Hack the food: Food business

MTK, Founders Institute ja Maaseutuverkosto järjestävät Maalaistentalossa 9.-11.3.2018 viikonlopun yli kestävän hackatonin, ruoan verkko-ostamisen ympärille. Tavoitteena on ratkoa logistiikkaan, markkinointiin ja kansainvälistymiseen liittyviä haasteita.

Tilaisuuteen odotetaan noin 50 henkilön monipuolista ja kansainvälistä osallistujajoukkoa, jotka valitsevat ennakkoon, minkä haasteen ratkaisuun he keskittyvät viikonlopun aikana. Tilaisuuden avaus on perjantaina 9.3.2018 kello 17.

Viikonlopun aikana ratkotaan seuraavia haasteita:

1. Logistiikka -haaste
    Tuottajalta kuluttajalle. Kuinka kuluttaja voi saada tuotteet itselleen mahdollisimman kustannustehokkaasti?
  2. Tuotteistaminen & brändäys, kuluttajahankinta ja markkinointi
    Kuinka verkossa toimiva kauppa tai shop-in-shop malli voi tukea esim. perhekoon yritystä tuotteistamisessa ja brändäämisessä? Kuinka lisätä kiinnostusta tilata ruokaostoksia verkon kautta? Kuinka markkinoida palveluita kokeilunhaluisille? Kuinka luoda mielenkiintoiset ja erottuvat tuotesegmentit? Kuinka luoda uskollisia asiakkaita?
  3. Kansainvälistyminen & vienti
    Kuinka aloittaa yrityksen kansainvälistyminen suoraa verkkokaupasta? Kohdemaat, tuotteet, strategia?

Perjantai iltana osallistujat muodostavat tiimejä ja pyrkivät työstämään ongelmaan ratkaisua mahdollisimman pitkälle viikonlopun aikana. Kilpailun osallistujat esittelevät ratkaisuideansa sunnuntai iltapäivän aikana tuomaristolle, joista parhaat ideat myös palkitaan. Tapahtumassa mukana olevien yhteistyökumppaneiden yritysten edustajien tehtävänä on toimia mentoreina ja käydä vuoropuhelua osallistujien kanssa, jakaa omaa osaamistaan ja haastaa osallistujia ratkomaan ongelmia. Hackathonissa mukana myös seuraavat Key Note -puhujat, joilta kuullaan mielenkiintoisia puheenvuoroja:

Tino Singh, perustaja ja toimitusjohtaja, Two Dads
Matti Santala,
perustajajäsen ja toimitusjohtaja, A21
Martti Paatela,
perustajajäsen ja toimitusjohtaja, Epic Foods

Janne Saarikko, Founders Institute
040 864 3017, janne.saarikko@founderinstitute.net

Leena Markiet, MTK
040 087 1622, leena.markiet@mtk.fi

hackthefood.com
Facebook: https://www.facebook.com/events/834638680053922/

Sipuleista makua ja terveyttä18.1.2019 09:38Tiedote

Kun ruokaan halutaan täyteläistä makua, siihen silputaan sipulia. Sipuli kestää pitkää hauduttamista, se toimii pikaisesti kypsennettävissä ruuissa ja aivan raakanakin sipulia syödään. Jokaiseen tarkoitukseen löytyy sipuliperheestä osuvin valinta. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että sipulit ovat terveellisiä. Sipuleita on tutustuttavaksi monenlaisia, Suomessa viljeltyinä toista kymmentä erilaista. Viikko 4 on nimetty Sipuliviikoksi (21.–27.1.2019).

Suomalainen ruoka ja matkailu esillä Berliinissä ennätyssatsauksella ensi viikolla – Suomi maailman suurimpien ruokamessujen kumppanimaa10.1.2019 12:17Tiedote

Suomi on ensi viikolla Berliinissä avautuvien, maailman suurimpien Grüne Woche -ruokamessujen kumppanimaa teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Saksaan on lähdössä 80 suomalaista ruoka- ja matkailuyritystä, jotka täyttävät kokonaisen messuhallin. Omina alueosastoinaan Suomen hallissa esittäytyvät Saimaan alue, Pirkanmaan, Hämeen ja Keski-Suomen yritysten muodostama läntinen Järvi-Suomi, Pohjois-Karjala, Lounais-Suomi ja Kainuu. Lapin yritykset ovat esillä yhteisellä Lapland Food Club -brändillä. Kuluttajille suunnatut messut järjestetään Berliinin messukeskuksessa 18.–27.1.2019.

MTK kommentoi VTT:n rokotetiedotetta: Suomalaisilla siipikarjatiloilla ei ole tarvetta käyttää antibiootteja eikä antibiootteja korvaavaa rokotetta9.1.2019 14:46Tiedote

VTT tiedotti 9.1.2019 kehittäneensä uuden menetelmän, jolla pystyttäisiin kustannustehokkaasti valmistamaan rokotetta lintujen erilaisten suolistomikrobien aiheuttamia infektiota vastaan. Tiedotteessa viitataan siihen, että kaikki kotimaiset kanat voitaisiin nyt rokottaa näitä suolistobakteereita vastaan. Tiedote on näiltä osin harhaanjohtava. VTT:n kehittämän siipikarjan suolistorokotteen markkinat ovat ulkomailla, ei kotimaassa.