimman pitkälle viikonlopun aikana. Kilpailun osallistujat esittelevät ratkaisuideansa sunnuntai iltapäivän aikana tuomaristolle, joista parhaat ideat myös palkitaan. Tapahtumassa mukana olevien yhteistyökumppaneiden yritysten edustajien tehtävänä on toimia mentoreina ja käydä vuoropuhelua osallistujien kanssa, jakaa omaa osaamistaan ja haastaa osallistujia ratkomaan ongelmia. Hackathonissa mukana myös seuraavat Key Note -puhujat, joilta kuullaan mielenkiintoisia puheenvuoroja:

Tino Singh, perustaja ja toimitusjohtaja, Two Dads
Matti Santala,
perustajajäsen ja toimitusjohtaja, A21
Martti Paatela,
perustajajäsen ja toimitusjohtaja, Epic Foods

Janne Saarikko, Founders Institute
040 864 3017, janne.saarikko@founderinstitute.net

Leena Markiet, MTK
040 087 1622, leena.markiet@mtk.fi

hackthefood.com
Facebook: https://www.facebook.com/events/834638680053922/

MTK-liittojen puheenjohtajat kriisikokouksessa Satakunnassa: kuivuuden takia tarvitaan pikaisia toimenpiteitä2.8.2018 08:29Tiedote

MTK:n liittojen puheenjohtajat kokoontuivat kriisikokoukseen kuivuuden runtelemaan Satakuntaan 1.8. ja vaativat pikaisia toimenpiteitä maatilojen talousahdingon ratkaisemiseksi. Suomen maatalouden kannattavuus on heikentynyt jo usean vuoden ajan. Viime vuonna suoranaisen kadon aiheutti märkyys ja kylmyys, tämän vuoden vitsauksena ovat kuivuus ja kuumuus. Ruotsissa yksittäiset kunnat ja kauppa ovat sitoutuneet markkinoimaan ruotsalaisia tuotteita ja tukemaan näin viljelijää. MTK-liittojen puheenjohtajat vaativat kaupparyhmien johtajilta pikaisia linjauksia siitä, miten kauppa kantaa vastuunsa suomalaisen ruuan tulevaisuudesta.

MTK-TIEDOTE: MTK-Varsinais-Suomi avaa ”Jos lehmät puhuisivat” -näyttelyn Berliinissä tammikuussa 2019 – näyttelyyn haetaan kuvia nyt kaikille avoimella kuvakilpailulla30.7.2018 09:18Tiedote

MTK-Varsinais-Suomi kokoaa näyttelyn, jossa navetan ulkopuolella elävät ihmiset saavat kokea elämää lehmien parissa. "Jos lehmät puhuisivat" -näyttelytapahtuma avataan tammikuussa 2019 Berliinissä Saksassa. Sen jälkeen se kiertää Suomessa ainakin pari vuotta. Näyttelyyn haetaan nyt kuvia kilpailulla, johon voi osallistua 14.8.2018 asti. Kuvakilpailuun voi osallistua joko kuva-ammattilais-, lehmäammattilais- tai jokamies-/naissarjaan. Kilpailupalkintojen arvo on yhteensä noin 10 000 euroa.

Ministeriö tarjoaa liian vähän valokuitua MTK:n sulatettavaksi26.6.2018 12:39Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliittoa närästää se, että liikenne- ja viestintäministeriön luonnos digi-infrastrategiaksi näyttää unohtaneen kokonaan maaseudun yrittäjien ja maalla asuvien tarpeet. MTK korostaa lausunnossaan sitä, että digitaalisia julkispalveluja ei saada toimintavarmoiksi ja digitalisoituvien ja automatisoituvien maaseudun elinkeinojen liiketoiminta tökkii, mikäli kasvavien tiedonsiirtomäärien edellyttämää valokuitua ei ole maaseudulla saatavilla.