Hack the food: Food business

MTK, Founders Institute ja Maaseutuverkosto järjestävät Maalaistentalossa 9.-11.3.2018 viikonlopun yli kestävän hackatonin, ruoan verkko-ostamisen ympärille. Tavoitteena on ratkoa logistiikkaan, markkinointiin ja kansainvälistymiseen liittyviä haasteita.

Tilaisuuteen odotetaan noin 50 henkilön monipuolista ja kansainvälistä osallistujajoukkoa, jotka valitsevat ennakkoon, minkä haasteen ratkaisuun he keskittyvät viikonlopun aikana. Tilaisuuden avaus on perjantaina 9.3.2018 kello 17.

Viikonlopun aikana ratkotaan seuraavia haasteita:

1. Logistiikka -haaste
    Tuottajalta kuluttajalle. Kuinka kuluttaja voi saada tuotteet itselleen mahdollisimman kustannustehokkaasti?
  2. Tuotteistaminen & brändäys, kuluttajahankinta ja markkinointi
    Kuinka verkossa toimiva kauppa tai shop-in-shop malli voi tukea esim. perhekoon yritystä tuotteistamisessa ja brändäämisessä? Kuinka lisätä kiinnostusta tilata ruokaostoksia verkon kautta? Kuinka markkinoida palveluita kokeilunhaluisille? Kuinka luoda mielenkiintoiset ja erottuvat tuotesegmentit? Kuinka luoda uskollisia asiakkaita?
  3. Kansainvälistyminen & vienti
    Kuinka aloittaa yrityksen kansainvälistyminen suoraa verkkokaupasta? Kohdemaat, tuotteet, strategia?

Perjantai iltana osallistujat muodostavat tiimejä ja pyrkivät työstämään ongelmaan ratkaisua mahdollisimman pitkälle viikonlopun aikana. Kilpailun osallistujat esittelevät ratkaisuideansa sunnuntai iltapäivän aikana tuomaristolle, joista parhaat ideat myös palkitaan. Tapahtumassa mukana olevien yhteistyökumppaneiden yritysten edustajien tehtävänä on toimia mentoreina ja käydä vuoropuhelua osallistujien kanssa, jakaa omaa osaamistaan ja haastaa osallistujia ratkomaan ongelmia. Hackathonissa mukana myös seuraavat Key Note -puhujat, joilta kuullaan mielenkiintoisia puheenvuoroja:

Tino Singh, perustaja ja toimitusjohtaja, Two Dads
Matti Santala,
perustajajäsen ja toimitusjohtaja, A21
Martti Paatela,
perustajajäsen ja toimitusjohtaja, Epic Foods

Janne Saarikko, Founders Institute
040 864 3017, janne.saarikko@founderinstitute.net

Leena Markiet, MTK
040 087 1622, leena.markiet@mtk.fi

hackthefood.com
Facebook: https://www.facebook.com/events/834638680053922/

MTK komission EU-budjettiesityksestä: Suomen hallituksella näytön paikka – viljelijöiden simputtamiselle tultava piste2.5.2018 17:23Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK odotti EU-komissiolta kunnianhimoisempaa esitystä EU:n monivuotiseksi rahoituskehykseksi. EU-budjetin haasteena on paikata brexitin myötä syntyvää rahoitusaukkoa ja vastata samalla EU:n uusiin haasteisiin. MTK:n mielestä komission budjettiesitys, 1,11 % jäsenmaiden BKTL:stä, ei ole riittävä ja se tulisi nostaa 1,2 %:iin. Pallo on nyt EU-parlamentilla ja etenkin jäsenmailla. Myös Suomen hallituksella on edessään näytön paikka, sanoo Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.

Antti Sahi MTK-Keski-Pohjanmaan vuosikokouksessa: Lisää rohkeutta kotimaisten elintarvikkeiden laadun markkinointiin20.4.2018 10:59Tiedote

– Olemme ruokamarkkinoilla merkillisessä tilanteessa, jossa maatalouden kannattavuus on ennätysheikko ja samanaikaisesti kuluttajat käyttävät ruokaan tuloistaan vähemmän kuin koskaan. Tuottajien osuus ruokaketjun arvonlisästä on koko ajan pienentynyt. Ruuan tuotanto kiinnostaa suurta joukkoa kuluttajia, vähäosaisille ruoka on edelleen kallista ja ruokahävikki on merkittävä, MTK:n toiminnanjohtaja Antti Sahi sanoi MTK-Keski-Pohjanmaan vuosikokouksessa Halsualla 20.4.2018.

MTK:n puheenjohtaja Marttila MTK:n valtuuskunnan digiseminaarissa: Tie- ja tietoliikenneverkot maaseudun menestymisen perusedellytyksenä18.4.2018 15:29Tiedote

– Maaseudulla asuminen ja yrittäminen ei ole tulevaisuudessa mahdollista ilman toimivia ja nopeita tietoliikenneyhteyksiä. Siksi on huolestuttavaa, että kiinteän laajakaistan saatavuus Suomen maaseudulla on EU:n heikoimmasta päästä, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila totesi MTK:n valtuuskunnan digiseminaarissa 18.4. Helsingissä.